Arbeidsmarkt blijft krap, aantal banen neemt toe

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

In het tweede kwartaal van 2025 is het aantal vacatures gedaald met 7.000 en het aantal werklozen met 4.000. De arbeidsmarkt blijft daarmee krap: per 100 werklozen zijn er nog steeds 101 vacatures. Tegelijkertijd kwamen er 24.000 banen bij, berekende het CBS. Wat kun jij als mkb-ondernemer doen om in deze krappe arbeidsmarkt toch aan goed personeel te komen?

Man op kantoor achter computer is op zoek naar meer personeel en plaatst vacature online

Cijfers arbeidsmarkt tweede kwartaal 2025

  • Vacatures: 389.000 openstaande vacatures (-7.000)

  • Werklozen: lichte daling (-4.000)

  • Banen: +24.000, vooral bij werknemers (+42.000)

  • Zelfstandigenbanen: -19.000, vooral door minder zzp’ers

Spanning op de arbeidsmarkt in 2025 (Q2)

Steeds minder vacatures in Nederland

Het aantal vacatures daalt al drie jaar bijna ieder kwartaal. Mogelijk ook doordat veel vacatures vervallen, omdat ze niet ingevuld (kunnen) worden. Ook de opkomst van AI en het anders indelen van werk speelt een rol.

De meeste vacatures blijven te vinden in de handel (70.800), zorg (68.300) en zakelijke dienstverlening (64.300). Deze drie bedrijfstakken zijn goed voor ruim de helft van alle openstaande vacatures. In de horeca daalde het aantal vacatures het sterkst: van 29.600 naar 26.400.

Waar verdwijnen en ontstaan de meeste banen?

De grootste banengroei vond plaats in de zorg (+7.000), de zakelijke dienstverlening (+7.000) en in het Openbaar bestuur (+6.000).

Banen verdwenen vooral in de sectoren:

  • ICT: -8.000

  • Industrie: -7.000

  • Handel, vervoer en horeca: alle drie -5.000

Zzp'ers gaan vaker in dienst bij werkgever

Opvallend was de afname van het aantal zelfstandigenbanen, zoals het CBS dit noemt. Dat aantal daalde met 19.000 (-0,7 procent). In totaal zijn er ruim 2,4 miljoen personen in Nederland die als zelfstandige (ondernemer) werken.

Bij werknemers in dienst nam het aantal banen juist toe met 42.000 (0,5 procent). In totaal zijn er nu ruim 9,1 miljoen banen bij werkgevers in Nederland. Deze verschuiving was ook al te zien in het eerste kwartaal van dit jaar en komt met name doordat zzp'ers vaker in vaste dienst gaan. Dit komt vooral door de aangepaste wetgeving en de controle op schijnzelfstandigheid.

Tips voor werkgevers op een krappe arbeidsmarkt

Wat kun je doen om in te spelen op deze ontwikkelingen en voldoende arbeidskracht te behouden voor jouw bedrijf?

1. Investeer in je huidige personeel

Bied ontwikkelmogelijkheden en zorg voor een goede werk-privébalans. Werknemers blijven langer als ze zich gewaardeerd voelen. Lees: Zo behoud je werknemers met een goede werk-privébalans

2. Kijk breder bij werving

Overweeg zij-instromers, 45-plussers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze doelgroepen zijn vaak gemotiveerd en brengen waardevolle ervaring mee. Ontdek de voordelen van oudere werknemers.

3. Automatiseer waar mogelijk

Door processen te digitaliseren of AI slim in te zetten, kun je efficiënter werken met minder mensen. Denk aan digitale administratie of AI-tools voor klantenservice. Lees: HR-trends 2025: AI op de werkvloer

4. Bied zekerheid

Steeds meer werknemers kiezen voor een vast contract. Overweeg om flexibele contracten om te zetten naar vaste dienstverbanden. Dit verhoogt de loyaliteit en verlaagt verloop.

5. Gebruik subsidies en regelingen

Er zijn diverse regelingen beschikbaar voor scholing, duurzame inzetbaarheid en loonkostenverlaging. Ga na welke subsidies je als ondernemer kunt benutten in jouw regio en branche.

De arbeidsmarkt blijft voorlopig krap. Door nu te investeren in je personeel en je wervingsstrategie aan te passen, vergroot je de veerkracht van je bedrijf.

Wil je weten hoe je jouw personeelsbeleid toekomstbestendig maakt? Bekijk dan ook de HR-trends voor 2025.

Wat vind je van dit artikel?

Raphael Klees

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.