Ondernemers focussen vooral op behoud huidige situatie

Hoe ondernemen zzp’ers en mkb'ers met het oog op de toekomst?

Voor veel Nederlandse ondernemers komt toekomstbestendig ondernemen neer op: het behouden van de huidige situatie en bestaande bedrijfsprocessen efficiënter maken. Digitalisering zetten ze daarbij vooral praktisch in om processen direct te verbeteren en tijd te besparen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Kamer van Koophandel onder mkb’ers en zzp’ers.

ondernemer-vrouw-toekomst-nadenken-kantoor-raam-plannen
computer-programmeren-inbreken-cybercrime

Bescherm je bedrijf tegen cybercriminaliteit

Innovatie en groei heeft nu geen prioriteit

Groeien en schaalvergroting zijn onderwerpen die minder aan bod komen bij ondernemers; strategische vernieuwing staat minder hoog op hun lijstje. Behoud is belangrijker voor deze ondernemers. Toekomstbestendig ondernemen is daarbij wel verschillend voor zzp'ers en mkb'ers.

Verschil in toekomstbestending ondernemen: zzp of mkb

Voor zzp'ers is toekomstbestending ondernemen vaker gekoppeld aan persoonlijke ontwikkeling, financieel gezond blijven en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Voor mkb'ers is dat vaker inspelen op regelgeving, duurzaamheid en technologie. Het behoud van wat er opgebouwd is, is voor beide groepen toch het grootste goed. Digitale risico's, zorgen over tijdgebrek en onduidelijk regelgeving versterken dit.

Welke thema's spelen een rol bij toekomstgericht ondernemen?

De ondervraagde ondernemers noemen de thema's digitalisering, duurzaamheid en regelgeving als belangrijkste onderwerpen rondom toekomstgericht ondernemen. De prioriteiten kwamen hierin als volgt naar voren:

  • Behoud wat je hebt (38%)

  • Je werkt efficiënter (35%)

  • Vanuit je passie werken – vooral zzp’ers vooral

  • Een gezond bedrijf overdragen - vooral mkb'ers

Uit het KVK-onderzoek blijkt dat ondernemers er moeite mee hebben om deze thema's vorm te geven. Zzp'ers geven er onvoldoende prioriteit aan of vinden het niet nodig. Mkb'ers geven aan dat gebrek aan kennis, middelen en tijd een rol spelen. Ook maken ze zich zorgen over onduidelijke regelgeving en cybercriminaliteit. Gebrek aan prioriteit is bij 23% van de ondervraagden aan de orde, bij 17% is het een tekort aan vaardigheden.

Digitalisering en automatisering hebben wel prioriteit bij mkb'ers en zzp'ers

Ruim de helft van de ondervraagde ondernemers is bezig met automatisering en digitalisering. De motivatie daarvoor is: meer gemak en efficiënter werken. Innovatie is niet vaak genoemd als motivatie. Digitalisering is vooral een hulpmiddel om bestaande processen beter te maken.

Wil je meer weten over het digitaliseren van je bedrijf? Bekijk dan nuttige tips over het digitaal maken van je bedrijf.

Steun vanuit de overheid voor de toekomst van zzp'ers en mkb'ers?

Uit het onderzoek blijkt ook dat ondernemers steun vanuit de overheid en de Kamer van Koophandel verwachten. Op het gebied van betere toegang tot financiering en subsidies, ondersteuning bij verduurzaming en digitalisering en duidelijkere dienstverlening kijken ze daarbij naar de overheid.

Hoe maak jij je bedrijf toekomstbestendig?

Innovatie is hierin heel belangrijk. Onderzoek wijst uit dat innovatieve ondernemingen gemiddeld twee keer meer winstgevend zijn dan andere bedrijven. Voor veel bedrijven een grote drijfveer voor innovatie. Als bedrijf innoveer je om je positie op de markt te houden of te vergroten voor de toekomst. Als je niet in staat bent om meerwaarde te (blijven) bieden aan je klanten, loop je het risico dat je product of dienst niet actueel is en klanten bij je weglopen.

Ook het maken van een groeiplan kan helpen bij het toekomstbestendig maken van je bedrijf. Lees meer over het maken van een groeiplan voor je bedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Simone Vos

Auteur

Simone Vos

Een ondernemend type, zo kun je mij wel noemen. Als freelance journalist en schrijver houd ik ervan om op pad te gaan en ieder detail te begrijpen. Ik schrijf mijn bevindingen op een begrijpelijke en toegankelijke manier op, zodat het voor veel mensen te volgen is. Ondernemers op de hoogte houden van het laatste nieuws en mooie bedrijfsverhalen voorschotelen, vind ik dan ook mooi om te doen.