Hoe breng je je CO2-uitstoot in kaart?

Bijdragen aan een gezonder klimaat in 5 stappen

co2-neutraal-kleding-duurzame-productie-uitstoot

Het komt steeds vaker voorbij: bedrijven die hun CO2-uitstoot meten. Door je CO2-voetafdruk in kaart te brengen, sorteer je niet alleen voor op toekomstige wetgeving, maar krijg je ook inzicht in de oorzaken én kansen om je impact op het milieu te verbeteren. Maar hoe pak je dat aan?

Wat is CO2-uitstoot precies? 

Van het produceren en transporteren van goederen tot het simpelweg hebben van een kantoorpand: bij veel bedrijfsprocessen komen broeikasgassen vrij. Dit zijn schadelijke stoffen zoals CO2 en methaan die een negatieve invloed hebben op het klimaat. 

Doordat er steeds meer broeikasgassen in de lucht komen, warmt de aarde op. Bedrijven kunnen bijdragen aan een duurzame toekomst door hun CO2-voetafdruk in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die te verkleinen.

Hoe wordt de CO2-uitstoot van een bedrijf berekend? 

Voor het berekenen van de CO2-uitstoot van een bedrijf wordt vaak gebruik gemaakt van het Greenhouse Gas Protocol. Dit is een internationale standaard waarmee bedrijven hun CO2-uitstoot kunnen meten en rapporteren. Deze standaard maakt onderscheid tussen een aantal niveaus - of scopes - van CO2-uitstoot, op basis van waar de uitstoot vandaan komt: 

Scope 1

Binnen Scope 1 valt de directe uitstoot van je bedrijf, veroorzaakt door eigen bronnen. Denk aan de uitstoot van bijvoorbeeld je wagenpark of kantoorpand.

Scope 2

Binnen Scope 2 valt de indirecte uitstoot als gevolg van energie die je inkoopt. Jij maakt gebruik van deze energie, maar de opwekking én uitstoot vinden ergens anders plaats, bijvoorbeeld bij een energiecentrale. 

Scope 3

Binnen Scope 3 valt de overige uitstoot. Deze wordt vaak veroorzaakt door de activiteiten van jouw leveranciers of andere organisaties die bijdragen aan het tot stand brengen van jouw dienst of product. Bijvoorbeeld voor het produceren van je grondstoffen of de distributie van je producten. 

Voor de meeste bedrijven is het relatief gemakkelijk om de uitstoot binnen Scope 1 en Scope 2 in kaart te brengen. De gegevens die je nodig hebt om dit te doen, zijn dan ook vaak binnen handbereik. Voor de uitstoot binnen Scope 3 wordt het een stuk lastiger. Vooral als je als bedrijf goederen produceert, ben je hierbij afhankelijk van de informatie die je leveranciers kunnen aanleveren. 

greenhouse-gas-protocol

Het Greenhouse Gas Protocol kijkt naar drie scopes

In 5 stappen aan de slag met jouw CO2-uitstoot

Wil je meer zicht krijgen op de CO2-uitstoot van je bedrijf? Loop dan de volgende stappen door:

1. Denk na over de oorzaken van jouw CO2-uitstoot

De CO2-uitstoot van een bedrijf heeft natuurlijk verschillende oorzaken. De uitstoot van een dienstverlener is bijvoorbeeld anders dan die van een producent. Neem de scopes hierboven nog eens door en maak een lijstje van mogelijke oorzaken van uitstoot door jouw bedrijf. Wat veroorzaakt de meeste uitstoot denk je?  

2. Verzamel de juiste data en gegevens

Een belangrijke - en soms tijdrovende - stap in het berekenen van je CO2-uitstoot is het verzamelen van data en gegevens. Haal bijvoorbeeld de energierekeningen van je kantoorpand op (bij je huurbaas), breng de reisbewegingen van jou en je team in kaart en vraag je leveranciers wat zij aan data kunnen delen. 

3. Zet de data om in CO2-waarden

Nu je de oorzaken helder hebt en de eerste data hebt verzameld, kunnen er calculaties worden gemaakt. Sommige bedrijven laten dit door een externe partij doen, maar er zijn ook online tools waar je zelf mee aan de slag kunt. Kijk bijvoorbeeld naar de CO2-calculator van Klimaatplein of Milieubarometer

4. Start met reduceren

Heb je inzichtelijk wat je CO2-uitstoot is? Dan kun je een reductieplan gaan opstellen. Dit houdt in dat je doelen stelt voor het verminderen van je uitstoot en maatregelen treft om die doelen waar te maken. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Stimuleer je medewerkers om met de fiets of het openbaar vervoer naar kantoor te komen.

  • Kies voor duurzamere materialen, zoals gerecycled plastic, die minder energie nodig hebben. 

  • Onderzoek of je energiebesparende maatregelen in je kantoorpand kunt treffen, zoals betere isolatie, LED-lampen of zonnepanelen.

Lees ook: CO2-prestatieladder: verbeter je impact op het milieu

5. Overweeg verder te compenseren

Naast het reduceren van je uitstoot, kun je er ook voor kiezen om een deel te compenseren. Dat betekent dat je CO2 uit de lucht haalt door met je bedrijf bomen te planten of ecologische projecten te steunen. Via organisaties zoals Trees for All, Justdiggit of Fair Climate Fund kun je al snel zo’n positieve bijdrage leveren, ook als klein bedrijf.

Heb je deze stappen doorlopen en je CO2-uitstoot helder? Dan is het natuurlijk van belang dat je je ecologische voetafdruk de komende jaren in de gaten blijft houden én blijft verkleinen. Zorg daarom dat jij of een collega deze belangrijke rol blijft vervullen.

Wat vind je van dit artikel?

Floor Meeder

Auteur

Floor Meeder

Voor een duurzame toekomst hebben we meer bedrijven nodig - groot én klein - die het verschil willen maken. Mijn missie? Ondernemers in beweging zetten en hen helpen om op eigen wijze waarde te creëren voor mens en milieu. Dat doe ik door te schrijven, op platformen als deze, en MKB-bedrijven direct te ondersteunen met Etiquet: Een duurzaamheidsstudio die ondernemers helpt het verschil te maken en een plek te bemachtigen in de nieuwe economie.