"Go with the flow"

Het ideale werkritme | Column Nieky van Vlerken
Als iemand in zijn 'flow' werkt, dan is dat meestal van grote toegevoegde waarde voor de onderneming. Maar: wat voor de één geldt, geldt niet voor de ander. Iets waar jij helemaal gepassioneerd over bent, daar kan de ander van gruwelen. Wat is de flow eigenlijk en hoe zorg je dat jouw medewerkers in die flow kunnen werken? 5 tips.
Herken en voorkom burn-outs
Klik hier
Lees het gratis whitepaper
Ga

Wat is de flow?

Als je ervoor kun zorgen dat je werknemer ver blijft van een burn out, maar ook een bore out (zie onderstaand model) dan zit hij in de flow - zijn ideale werksituatie.
Flow model burn out bore out
 

De flow is persoonlijk

Iets wat jij makkelijk vindt, kan voor de ander een groot probleem zijn. Luisteren naar wat iemand nodig heeft, dat is eigenlijk het allerbelangrijkste. Daarnaast kan iemand lekker in zijn flow werken, maar als de output daarvan eigenlijk niks of nauwelijks wat bijdraagt, dan is de medewerker wel blij, maar voegt het resultaat niet toe wat wenselijk is. Wat uiteindelijk weer tot stress kan leiden bij de medewerker, want die merkt vroeg of laat dat zijn enthousiaste bijdrage eigenlijk niet wordt gewaardeerd. De psyche van de mens, het blijft ingewikkeld maar zeker ook een uitdagend issue voor de ondernemer.

 

Creëer de ideale omstandigheden

Hoe creëer je nou een omgeving waar je mensen in hun flow kunnen werken en ook actief bijdragen aan de omzetgroei c.q. prestaties van je onderneming, de win-win situatie.
  1. Wees duidelijk over wat je verwacht van iemand; welke doelstellingen dienen er behaald te worden en waarom zijn deze belangrijk? Doelstellingen kunnen best in een target worden vastgelegd maar dan wel in overleg met de medewerker zelf.
  2. Eigen inbreng is belangrijk, zo ontstaat er "eigenaarschap". Dat betekent eigenlijk dat de medewerker zelf de regie neemt en dan zal er vanuit een positieve intentie worden gewerkt.
  3. Biedt de juiste uitdaging in het werk en hou dus rekening met wat bij iemand past en wat iemand aankan. Niet te saai of onder het niveau, maar zeker dus ook niet teveel daarboven. Zoek een balans in het geven van uitdaging, in relatie tot wat iemand aankan.
  4. Geef altijd en direct feeDback. En geen feeTback. Cést la tone qui fait la musique, oftewel, wees respectvol en gebruik de juiste toon. Schreeuwen, cynisme, of een andere negatieve vorm van uiting zal eerder averechts werken.
  5. Zorg dat men zich veilig voelt, dat het maken van fouten niet altijd erg is, als men er maar van leert. En dat hulp altijd mogelijk is.
Om inzicht te krijgen in wat iemand nodig heeft om in zijn flow te komen, zijn er best wel wat tools. Een voorbeeld hiervan is Identity Compass. De uitkomsten hiervan kunnen ook inzicht geven in wat nu juist NIET bij iemand past. Ook dat is belangrijk om te weten.

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten