Prognoses maken: waarom?

De voordelen van goede begrotingen en prognoses

25 november 2019 29 oktober 2020

Je bent als ondernemer al druk genoeg met vandaag en morgen, waarom zou je je dan nu al druk maken over de verre toekomst? Omdat je nu de juiste beslissingen moet nemen als je straks ook nog succesvol wilt zijn. Daarom stel je prognoses en begrotingen op. De voordelen op een rij.

Regeren is vooruitzien

Om vooruit te kunnen kijken, heb je inzicht nodig in je bedrijf. Vaak moet je maanden of weken van tevoren al bestellingen plaatsen om straks de juiste spullen in je schappen te kunnen leggen. En om bijvoorbeeld succesvol marketing te kunnen voeren, moet je weten wanneer mensen behoefte hebben aan jouw product of dienst. Daarvoor stel je prognoses of begrotingen op.

Het verschil tussen prognose en begroting

Prognoses en begrotingen. Ze lijken op elkaar, maar er is wel verschil.

  • Een prognose is een voorspelling van het financiële resultaat van een bepaalde bedrijfsactiviteit. In een prognose kijk je een bepaalde periode vooruit, bijvoorbeeld een kwartaal of hooguit een jaar.

  • Een begroting maak je voor een afgebakende periode, bijvoorbeeld het jaar 2016. Waar een prognose steeds kan worden bijgesteld, stel je een begroting een keer op en verander je die daarna niet meer.

Om goede prognoses en begrotingen te kunnen maken, zul je moeten inschatten hoe de vraag zich ontwikkelt. Als je dit weet, kun je ook beter inkopen, personeel inplannen en investeringen doen. Je weet waar je aan toe bent en neemt op het goede moment beslissingen om daarmee om te gaan. Ook heb je prognoses nodig voor het aanvragen van krediet, het verkopen van je bedrijf en het verantwoorden van je cijfers aan aandeelhouders.

Budgetten

Aan de hand van je begroting kun je ook budgetten vaststellen. Hierin leg je vast wat je in een bepaalde periode wilt uitgeven aan een bepaalde bedrijfsactiviteit, bijvoorbeeld marketing. Je houdt je hier ook aan. In tegenstelling tot prognoses zijn budgetten statisch: eenmaal vastgesteld blijven ze voor een vastgestelde periode (meestal een maand, kwartaal of jaar) hetzelfde. Budgetten geven je grip op je uitgaven.

Veel ondernemers maken geen begrotingen en prognoses omdat ze uit ervaring wel ongeveer weten wat ze nodig hebben en hoe de vraag zich ontwikkelt. Maar het blijft voor elke ondernemer handig om af en toe stil te staan bij hoe de markt en je bedrijf zich ontwikkelen. Dan weet je ook of je je eigen doelen hebt gehaald of niet. Alleen zo zorg je ervoor dat je op de lange termijn winst blijft maken, voldoende inkomsten houdt en de juiste investeringen doet.

Hoe maak je prognoses?

Maar hoe doe je dat nou, de juiste prognoses en begrotingen maken? Eerst moet je bepalen wat je precies wilt weten. Wil je weten of je de komende maanden zult kunnen leven van je bedrijf? Dan moet je inzicht hebben in je toekomstige verdiensten en uitgaven. En om ervoor te zorgen dat je nooit nee hoeft te verkopen, heb je ook inzicht nodig in je voorraden. Daarnaast wil je misschien je kostprijs in de gaten houden, je klanttevredenheid, of bijvoorbeeld de tijd die je kwijt bent per klant. 

Zodra je weet wat je wil weten, maak je deze waarden meetbaar. Interesse in klanttevredenheid is een eerste stap, maar dan moet je ook enquêtes houden om hun mening te peilen. Dan weet je wanneer en waarom je klanten wel of niet tevreden zijn en kun je maatregelen nemen om de tevredenheid te verbeteren. Je kiest eigen parameters en aan de hand daarvan bepaal je de koers van je bedrijf.

Meer over het maken van prognoses lees je in het artikel Prognoses maken: zo doe je dat.

Auteur

Marlou Visser