"We weten nu dat Denemarken geschikt voor ons is"

Nils Eekhout (36) over hulp van ambassadeurs via Oranje Handelsmissiefonds
In 2015 werd het Delftse familiebedrijf Octatube uitgeroepen tot een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds. Nu profiteert het van de kennis van specialisten en ambassadeurs. Een gesprek met ondernemer Nils Eekhout. "Het geeft ons de juiste focus."
Ontdek welk land geschikt is voor jouw bedrijf
Klik hier
Lees onze gratis e-books
Meer info
Ben jij een groeibedrijf?
Klik hier
Pensioen voor groeibedrijven
Download de brochure
Al regelmatig voerde Octatube grote projecten uit over de grens. ‘We zijn actief in zeven verschillende landen”, vertelt Nils Eekhout (foto, midden), directeur, mede-eigenaar en zoon van de oprichter van Octatube, Mick Eekhout (foto, rechts). In Nederland staan al flink wat toonaangevende gebouwen met glas- en staalconstructies van Octatube, zoals de Markthal in Rotterdam en het Fletcher Hotel aan de A2 in Amsterdam. Ook in Ierland, Noorwegen, Qatar, Spanje, Duitsland en Engeland is Octatube al actief. Toch ontbrak het nog ergens aan.
 

Winnaar Oranje Handelsmissiefonds

“We hebben meegedaan aan het Oranje Handelsmissiefonds omdat we extra hulp wilden bij het betreden van buitenlandse markten”, zegt Nils. Het Oranje Handelsmissiefonds helpt sinds 2013 jaarlijks tien bedrijven om zaken in het buitenland te doen. Het is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Nils: “Technische prijzen zijn belangrijker voor ons bedrijf als erkenning van ons vakmanschap, maar het winnen van het Oranje Handelsmissiefonds is een mooie ondersteuning. Het is een vliegwiel voor onze buitenlandse activiteiten. We zijn er ontzettend blij mee en trots dat we bij de tien winnaars van 2015 horen.”
 

Uit de waan van de dag

“Nu hebben we handige tools ter beschikking en specialisten waar we mee kunnen sparren. Dat helpt ons om de internationale plannen die we hebben te ordenen en concreet stappen te maken in de goede richting. Je wordt even uit de hectische waan van de dag getrokken en gedwongen goed na te denken over de toekomst. Wij zijn zelf allemaal techneuten en daarom is het voor ons heel nuttig om te sparren met mensen van de ambassade en van ING, bijvoorbeeld. Zij kunnen ons dingen laten zien die buiten onze comfortzone liggen.”
 

Focus op Engeland en Duitsland

“We willen naast Nederland een tweede en derde thuismarkt creëren, namelijk: Duitsland en Engeland. Het is een focus die we onszelf nu opleggen en het lijkt echt te werken. Het aantal aanvragen uit die landen neemt al toe. Toen we ons inschreven voor het Oranje Handelsmissiefonds hadden we al het doel om systematisch voet aan de grond te krijgen in Londen. Dankzij de input van specialisten hebben we die doelen concreet gemaakt. Je moet het uiteindelijk wel zelf doen, maar door even te sparren op een ander niveau kun je grotere stappen maken.”
 

Geen Zwitserland, wel Denemarken

Ook op woensdag 30 maart kreeg Nils meer inzicht in zijn internationale ambities. Tijdens een Ambassadeursconferentie met meer dan 135 ambassadeurs en consul-generaals uit de hele wereld kon hij, net als de andere negen winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds, deelnemen aan speeddates en een netwerkreceptie. “Ik heb met vier ambassadeurs gesproken; uit Ierland, Duitsland, Denemarken en Zwitserland”, vertelt Nils. “De ambassadeurs hadden zich heel specifiek voorbereid op onze businesscase, waardoor we concrete tips kregen. Onze visie op de Ierse en Duitse markt bleken wel te kloppen. Denemarken is in potentie een goede markt voor ons, waar we vrijwel direct aan de slag zouden kunnen. Ze staan er open voor Nederlanders en onze manier van zaken doen. Cultureel zijn er geen grote verschillen. Daar liggen dus kansen. In Zwitserland niet direct. Daar moet je enorm veel energie in steken om te infiltreren op de lokale markt. Dat is op dit moment niet handig voor ons.”
 

Laaghangend fruit

“Dit soort gesprekken helpen ons een goede overweging te maken waar de focus voor de toekomst moet liggen. We moeten eerst het laaghangende fruit pakken, in plaats van die peer boven in de boom.” Nils hoopt ook nog mee te gaan op een handelsmissie, onderdeel van het Oranje Handelsmissiefonds. “We moeten nog een missie kiezen. Naar Groot-Brittannië gaan voorlopig geen missies, dus we gaan kijken of we kunnen aanhaken op een andere missie. Wellicht naar een van de andere landen waar we actief zijn of Rusland, het Midden-Oosten of Canada. Ook interessant.” Meedoen aan het Oranje Handelmissiefonds was voor Octatube ‘absoluut een nuttige stap’. “Het opent deuren. Maar je moet wel zelf naar binnen lopen.”

Internationale kansen benutten

Tips van Bas Pulles (RVO)
Hoe kun jij succes hebben over de grens? De Nederlandse overheid helpt ondernemers met internationaal ondernemen. Bas Pulles, directeur Internationaal van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vertelt in dit interview waar je op moet letten wanneer je internationaal gaat ondernemen en hoe de overheid je daarbij kan helpen.
internationale-kansen-benutten-18116165208.png

Whitepaper 'Ondernemen in het Verenigd Koninkrijk'

Zaken doen in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland
Het Verenigd Koninkrijk is de op twee na grootste economie in de Europese Unie en telt ruim 61 miljoen inwoners. Een enorme afzetmarkt die zeer...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten