Btw-aangifte doen: handleiding voor ondernemers

Btw-aangifte doen? Lees dan eerst deze uitleg en onze tips!

rekenmachine, pen

Wat en wanneer doe je btw-aangifte? Hoe doe je aangifte omzetbelasting? En met welke 9 tips moet je rekening houden? Zo zit het met de btw-aangifte voor ondernemers.

Wat is de btw-aangifte?

Net als in veel andere landen betaal je in Nederland verplicht belasting over de omzet die je maakt als ondernemer. Deze belasting heet btw: de belasting toegevoegde waarde. De btw-aangifte is de afrekening van de belasting die je betaalt over een bepaalde periode. Overigens, de btw-aangifte wordt ook wel de aangifte omzetbelasting genoemd.

In de btw-aangifte geef je aan hoeveel btw je aan klanten hebt berekend en de btw die je zelf hebt moeten betalen over ingekochte producten en diensten. Dit wordt ook voorbelasting genoemd. De omzetbelasting die je betaalt is het verschil tussen deze twee bedragen.

In Nederland gelden drie soorten btw-tarieven, afhankelijk van het soort product of dienst. Als je diensten levert aan of het buitenland gelden er andere regels met betrekking tot btw. Hetzelfde geldt voor btw over goederen die je importeert vanuit het buitenland. 

Gebruik de gratis calculator voor btw berekenen

Wanneer btw-aangifte doen?

De meeste ondernemers hebben te maken met een kwartaalaangifte voor de btw. Als dat bij jou ook zo is, dan betaal je de omzetbelasting in de maand die volgt op het kwartaal waarover je aangifte doet. Voor het aankomende jaar zijn dit de uiterste betaaldata voor de btw-aangifte:

AangiftetijdvakUiterste aangiftedatum
1e kwartaal30 april 2023
2e kwartaal31 juli 2023
3e kwartaal31 oktober 2023
4e kwartaal31 januari 2024

Er zijn uitzonderingen: sommige bedrijven doen hun btw-aangifte per maand of per jaar. De Belastingdienst geeft aan over welke periode jij aangifte moet doen. Als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel krijg je een btw-identificatienummer en een brief waarin staat over welk aangiftetijdvak je aangifte doet.

Maandelijkse of jaarlijkse btw-aangifte ondernemers

Je kunt bij de Belastingdienst aanvragen btw per maand of per jaar af te rekenen. Maandelijks aangeven kan handig zijn als je veel investeringen doet en deze btw snel terug wilt krijgen. Je doet de aangifte dan voor het eind van de volgende maand.

Jaarlijks aangeven kan als je minder dan € 1.883 btw per jaar betaalt en voldoet aan een aantal andere voorwaarden. Als je per jaar aangifte doet, moet je voor 31 maart van het jaar erop de btw-aangifte hebben ingediend en afgerekend.

Hoe doe je aangifte voor de omzetbelasting?

Een veelgestelde vraag bij ondernemers is: hoe doe ik btw-aangifte? De btw-aangifte ondernemers kan in principe op drie manieren: 

  1. digitaal via Mijn Belastingdienst Zakelijk

  2. via een boekhoudpakket of aangiftesoftware

  3. door een accountants- of administratiekantoor. 

Als je een overzichtelijke administratie hebt, is het niet moeilijk om zelf aangifte te doen via het portaal voor ondernemers van de Belastingdienst. De aangifte kost je ongeveer een uur als je het handmatig doet, met een boekhoudprogramma kan dat zelfs in een paar minuten. 

Benodigde gegevens btw-aangifte

  • Alle ontvangen facturen met btw

  • Alle verstuurde facturen met btw

  • Te verrekenen btw over goederen en diensten van en naar het buitenland

  • Privégebruik van goederen en diensten

  • Btw-identificatienummer

Let op: bij de btw-aangifte gaat het om de factuurdatum, niet om de datum waarop de factuur is betaald!

Belangrijke tips voor de btw-aangifte

1. Voorkom naheffing: zorg dat je op tijd bent

De btw-aangifte moet binnen een maand na afloop van het tijdvak bij de Belastingdienst binnen zijn. Als je te laat bent krijg je een naheffingsaanslag, tenzij je uitstel hebt aangevraagd. De naheffingsaanslag is een schatting van de btw die je moet betalen. Vind je de schatting te hoog? Dan kun je binnen zes weken bezwaar maken.

Tip: gebruik sms-alert 

Nooit meer vergeten je aangifte te doen? Meld je dan aan voor de sms-alert van de Belastingdienst. Hiermee word je via sms-berichten op de hoogte gehouden van de vervaldatum van de btw-aangifte.

2. Doe aangifte over de juiste periode

Dit punt ligt in het verlengde van punt 1. Let dus op: bij de btw-aangifte gaat het om de factuurdatum, niet om de datum waarop de factuur is betaald! Dus ligt de factuurdatum in juli, augustus of september? Dan doe je btw-aangifte in oktober, ook als de factuur pas voldaan wordt in november.

3. Btw van zakelijke etentjes

Veel btw mag je aftrekken. Maar niet de btw van eten of drinken in de horeca of de kosten van een cateraar, in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte. Ga je dus op een zakelijke reis, dan mag je de btw van je hotelovernachting wel aftrekken, maar de kosten van het diner, mogelijk in hetzelfde hotel, niet. Dan heb je dus een gespecificeerde rekening nodig. Overigens zijn de kosten van zakelijke reizen sowieso maar deels aftrekbaar. Daar gaat dus ook vaak fout in de aangifte omzetbelasting.

4. Welke btw aftrekken?

Van zakelijke etentjes mag je dus niet de btw aftrekken. Maar waar mag je dan ook alweer wel de btw van aftrekken? Kort gezegd mag je btw aftrekken van:

  • Zakelijke kosten

  • Inkopen

  • Investeringen

Natuurlijk moet je dan wel een factuur waar de btw op staat en die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst.

5. Verloren bonnetjes

Heb je zakelijke kosten gemaakt maar heb je (digitaal) geen bonnetje meer? Dan mag je de btw van die kosten helaas niet aftrekken. Helaas, de Belastingdienst gaat je niet op je blauwe ogen geloven. Ook al weet je nog precies hoeveel je hebt uitgegeven: geen bon betekent geen btw-aftrek. Jammer maar helaas.

6. Werkzaamheden vrijgesteld van btw

Bepaalde diensten zijn vrijgesteld van btw. Zoals journalistiek, onderwijs en sportclubs. Maar op regels zijn uitzonderingen, en voorwaarden, en bepalingen. Check heel goed of jouw product of dienst inderdaad vrijgesteld is. Is dat zo? Vergeet het dan niet nog op elke factuur te vermelden, met de reden. Je wilt niet achteraf worden aangeslagen voor btw die je niet hebt gefactureerd.

7. Btw op aanloopkosten

Veel ondernemers beginnen pas met een boekhouding bijhouden als ze zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Zonde! Want de btw die je al hebt betaald voordat je bent begonnen met je bedrijf, mag je ook aftrekken. Denk aan de bouw van je website, de druk van je visitekaartjes of een gevolgde cursus die je nodig had voor je bedrijf. Bewaar dus ook van deze ‘aanloopkosten’ goed de bonnetjes, en vergeet niet om ze af te trekken.

8. Buitenlandse valuta

De koers van buitenlandse munten kan nogal eens veranderen. Bij btw-aangifte moet je dingen die in bijvoorbeeld ponden of dollars zijn gekocht, dus omrekenen. En let op: daarbij geldt de koers op de factuurdatum. Niet de koers op het moment dat je aangifte doet.

Lees meer over btw-regels in het buitenland

9: Benut de kleineondernemersregeling

Als je als ondernemer in een jaar minder dan € 20.000 omzet, kun je gebruikmaken van de kleineondernemersregeling (KOR). Je hoeft dan geen btw meer af te dragen en krijgt daarmee vrijstelling van de btw-aangifte. Ook bereken je geen btw meer aan klanten, wat een concurrentievoordeel kan opleveren. 

Let op: je kunt niet achteraf van deze regeling gebruik maken, je moet je hier vooraf voor aanmelden bij de Belastingdienst. Aanmelden kan op elk moment en moet uiterlijk 4 weken voor de datum dat je de regeling in wilt laten gaan gedaan zijn.

Slim btw-aangifte doen

In dit artikel heb je gezien hoe je als ondernemer btw-aangifte kunt doen. Maar ook hoe je meer uit de aangifte omzetbelasting kunt halen. Als je slim btw-aangifte doet, betaal je niet meer dan nodig. Want eerlijk is eerlijk: hoe meer geld je binnen je bedrijf kunt houden, des te gunstiger het is voor je onderneming. Kom je er niet uit? Vraag dan hulp van een financieel adviseur.

Wat vind je van dit artikel?

Jelle Bos

Auteur

Jelle Bos

Jelle is eindredacteur bij MKB Servicedesk.