Een gezond bedrijf kan niet zonder innovatie!

Column Gerard Vermeulen | Improvety
Ook voor jou komt er een moment, of een periode, dat je niet meer op de oude voet door kunt gaan. Je wordt gedwongen door ontwikkelingen om je heen, tegenvallende cijfers of onvrede, er moet iets gebeuren. Je staat voor de keuze, het risico nemen dat alles vanzelf goed komt, of de koe bij de horens vatten.
Meer over innovatie?
Klik hier
Bezoek onze desk!
Lees verder
Ben jij je bewust van de risico’s en verbeterkansen binnen je bedrijf? Worden de medewerkers en andere stakeholders betrokken bij ideeën over wat handiger en beter kan? Werken aan vernieuwing en verbetering maakt steeds vaker onderdeel uit van het nieuwe denken, van de nieuwe bedrijfscultuur.
 

Innovatie

Bij innovatie wordt vaak gedacht aan een technologische ontwikkeling. Natuurlijk is het een innovatie binnen je bedrijf als je besluit om voor bepaalde processen robots in te zetten. Maar het is ook een innovatie als je een nieuwe organisatiestructuur invoert, bijvoorbeeld van een hiërarchische structuur naar het werken met zelfsturende teams. Bij innovatie kan gedacht worden aan allerlei soorten en vormen van vernieuwing. Innovatie in klantcontacten, in bedrijfsprocessen, in bedrijfscultuur, technologie of innovatie van de organisatie zelf. In feite kan elke vorm van vernieuwing binnen het bedrijf, gezien worden als een innovatie.
 

De innovatieve organisatiecultuur

Om terug te komen op de stelling 'Een gezond bedrijf kan niet zonder innovatie', nemen we bijvoorbeeld de ontwikkelingen als gevolg van 'Internet of Things'. De verbinding van apparaten met internet heeft een enorme innovatie op gang gebracht waar we deels gelukkig mee zijn, het gemak dient de mens. Het is handig om op je smartphone te zien dat de man van PostNL onderweg is en over vijftien minuten met een pakje voor je deur staat. Dit betekent wel dat huidige klant, die mondig en goed geïnformeerd is steeds meer verwacht en eist van de leverancier. Klanten, partners of concurrenten kunnen dus in zekere mate dwingen tot innovatie.
We zijn allemaal zowel klant als leverancier. De klant verwacht ook van ons als bedrijf dat alles met een vingerknip geregeld is. We kunnen allemaal op Google zien welk product of dienst, binnen hoeveel tijd en voor welke prijs geleverd wordt. Daarmee zijn we genoodzaakt om efficiëntie en effectiviteit hoog in het vaandel te hebben. Een inefficiënte bedrijfsvoering betekent een risico voor het voortbestaan van je bedrijf. Innovatie in efficiëntie is daarmee een onderwerp waar ieder bedrijf aan moet geloven.
 
Voor het ene bedrijf is het efficiënt om met barcodes en scanners te gaan werken om een betere voorraadbeheersing te realiseren. Voor het andere bedrijf is het efficiënt om het productieproces anders in te gaan richten, of een klantenapp in te voeren. We streven naar een innovatieve organisatie. Ofwel een organisatie die werkt aan het realiseren van de benodigde vernieuwing.
Het betrekken van de verschillende stakeholders, waaronder de medewerkers, is cruciaal bij het aanleveren van ideeën over wat handiger en beter kan. Innovaties hebben namelijk vaak gevolgen voor de medewerkers. Een technologische innovatie kan aldus ook een cultuurinnovatie teweeg brengen. Welke innovatie is voor jou bedrijf van belang?

Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten