‘Amazon for teens’ en andere innovatielessen voor Nederlandse webshops

Innoveren door te leren van grote retailers

04 december 2017

Van internationale (r)etailers kunnen we veel leren. Hun innovaties baseren ze op data en onderzoeken die kleinere Nederlandse ondernemers niet kunnen evenaren. Goed ‘jatten’ is dus een slimme innovatiestrategie.

Boek: Toptrends voor Ondernemers

Wat zijn dan recente innovaties waar je je voordeel mee kan doen?

Voorbeeld 1: Gekoppelde webshop accounts bij Amazon

Een voorbeeld van een mooie innovatie is van Amazon. Onder de noemer ‘Amazon For Teens’ geven zij ouders en tieners de gelegenheid om eigen accounts aan te maken en die te koppelen. Jong volwassenen kunnen zo zelfstandig shoppen en de betaling via het account van hun ouders laten verlopen. Wanneer een kind een product wil bestellen krijgt de ouder bericht.  Met een druk op de knop kunnen. zij vanuit hun betaalaccount de bestelling goedkeuren (of niet). 

Zo vergroot Amazon het aantal accounts en leren jongeren op ‘verantwoorde wijze’ zelfstandig online te shoppen. Jong geleerd is oud gedaan. En fijn als dat bij jouw webshop gebeurt...

Hoe vertaal je dit naar je eigen webshop?

Technisch is dit voor webshophouders niet moeilijk na te doen. En als je dan toch bezig ben: misschien is het ook op andere doelgroepen en in andere gebruikssituaties handig.

Denk bijvoorbeeld aan werknemers die via een werkgeversaccount eigen kantoor- of werkbenodigdheden kunnen kopen. Of verenigingen waarvan leden zelfstandig de juiste inkopen kunnen doen. Of PGB-dienstverleners die voor hun opdrachtgever zorgproducten kunnen bestellen.

Voorbeeld 2: Hilton loyaltypunten verzilveren bij Amazon

Hilton Hotel heeft, zoals vele bedrijven en merken een loyaltyprogramma. Loyale klanten kunnen hun piunten nu vaak verzilveren voor extra ervaringen en privileges. Maar lang niet iedereen heeft tijd of interesse in deze beloningsvorm. Sinds september van dit jaar is Hilton een samenwerking aangegaan met Amazon. Onder de noemer 'shop for points' kunnen klanten de loyaltypunten nu verzilveren in de webwinkel van Amazon, voor tastbare producten. Klanten van Hilton blij, Amazon blij.

Hoe vertaal je dit naar je eigen webwinkel?

Kijk eens om je heen naar loyaltyprograma's die bij je passen. Dat kan bijvoorbeeld regionaal gebonden zijn, of juist merken die bij het onderwerp van jouw webwinkel passen (sport, food, lifestyle, etc). Benader ze met een voorstel waarbij het loyaltybrand, hun loyale klanten en jouw webshop voordeel ervaren. 

Een keer per maand  innovaties checken & beoordelen

Het gaat natuurlijk niet om deze twee specifieke voorbeelden. Wat belangrijk is om als webshop te blijven innoveren. Nieuwe ervaringen en voordeeltjes aanbieden aan jouw klanten, waardoor ze weer vaker (en meer) bij jou kopen. Vernieuwing is cruciaal voor het binden en activeren van je klanten.

Onze tip is simpel: kijk minimaal een keer per maand naar de innovaties van de grote online retailers. Gebruik deze inspiratie om zelf, zonder al te veel onderzoekbudget, regelmatig je webbedrijf te vernieuwen.

Bronnen om webinnovaties te volgen:

- http://www.frankwatching.com/categorie/commerce/

- http://www.webwinkelsucces.nl/

- http://computerworld.nl/e-commerce/95901-5-trends-voor-webshops-in-2017

- http://www.mkbinnovatietop100.nl/

- http://www.trendhunter.com/retail

Auteur

Chantal Verweij