Gericht innoveren op basis van trends

Houd je bedrijf in 2018 gestructureerd up-to-date
Eindejaar: overal zie je trendlijstjes verschijnen. De Top 5-trends in contentmarketing, IT of sales. Gebruik deze lijstjes. En: blijf dat heel 2018 doen. Dan wordt je 'trendlenig' en blijf je de concurrentie voor.

Het is inmiddels een bekende traditie: aan het einde van het jaar verschijnen de TopTendlijstjes. De 10 trends voor CFO’s in 2018. De 5 trends op het gebied van contentmarketing. Toptrends voor MKB'ers. De 5 foodtrends voor 2018. De 8 retailtrends voor 2018. En zo verder.

Omarm die trendlijstjes, wees ze dankbaar. Als één moment belangrijk is om even ‘uit te zoomen’ en vooruit te kijken, is dat wel de vooravond van een nieuw ondernemersjaar. Met die lijstjes heb je houvast, je kunt je bedrijf ermee spiegelen aan actuele ontwikkelingen. Speel je al in op de trends van 2018? Dus: kijk naar alle lijstjes en sla ze op. Ze zijn immers gemaakt door redacties en specialisten die zich up-to-date houden. Beter nog: zie het als startpunt van een succesvol nieuw jaar. Een jaar waarin je vaker en meer gestructureerd naar trends kijkt dan je ooit hebt gedaan. Dat doe je omdat je daarmee je bedrijf, businessmodel en product of dienst up-to-date houdt.

Zoals Peter Hinssen in zijn boek The day after tomorrow zegt: de meeste ondernemers zijn alleen bezig met het gedoe van vandaag of zelfs de rommel van gisteren. Maar het verschil moet je vandaag maken om morgen of overmorgen ook nog relevant te zijn. Als je niet goed weet hoe de wereld verandert, en wat je morgen aan waarde kunt (blijven) toevoegen, hol je achteruit. Zoals we allemaal waarschijnlijk wel weten, gaat een businessmodel niet meer 45 jaar mee (zoals vroeger), maar slechts 8 jaar. Dus denk even na... Hoe lang doe jij al hetzelfde op dezelfde manier...? En hoe lang denk je dat je dat kunt blijven doen?

Door actief trends te volgen blijf je op de hoogte van wat er speelt. Trends gaan namelijk over veranderingen in wat mensen doen. In wat jouw doelgroep wil of wenst. Of waaraan die doelgroep gewend raakt. Je ziet trends terug in wat mensen kopen, waar ze geld of tijd aan besteden en waar ze het met elkaar over hebben. Praten over trends is geen luchtfietserij. Het gaat om aantoonbaar gedrag van jouw doelgroep. – en daar kun je slim op inspelen.

Er zijn trends op maatschappelijk, markt of productniveau. Trends die gaan over de wereld, techniek en mensen. Trends die te maken hebben met businessmodellen of met styling. In het boek TopTrends voor ondernemers van Willem Overbosch lees je bijvoorbeeld over 10 TopTrends die voor ondernemers het verschil maken. Nu en in de nabije toekomst. Ken jij die alle 10 al?

Waar het nu om gaat is dat je zorgt dat je structureel tijd vrijmaakt om je op de hoogte te houden van de trends. En dat je je bij iedere trend afvraagt hoe die jouw bedrijf, doelgroep, product, dienst, of businessmodel raakt. Hoe je trends concreet kunt vertalen naar voordeel voor jouw bedrijf of je doelgroep. Kun je met het oog op die trend dingen in je bedrijf makkelijker, sneller of goedkoper maken? Kun je op basis van een trend slimmer op behoeften van je doelgroep inspelen? Kun (of moet) je met een trend je bedrijf anders inrichten of je product aanpassen? Dat zijn de vragen waar het om gaat. Kijk dus niet alleen nu, aan het einde van het jaar, naar wat trendlijstjes, maar maak er een gewoonte van om trends te volgen en ze direct te vertalen naar je eigen praktijk.

 

Tips om trends structureel te volgen:

  • - Plan een vast moment in je agenda voor het kijken naar trends. Liefst 1 keer per week (of maand). Een kwartier is al een mooi begin!
  • - Maak een lijst van (linkjes van) vakmedia, trendwatchers, websites en Linkedin-profielen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Als je die verzameling hebt, klik je in dat kwartier per week door alle trendbronnen heen. Zo blijf je actief op de hoogte.
  • - Bij interessante trends bedenk je concreet op welk aspect van je bedrijf je dit kan toepassen. Of je gebruikt het trendcanvas om dit te doen. Zijn er echt interessante kansen, dan schrijf je op je to-do-list dat je die verder moet uitwerken. Deel de ideeen met je team, voor verdieping en de uiteindelijke realisatie.
  • - Doe dit zo vaak mogelijk, uiteindleijk het liefst dagelijks. Het spelletje 'trends toepassen' (actief kijken welke trends er zijn en specifiek bedenken hoe je de trend concreet naar jouw bedrijf kan vertalen) gaat steeds beter als je het vaker doet. Je wordt dan 'trendlenig'. Innoveren en creatief denken kan alleen als je denkspieren goed getraind zijn. 

 

  •  

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten