As-a service innovaties

Innoveer door frictie op te lossen met een ander businessmodel
Een tactiek die veel innovatieve startups toepassen, is opzoeken waar ‘de frictie’ zit. Zaken die niet helemaal lekker lopen in de bedrijfsketen, of juist in het leven van de klant. Daar bieden ze met een product of een service dan uitkomst. Kan jij in jouw expertisegebied ook frictie ontdekken? Dan kan dat de basis zijn van jouw volgende innovatie.

Netflix, Blendle, Green Wheels. Allemaal bedrijven die recent heel groot zijn geworden door een innovatieve service aan te bieden. Allemaal losten ze een stukje frictie op. Voor series hoef je niet meer op een specifieke tijd voor de buis te zitten. Voor een goed artikel hoef je niet meer een hele krant aan te schaffen. En voor die twee keer per maand dat je echt een auto nodig hebt, hoef je geen dure leasebak te nemen. Deze bedrijven zijn schoolvoorbeelden van de ‘as-a-Service’-economie die nu booming is.

Alles is een service

Everything-as-a-Service (XaaS) is een term die komt uit de wereld van cloud-computing. Het is de verzamelnaam voor de grote verscheidenheid aan services en applicaties die op internet kunnen worden gebruikt in plaats van alleen op jouw computer. Denk aan apps zoals Google Documenten en Office365. De term is ook wel breder te gebruiken voor hele andere producten. Het principe erachter is dat je een middel al het ware huurt. Je betaalt alleen voor daadwerkelijk gebruik, of je sluit een abonnement af waarbij je onbeperkt toegang krijgt.

Klein beginnen

XaaS oplossingen zijn er in allerlei vormen. Je hoeft niet zo groot te denken als bijvoorbeeld Netflix of Green Wheels. Zo heeft het Nederlandse MUDJeans een service gemaakt van spijkerbroeken. Met hun ‘Lease a jeans’ kan je voor een vast bedrag per maand telkens in een nieuwe broek rondlopen. Vind je de broek leuk, dan kan je die houden. Ben je er klaar mee? Dan stuur je die gemakkelijk terug en krijg je weer een nieuwe. Ze maken het concept extra speciaal door er een heel duurzaam en circulair product van te maken. Ditzelfde idee kan iedere kledingzaak met iedere productcategorie toepassen.

In principe lost ieder goed product of dienst een irritatie- of frictiepunt op. Wat maakt XaaS-producten dan meer bijzonder?

  1. Instappen is heel makkelijk - Vaak download je een app, maak je een account en je bent klaar om gebruik te maken van de hele dienst (of een duidelijk afgebakende module). Geen rij voor de kassa. 24/7 service. Geen gedoe.

  2. Altijd betaalbaar- XaaS-producten maken altijd gebruik een soort ‘plug and play’ of abonnementsvorm. Je betaalt alleen als je echt gebruik maakt van de dienst, of voor een vast bedrag per maand heb je onbeperkt toegang. Voor de klant is dit op de korte termijn veel goedkoper.

  3. Altijd bereikbaar - Net als met ‘de cloud’ kan je van XaaS-producten altijd gebruik maken. In het geval van fysieke producten wordt het vaak thuisbezorgt op een moment dat jou schikt. In alle andere gevallen kan je met je mobiel altijd gebruik maken van de dienst.

De uitdaging is nu om een frictiepunt te vinden en daarvoor een goede oplossing te verzinnen. Ga eens bij jezelf na: welke irritatiepuntjes kom jij in je werk of je dagelijks leven tegen? Al is het maar iets heel kleins. Wellicht zit jouw volgende innovatie wel daarin verscholen.


Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten