Retailers moeten innoveren

Economische opleving geschikt moment voor investeringen in innovatie

15 december 2009

De retail moet de huidige economische opleving vooral gebruiken voor een innovatie- en professionaliseringsslag, aldus Ton Bos, dagvoorzitter van het in april gehouden congres 'What`s going on in Retailing'. Volgens Bos begrijpen veel retailers onvoldoende hoe de markt werkt en wat de behoeften en wensen van potentiële klanten zijn en staan zij niet stil bij de eigen relatieve prestaties.

Retailers moeten volgens Bos dan ook vooral investeren in goed opgeleide mensen, die ruim beschikbare informatie en kennis kunnen vertalen in beleid en uitvoeringsmaatregelen.

Innovatie

Verder is innovatie van groot belang. Degenen die value retailer willen zijn of aan value retailers willen leveren, moeten vooral veel aandacht besteden aan innovatie. Timing en tempo zijn volgens Bos kritieke succesfactoren. Retailers moeten daarom meer investeren in managementkwaliteit. Dat kan door nauwe samenwerking met gerenommeerde opleidingsinstituten.

Concurrentiekracht

Ook dienen leveranciers een belangrijke bijdrage te leveren aan de versterking van de concurrentiekracht van hun retailklanten. Dat kan door gezamenlijk toegevoegde waarde te creëren in naam van de klant met een knipoog naar de eigen portemonnee. Een andere optie is het inschakelen van private equity.

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je moet innoveren? Klik dan hier voor meer informatie.

Bron: Retailtrends