Incassoprocedure: voorkom nodeloze kosten

Zorg je dat je niet met lege handen achterblijft
Je hebt goederen geleverd aan een klant. Nadat je hem een aantal keren hebt aangemaand om te betalen, is de maat vol. Je start een incassoprocedure. Hoe voorkom je dat je nodeloze kosten maakt?
Betalingsherinnering en aanmaning
Als je rekening niet betaald wordt, dan stuur je na afloop van de betalingstermijn één of meerdere betalingsherinneringen. Reageert je debiteur daar niet op, dan stuur je vervolgens een aanmaning, die al iets minder vriendelijk van toon is. Uiteindelijk is het tijd voor de laaste aanmaning. Reageert hij daar weer niet op dan zul je een rechtszaak moeten starten.
 
Het kan natuurlijk ook zijn dat je in het hele traject geen enkele reactie krijgt van je debiteur of dat de door jou verzonden aangetekende brieven retour komen, omdat ze niet bezorgd konden worden en ook niet op het postkantoor werden afgehaald. In dergelijke gevallen kun je maar beter snel tot actie overgaan om te voorkomen dat je debiteur met de noorderzon is vertrokken. 
 
Kredietinformatie 
Om enigszins zeker te zijn dat je niet nodeloos geld weggooit aan procedures en advocaten, kun je beter eerst laten onderzoeken of je enige kans van slagen hebt dat je je geld terugziet. Daarom is het handig om vooraf te onderzoeken of je debiteur niet de bekende 'kale kip' is die je niet kunt plukken. Om duidelijkheid te krijgen of hij verhaal zal bieden, kun je beginnen met kredietinformatie op te vragen. Dat kun je via de deurwaarder, je juridische adviseur of een incassobureau doen. Meestal hoeft dat niet veel geld te kosten, maar vanwege de uiteenlopende prijsniveaus is het wel handig om meerdere offertes op te vragen.
 
Een andere mogelijkheid is dat je een verhaalsonderzoek laat instellen door een deurwaarder of door een recherchebureau. Het verhaalsonderzoek kan variëren van een vrij eenvoudig tot een zeer uitgebreid onderzoek. Hoe uitgebreider het onderzoek hoe meer gegevens je krijgt (bijvoorbeeld over onroerend goed in het buitenland). Maar ook: hoe uitgebreider het onderzoek, hoe duurder. Ook hier geldt weer, dat je maar beter meerdere offertes kunt opvragen, omdat ook bij verhaalsonderzoeken de prijzen behoorlijk uiteen kunnen lopen. Vraag in ieder geval even rond naar ervaringen van collega's met verhaalsonderzoeken.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten