Het nieuwste excuus om niet te betalen: de kredietcrisis

'Ik heb geld uitstaan bij Icesave'

26 september 2016

Bij de smoezen die debiteuren verzinnen om niet tot betaling over te gaan kan een nieuwe worden gevoegd: de kredietcrisis. Er is echter geen reden om aan te nemen dat de kredietcrisis werkelijk zorgt voor uitstelling van betalingen.

Debiteuren verzinnen soms de gekste redenen om het betalen van een rekening uit te stellen. Incasso-organisatie Flanderijn signaleert het nieuwste excuus: de kredietcrisis. Deze wordt door veel bedrijven, voornamelijk bij transacties tussen ondernemers, aangegrepen om (nog) niet te betalen.

Top 5 van de nieuwe smoezen

- Ik heb mijn geld in aandelen Fortis belegd

- Ik heb geld uitstaan bij Icesave

- Mijn bank heeft geldkraan dichtgedraaid

- Mijn klanten betalen mij ook niet

- Ons bedrijf heeft alle leveranciersbetalingen op 90 dagen gezet

Wat kan ik doen tegen klanten die niet betalen?

Wanneer jouw klanten hun rekeningen niet betalen, zijn er verschillende stappen die je kunt nemen: het sturen van betalingsherinneringen, het sturen van een sommatie, of het uit handen geven aan bijvoorbeeld een incassobureau. Ook kun je jezelf verzekeren tegen het uitblijven van betalingen door middel van een kredietverzekering.

Is de kredietcrisis schuldig aan betalingsproblemen?

Het is geen nieuwe ontwikkeling in Nederland dat rekeningen niet tijdig worden betaald. Er zijn op dit moment geen redenen om te geloven dat de kredietcrisis hieraan schuldig is: het lijkt eerder een handige verklaring voor het feit dat rekeningen open blijven staan.

Flanderijn geeft aan dat zij als incassobureau vraagtekens zetten bij excuses die te maken hebben met de kredietcrisis. Dus heb je als ondernemer je rekeningen nog niet betaald? De kredietcrisis is geen origineel excuus!