Elk nadeel heb z'n voordeel

DE COLUMN VAN WEEK 19 DOOR PETER STRICK

19 mei 2009

De Duitse detailhandel weet wel raad met de crisis, merkt Peter Strick, ondernemer in Duitsland. Met radicale kortingen op alles behalve hondenvoer gaan de prijsvechters de strijd aan.

Niets brengt meer euro’s in het laadje dan een gevoelige crisis. Terwijl ook in Duitsland de media het doemdenken alsmaar aanwakkeren door te melden dat de gemiddelde consument zijn overtollige euro’s met het oog op nog woeligere tijden liever in de sok stopt, weet de Duitse detailhandel er wel raad mee, hoe je Max Modaal alsnog de winkel in krijgt: met radicale kortingen op alles behalve hondenvoer.

De benzineprijzen zijn niet van deze eeuw, bij de aankoop van een luxe keuken krijg je een laptop gratis toe, sterrenhotels dingen met wellness aanbiedingen naar de gunst van de dakloze medeburger en bij de Burger King krijg je één van twee whoppers voor noppes. Zelfs de prostitutiewereld heeft zijn eigen stimuluspakket. Met kortingen voor ouderen, dagpassen en gratis pendelbusjes trachten bordelen hun klanten te verleiden om toch maar langs te blijven komen. De Pussy Club in Berlijn bijvoorbeeld lokt met een flatrate, waarbij de klant tussen 10 uur ’s ochtends en vier uur ‘s middags voor 70 euro onbeperkt kan eten en drinken en natuurlijk ook acrobatisch aan zijn trekken komt.    

Ook de Duitse overheid draagt in dit algehele dumpingklimaat zijn steentje bij: 2.500 euro premie voor eenieder die zijn negen jaar oude auto naar de sloop rijdt en met de koop van een milieuvriendelijke nieuwe de economie helpt aanzwengelen. Dat helpt, tenslotte heb je op die manier als eigenaar van een spiksplinternieuwe ecobak nog een leuk centje over ook, om in armetierige tijden als deze niet aan de gevolgen van een onvrijwillige anorexia te moeten bezwijken.

Prijsvechter nummer één in de Duitse levensmiddelensector is Aldi, de discounter die alle andere supermarktketens voorgaat in de begin dit jaar in alle hevigheid ontbrande veldslag om de aarzelende klant. Anderhalve liter Cola gaat bij de Aldi momenteel voor 29 cent over de toonbank, ook andere chemische kwaliteitsdrankjes werden zojuist met 25 procent in prijs gereduceerd. Lidl, Plus en Penny moeten noodgedwongen mee in de race. En zo zien we dat de prijs voor boter bij de meeste discounters sinds medio april met 11 procent omlaag is gegaan, kant-en-klaar-pizza uit de diepvries is continu in de aanbieding en vissticks kostten eind april 35 % minder dan begin van de maand.

Dat gaat er wel in bij de liefhebber van een rijkelijke, zij het van kwaliteit verstoken maaltijd. Aan de andere kant: wie in zulk barre tijden over kwaliteitsverlies gaat malen, snapt niets van crisismanagement en staat dan ook de noodzakelijke opleving van de Duitse economie in de weg. Reden om te klagen hebben daarentegen (ook Nederlandse) leveranciers, tenslotte zijn zij het die de tol van deze moordende concurrentieslag betalen. Want wat Aldi, Lidl, Penny en consorten aan de consument cadeau doen, moet toch ergens worden terugverdiend – en dat gebeurt nu eenmaal aan de achterdeur.

Peter W. Strick, Anwaltskanzlei Strick, Kleve