De zeven levensfasen van een onderneming

'Gebrek aan herkenning levensfasen zorgt dat 80 procent starters sneuvelt'

17 februari 2012

De Ierse adviseur, serie-ondernemer en bestsellerauteur Les McKneown helpt ondernemers uit het dal. Waar het bij veel ondernemers aan schort, is volgens McKneown het gebrek aan herkenning van de levensfase van hun bedrijf. Welke fases zijn er en wat zegt het je?

De serie-ondernemer vertelt in een interview in het blad Management Team over de zeven levensfases van een onderneming. "De belangrijkste reden dat 80 procent van de ondernemers de eerste drie jaar niet overleeft, is dat deze ondernemers onvoldoende door hebben in welke levensfase hun organisatie zich bevindt," zo vertelt McKneown in MT.

Ben jij een starter? Volgens McKneown kun je je eigen succes sturen, door je onderneming te sturen op groei en te kiezen voor een goede strategie. Belangrijk daarbij: weten in welke ontwikkelingsfase je zit. In welke fase zit jij? En speel je daarop in met je manier van ondernemen? Lees en vind het uit!

Levensfasen:

  1. Eerste strubbelingen: In deze fase ben je als ondernemer bezig met je zoekrocht naar voldoende middelen en klanten. Een spannende fase van je onderneming, omdat het nu duidelijk wordt of je onderneming het gaat redden.

  2. Pret: Alles lijkt vanzelf te gaan. De 'big dogs' (medewerkers die zich tot het uitsterste inspannen en het verschil maken) staan op. Je boekt je eerste successen en je bedrijf groeit. De complexiteit van je onderneming begint toe te nemen.

  3. Wild water: In deze groeifase wordt je organisatie steeds ingewikkelder. Je krijgt te maken met je eerste tegenslagen en de eerste conflicten met je medewerkers over uitvoering en strategie. Je zoekt naar een duidelijkere afstemming tussen structuur, systemen, proces en behoefte aan specialisatie.

  4. Voorspelbaar succes: Je hebt succes, als resultaat van de vorige fasen. Dit drukt de juiste controle en focus uit. In je bedrijf is regie, een financiële buffer en flexibiliteit te vinden. Je organisatie innoveert, is specialistisch en creatief, durft risico te nemen en heeft voldoende structuur en proces om dit ook aan te kunnen.

  5. Tredmolen: Je innovatief vermogen verdwijnt, je organisatie is niet meer enthousiast en vernieuwend. Je innovatieve medewerkers zijn vertrokken; de risicomijnders zijn gebleven. Je organisatie zit financieel nog goed, maar alles wordt strakker en stricter. Zorg dat je wakker wordt uit deze fase. Dan kun je ervoor zorgen dat je teruggaat naar fase 4. Lukt dat je niet, dan kom je terecht in fase 6.

  6. Grote sleur: Je bent vooral intern bezig, terwijl de buitenwereld met echte klanten langzaamaan verdwijnt. Je product of dienst raakt uit de mode en je financiële situatie verslechtert. Zelfdiagnose lukt niet meer. Bovendien zitten op belangrijke posities mensen die geen baat hebben bij verandering, door hun goede arbeidsvoorwaarden. Grijp je nu niet krachtig in, dan komt je terecht in fase 7.

  7. Doodsgereutel: Je onderneming komt terecht in het stervensproces: je bedrijf komt aan zijn eind.

Bron: Management Team