Coachend leidinggeven, hoe doe ik dat?

Vijf tips om je medewerkers te coachen

15 oktober 2012

Als leidinggevende zie je het liefst dat iedere werknemer optimaal presteert. De manier waarop jij aanstuurt heeft daar invloed op. Geef leiding op een coachende manier en haal meer uit je personeel. Vijf tips.

Bij coachend leidinggeven gaat het erom dat je in staat bent om je mensen beter te laten presteren en hun leervermogen te vergroten. Deze manier van leidinggeven werkt met name goed bij werknemers die (even) minder gemotiveerd zijn of op momenten waarop de hele organisatie met veranderingen te maken krijgt. Bijvoorbeeld bij een reorganisatie. Juist op deze momenten is het belangrijk te focussen op behoud van energie en productiviteit.

Tip 1: Ken je mensen

Om op de juiste manier aan te sturen, is het belangrijk dat je je personeel kent. Blijf in gesprek met je medewerker en toon daarbij interesse in zijn privéleven. Uit onderzoek van 365/Zin blijkt dat driekwart van de werkgevers informatie over het privéleven van hun werknemers relevant vindt, maar huiverig is daadwerkelijk vragen hierover te stellen. En dat terwijl een werknemer het juist als een teken van goed werkgeverschap ziet wanneer zijn baas interesse toont. Als je je personeel kent, kan je beter inschatten hoe ze reageren op bepaalde situaties.

Tip 2: De juiste werknemer op de juiste plaats

Interesse tonen in iemands privéleven is belangrijk, net als aandacht besteden aan iemands werkplezier. Diverse factoren zijn daarbij van belang: de sociale context (collega’s), ontplooiingsmogelijkheden en zelfstandigheid. Belangrijk is ook dat je werknemer op de juiste plek in de organisatie zit. Hoe beter de functie bij hem past, hoe productiever hij is. Onderzoek samen met je werknemer hoe hij het best tot zijn recht komt en welke functie daarbij past.

Tip 3: Competentiemanagement

Als je weet binnen welke functie je werknemer het best tot zijn recht komt, coach hem dan om zich daarin verder te ontwikkelen. Voer beoordelings-, functionerings- en loopbaangesprekken, waarin je samen met je werknemer doelen opstelt en feedback geeft op behaalde resultaten. Je werknemers krijgen persoonlijke doelen. Met het verbeteren van zichzelf, worden ze ook productiever en van hogere waarde voor je onderneming.

Tip 4: De juiste vaardigheden

Coaching heeft te maken met durf, leiderschap, samenwerken en je kwetsbaar opstellen, zegt oud-bondscoach van het Nederlandse hockeyteam Marc Lammers. Hoewel coachend leidinggeven in een bedrijf anders werkt dan in de topsport, zijn dit soort vaardigheden en eigenschappen ook voor jou als leidinggevende belangrijk. Daarbij zijn ook communicatieve vaardigheden, integriteit en structuur onmisbaar om een goede coach te zijn.

Tip 5: Vier successen

Vooral in moeilijke tijden is coachend leidinggeven van groot belang. Staat je bedrijf voor een reorganisatie, dan is het juist belangrijk om de werksfeer positief te houden. Zeker omdat de overblijvende werknemers extra hard moeten werken. Focus je daarom op positieve gebeurtenissen. Nieuwe klant? Achterstand weggewerkt? Vier het met een glas champagne of een aardigheidje. Zo motiveer je je personeel toe te werken naar een volgend succes

Auteur

Liesbeth Meenink