Checklist voor goed leiderschap

Personeel inspireren en stimuleren

15 oktober 2012

Ben jij een goede leider of kun je nog ondersteuning gebruiken? De manier waarop jij je bedrijf aanstuurt, heeft invloed op hoe je personeel presteert. Inspireer, communiceer en stimuleer!

1. Jeroen Busscher, leiderschapstrainer en auteur van het boek Turbomanagement, legt uit waar een goed leider volgens hem aan voldoet. Een greep uit zijn Turbocursus:

Niet voorkauwen

Werknemers die zelfstandig werken en niet continu om instructies vragen, zijn gunstig voor jouw werkflow en de productiviteit van je werknemers. Maak je mensen verantwoordelijk voor het eindresultaat en bemoei je niet met de manier waarop ze tot dat resultaat komen. Zo stimuleer je ze om zelf een oplossing voor eventuele problemen te verzinnen. Stellen ze toch een vraag, stel dan op een aardige manier een wedervraag. Bijvoorbeeld: “Hoe zou je dat zelf oplossen?”.

Faciliteren

Zorg dat je werknemers over de middelen beschikken om lekker te kunnen werken. Of dat nou een nieuwe computer is of de mogelijkheid om thuis te werken. Als jouw personeel daar productiever van wordt, is het de investering waard. Vraag je mensen wat ze nodig hebben om succesvoller te zijn.

Toon interesse

Wil je gemotiveerde medewerkers? Toon dan interesse in hun werk. Dat werkt veel beter dan zelf het voorbeeld willen geven. Als je wilt dat je werknemers zelf nadenken over hun werkwijze, heb dan begrip voor de manier waarop ze werken. De belangstelling en daarmee tijd die jij voor ze hebt, geeft ze bovendien een trots gevoel. Meer tips voor goed leiderschap? Bekijk de zevendelige Turbocursus van Jeroen Busscher.

2. Niet alleen Jeroen Busscher heeft goede tips om je leiderschapskwaliteiten een boost te geven. Ex-hockeycoach Marc Lammers geeft er ook nog een paar.

Teambuilding

Vraag je personeel zelf een plan te bedenken om dat ene lastige probleem op te lossen. Mensen die zelf een plan bedenken, werken harder om het tot een succes te maken. Spreek met elkaar een aantal kernwaarden af om dat gezamenlijke doel te bereiken. Bijvoorbeeld: focus, respect of transparantie.

Irritaties

Zijn er onderlinge irritaties binnen je team, zet deze werknemers dan juist eens bij elkaar. Laat ze benoemen wat hen irriteert aan elkaar, daardoor erkennen ze het probleem. Het volgende stadium is acceptatie, waardoor ze afspraken maken en vertrouwen in elkaar krijgen.

Auteur

Liesbeth Meenink