Samenvatting webinar 'Verover nieuwe markten: China'

Ruud van Thiel, live from Beijing

21 januari 2013

Op 24 april 2012 presenteerde MKB Nederland samen met TNT Express en Bencham het webinar ‘Verover nieuwe markten: China’, verzorgd door MKB Servicedesk. Lees hier de samenvatting, met inside tips over de Chinese markt.

Live vanuit Beijing sprak gastspreker Ruud van Thiel met gespreksleider Willem Overbosch over het veroveren van de Chinese markt. Van Thiel weet als geen ander hoe dat moet. Hij vertrok acht jaar geleden naar China om voor het familiebedrijf Van Thiel & Co een Chinese tak op te starten. Van Thiel begon met het importeren en opknappen van Europees antiek en al gauw begon het meubelbedrijf ook reproductie meubelen te fabriceren in China. Inmiddels heeft Van Thiel & Co bijna 700 werknemers in China.

Ontwikkelingen

In het webinar werd eerst uitgebreid gesproken over de ontwikkelingen en trends in China.

De inflatie in het land is sterk: de kosten van grondstoffen, lonen en producten stijgen en daarmee is er de laatste jaren ook een sterke prijsstijging van producten. De overheid wil dat de lonen in vijf jaar tijd verdubbelen. Van Thiel noemde ook de sterke ongelijkheid in China, tussen een grote groep armen en een kleine groep rijken. De overheid wil dat tegengaan door naar een zogenaamde 'Harmonious Society’ te streven. Ook werd er gesproken over de lastige invoering van sociale verzekeringen en pensioenregelingen. Iets waar de Chinese werknemers nog aan moeten wennen.

Ondanks die paar haken en ogen, had Van Thiel een positieve boodschap voor ondernemers die van plan zijn om de Chinese markt op te gaan, zeker in dezelfde sector waarin Van Thiel & Co actief is. “Er is nog heel veel ruimte om hier  te gaan produceren. De Chinezen zijn goed in kopiëren, maar minder goed in creativiteit. Dus als je een creatief idee hebt en je kunt het hier laten produceren, dan is er denk ik nog wel een grote markt voor.”

Cultuur

De clichés  over de Chinese cultuur bevestigde Van Thiel, al noemde hij Beijing een moderne, hippe wereldstad, waarin de jonge, succesvolle mensen zich steeds meer onderscheiden van het oude beeld van China. Vrouwen zijn daarin volledig gelijkwaardig aan mannen, merkt Van Thiel en Engels wordt door de jongere generatie uitstekend gesproken. “Pas op. Ze verstaan vaak beter Engels dan je denkt.”

Ook werden de vestigingsvormen besproken. De meest voorkomende ‘representatieve office’, de ‘joint venture’ en de ‘wholly foreign owned enterprise (WFOE)’, waar Van Thiel uit ervaring zeer positief over is, mede door de steun van de Chinese regering in zijn vakgebied.

Netwerk

Van Thiel: “Bezint eer gij begint. Bouw een goed netwerk op, dat is heel belangrijk. Overweeg ook het inschakelen van een lokale handelsagent. Dit werkt in veel situaties net zo goed als een internationale agent. Praat veel met de mensen die je kunnen helpen. Via regelmatig netwerken kom je aan betrouwbare handelspartners.”

Over het verschil in documenten, contracten en manier van vergaderen werd ook gesproken. “In Nederland is een man een woord een woord. In China kan je de ene dag een schriftelijke overeenkomst hebben, maar de volgende dag gebeld worden dat het toch anders wordt. Niet is zeker en dat maakt het af en toe lastig. Op het juiste niveau onderhandelen is ook heel belangrijk.”

Betalingen

Verder werd er ook gesproken over het inschakelen van een juiste tolk, en hoe je dat precies aanpakt. Over de beperkte betrouwbaarheid van de Chinese post. “Schakel een professioneel bedrijf in, zoals TNT, als je belangrijke of dure spullen verstuurt.” Over boekhouding en wanbetalers: “Je kunt rekeningen opvallend lang open laten staan, maar betaal voor het Chinese nieuwjaar, dan heeft iedereen zijn geld nodig.”  En: “Regel je geldstroom via Hong Kong, wat grote fiscale voordelen heeft.”

Aan het eind van het webinar noemde Van Thiel nog eens zijn belangrijkste tips voor ondernemers die de Chinese markt willen veroveren: “Onderschat een Chinees nooit. Heb geduld, dat heb je hard nodig in China. Lees ook het boek Mister China met praktische tips over de Chinese markt. Een echte aanrader.”

Kijk het volledige webinar terug.

Benieuwd naar het veroveren van andere wereldmarkten? Schrijf je in voor de volgende webinars over internationaal ondernemen.

Auteur

Raphael Klees