Turkse markt stelt zich open voor Nederlandse ondernemer

Cameramanager.com verovert Turkse markt

16 april 2013

Rishi Lodhia, directeur van Cameramanager.com, zit boordevol energie door het zakendoen in Turkije. Het land dat Europa en Azië met elkaar verbindt, biedt een enorme groeimarkt voor deze exporteur van online camerabeveiligingsdiensten.

Zet je vooroordelen aan de kant. In Turkije zie je geen jengelende verkopers op straat, vertelt Rishi Lodhia. Het land heeft juist moderne kantoren en een unieke, inspirerende handelsgeest. Lodhia praat enthousiast over Istanboel en de handelsgeest en drive die hij ervaart als hij zakendoet met de Turkse ondernemer. “Ondernemen in Turkije raad ik Nederlandse ondernemers aan”, zegt hij. “In Turkije liggen zoveel kansen voor het oprapen, en de Turkse zakelijke markt wil zelf ook zo ontzettend graag, dat het echt de moeite waard is om te onderzoeken of je daar een nieuwe markt kunt aanboren.”

Online camerabeveiliging

Lodhia is zelf actief in de branche van online camerabeveiliging. Zijn bedrijf Cameramanager.com heeft hij in 2004 opgericht samen met compagnon en studievriend Tijmen Vos. Het bedrijf biedt een online platform voor camerabeveiliging en heeft tienduizenden klanten in onder andere België, Denemarken, Duitsland, Polen, Turkije, Brazilië en Zwitserland. “In het buitenland werken wij altijd samen met partners, bijvoorbeeld bedrijven die beveiligingscamera’s en IT-oplossingen verkopen. Zij nemen onze diensten af”, legt Lodhia uit.

Ondernemen in Turkije

In 2007 zette Cameramanager.com haar eerste stapjes in Turkije. Samen met één van de grootste beveiligingsbedrijven in Turkije bestormden zij de markt. “Met meer dan tachtigduizend klanten was onze partner gericht op zoek naar een partner voor online camerabeveiliging. Dankzij onze ervaring, denkwijze en ons harde werken, zijn zij én wij de samenwerking aangegaan. En tot nu toe met 100 procent positief resultaat.” Beamend: “Natuurlijk was het spannend om met een Turkse partner in zee te gaan. Want ja, vijf jaar geleden was de markt in Turkije (en ook in Nederland) totaal anders. Maar ik heb hier geen moment spijt van gehad.”

Lodhia prijst vooral de professionaliteit en betrouwbaarheid van zijn Turkse partner. “Ik ga minstens eens in de drie maanden naar Istanboel voor een meeting.  En elke keer zie ik weer die drive in de ogen van de ondernemers. Keihard werken en altijd volgens afspraak. Je voelt je in Turkije ook weer echt ondernemer. Die drive die ik soms in Nederland mis, komt hier weer helemaal tot leven. Deze zakenreizen geven mij zoveel energie!”

Groeimarkt

De samenwerking met de Turkse partner heeft Rishi geen windeieren gelegd. De markt van beveiligingsoplossingen in Turkije heeft een enorm groeipotentieel. Vooral Turkse mkb’ers en grote bedrijven zijn steeds meer geïnteresseerd in beveiliging. “Niet voor niets is onze partner in amper vijf jaar gegroeid van 250 naar 1200 medewerkers. Dit betekent ook dat onze diensten door meer en meer mensen worden gebruikt.”

Turkse cultuur

Rishi Lodhia voelt zich erg thuis in de Turkse cultuur. “De Turkse ondernemers werken hard, maar genieten ook van het leven. Als ik naar Istanboel ga, werk ik overdag een stevig programma af, maar de avond staat altijd in het teken van sociale activiteiten. Uitgebreid dineren en elkaar beter leren kennen. Men combineert het aangename met een stukje zakelijk. Want een goede band met je zakenpartner is van essentieel belang. Een ander voordeel aan Turkije is de taal: het hoger management spreekt goed Engels. Dit geldt in toenemende mate ook voor de rest van het personeel. Vergeet niet dat Turkije zich op alle fronten razendsnel ontwikkelt, dit geldt ook voor het aantal mensen dat Engels spreekt. Wij stellen bijvoorbeeld al onze contracten ook in het Engels op.”

Eigen netwerk

Toch denkt Lodhia dat het zonder een goede zakenpartner, zoals hij die heeft, lastig kan zijn om in Turkije voet aan de grond te krijgen. “Mijn advies is: zoek een partner die je wegwijs kan maken in dit land. Turkije is een groot en divers land met een andere cultuur dan die wij in Nederland gewend zijn. Men doet dus ook op een andere manier zaken dan in Nederland. Wij doen zaken in Istanboel, maar het kan lastiger zijn als je in andere steden en regio’s van Turkije zaken wilt doen omdat de cultuur daar weer anders is.” Volgens Lodhia hoeft het gelukkig niet moeilijk te zijn om contacten in Turkije op te doen. “Nederland heeft een sterke Turkse gemeenschap, waarin zich ook veel ondernemers bevinden. Kijk eens in je eigen netwerk of je met één van hen in contact kan komen. Het is namelijk echt de moeite waard om je kansen in deze booming economie te verkennen!”