"We moeten onze voorsprong op Duitsland nú inzetten"

Ondernemer in Beeld - Nico Verspaget van Quadia

29 november 2013

"Toen wij acht jaar geleden begonnen, wilden veel bedrijven iets met video op internet doen, maar ze wisten niet hoe ze dat konden aanpakken. Wij voorzagen zowel in de techniek als in de productie en dat doen we eigenlijk nog steeds", vertelt de 47-jarige Nico Verspaget, oprichter van Quadia Online Video. Het bedrijf is inmiddels toe aan uitbreiding naar het buitenland.

Naam: Nico Verspaget

Bedrijf: Quadia

Bedrijfsvorm B.V.

Opgericht: 2004

Aantal werknemers: 40

Eerder dan YouTube

Verspaget: "In 2004 bestond YouTube nog niet, dus het was voor een bedrijf of organisatie niet zo makkelijk als nu om video's op je website te zetten. Ik kom uit de IT, mijn zakenpartners met wie ik het bedrijf heb opgericht, hebben een achtergrond in de media en de farmaceutische industrie. Samen hebben we de kennis om het inzetten van online video's van A tot Z te verzorgen, met eigen techniek en een inhoudelijke invulling. Dat doen we nu al ruim acht jaar, natuurlijk steeds met gebruik van de nieuwste mogelijkheden. Inmiddels zijn we uitgegroeid naar een bedrijf met veertig werknemers."

Interactief

Quadia werkt in veel markten. De grootste sectoren zijn voor het bedrijf de farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. Ze maken bijvoorbeeld programma's voor medisch specialisten. Opdrachtgevers zetten webinars en e-learning in om deze specifieke doelgroep te informeren over nieuwe toepassingen of inzichten. Ook gebruiken bedrijven de interactieve videotoepassingen om betere service te verlenen of iets uit te leggen. Quadia produceert webcasts, webinars, commercials, e-learning, how-to video’s, personalised video’s en nieuwsitems en zorgt ook voor de techniek om ze te kunnen publiceren en delen. Daarnaast adviseren ze bedrijven over online videotoepassingen.

Internationaal

Vanuit het kantoor in Hilversum werkte Quadia al af en toe voor klanten in het buitenland, maar in 2012 werd bewust de keuze gemaakt om een kantoor te openen in Düsseldorf. "Wij werken vooral in een niche, maar willen wel kunnen blijven groeien. De farmaceutische industrie is groot in Duitsland, dus er zijn daar veel potentiële klanten voor ons. En we kunnen vanuit Düsseldorf ook de markten in Zwitserland en Oostenrijk bedienen."

Achterlopen

Ook de techniek speelde een rol. "Duitsland is op dit moment iets minder ver op het gebied van online video dan Nederland of bijvoorbeeld Groot-Brittannië.  Daarom willen we snel instappen nu we nog een voorsprong hebben. Het was now or never. Andere voordelen van Duitsland zijn dat de cultuur redelijk hetzelfde is en dat we eenvoudig kunnen reizen. Elke week gaat mijn zakenpartner of ik naar het Duitse kantoor."

De uitbreiding naar het buitenland lijkt Quadia makkelijk af te gaan. "We hebben eigenlijk alles zelf gedaan. Via LinkedIn vonden we werknemers voor de vestiging in Düsseldorf. Ook klanten wisten ons al snel te vinden. We zitten er wel bovenop, want in deze economie moet je geen dingen half doen. Wij willen echt groot worden in de Duitse markt."

Auteur

Marlou Visser