Ondernemen in Duitsland: er zijn wel degelijk grote verschillen

Met Adjiedj Bakas, Jos van Mil, Ton Kemperink en Philip Hess

08 augustus 2013

Ondernemen in Duitsland is een logische stap. Het is dichtbij , een enorme afzetmarkt en de economie groeit hier nog. Het lijkt makkelijk om voet aan de grond te krijgen in ons buurland, maar volgens ondernemers Jos van Mil (Greenco), Ton Kemperink (Bons & Evers), Philip Hess (Senz Umbrellas) en trendwatcher Adjiedj Bakas verkijken veel ondernemers zich hierop.

In het webinar vertellen zij over hun ervaringen met ondernemen bij onze oosterburen.

Onderwerpen als de Duitse zakencultuur, verschil tussen regio's, het belang van goed Duits spreken en het vinden van geschikte handelspartners komen aan de orde in dit webinar. Op dat Duits spreken verkijken veel ondernemers zich. "Probeer wel gewoon Duits te spreken', zegt Jos van Mil. "Maar het hoeft niet perfect, men vergeeft het je als je fouten maakt", voegt Adjiedj Bakas toe.

Integer

Pas ook op je integriteit en betrouwbaarheid, waarschuwt Ton Kemperink. "Duitsers hebben een olifantengeheugen, zorg dat je verhaal constant is. Je verhaal moet altijd kloppen." Ook met humor moet je oppassen, zegt Bakas. "Duitsers hebben wel humor, maar ze nemen dingen vaak wel serieuzer dan wij en dat kan voor verwarring zorgen. Wij maken meer mopjes."

Handelsmissie

Jos van Mil vertelt bovendien over zijn ervaringen tijdens de handelsmissie naar Zuid-Duitsland, die begin juni plaatsvond. "Dat het Koningspaar meeging, vonden Duitsers echt fantastisch. Het is een sprookje voor hen." Van Mil heeft vooral nieuwe contacten opgedaan, waarmee hij op de lange termijn zaken hoopt te doen. "Het levert niet direct iets op, maar je leert wel veel mensen kennen en dat is ontzettend belangrijk."

Export Award

Ondernemer Philip Hess van Senz Umbrellas vertelt waarom hij meedoet aan de MKB Export Award en hoe hij de Duitse markt opnieuw benadert, nadat een eerder Duits avontuur op niets uitliep.