Je hebt een prachtproduct of -dienst gemaakt. Toch komen de klanten niet vanzelf. Succes bij je doelgroep vraagt om een creatief, doordacht en innovatief marketingplan. Maar hoe maak je dat? De zeven stappen naar succes op het gebied van marketing.
In dit artikel
- Stap 1: Verzamel informatie over klant en concurrent
- Stap 2: Bepaal welke markt je wilt gaan bedienen
- Stap 3: Focus op je product of dienst
- Stap 4: Houd rekening met de levensfase van je product of dienst
- Stap 5: Baken je doelgroep af
- Stap 6: Onderzoek het koopgedrag van uw klanten
- Stap 7: Stel je marketingbudget vast
Stap 1: Verzamel informatie over klant en concurrent
Goede marketing begint met informatie over je doelgroep, de markt, concurrenten en uiteraard je product of dienst. Pak dit grondig aan. Dat hoeft echt niet moeilijk of duur te zijn. Met een simpele enquête onder je bestaande en/of potentiële klanten kom je al een heel eind. Haal ze zonodig over mee te werken met het aanbieden van een cadeautje of kortingsactie. Het verdient zich snel terug. Wat vindt je doelgroep van je product? En als je beoogde klanten het niet zouden kopen, waarom dan niet? Speur gespecialiseerde sites en vakbladen af op marktinformatie.
Stap 2: Bepaal welke markt je wilt gaan bedienen
Het afbakenen van je markt is van groot belang om je marketingbudget efficiënt in te zetten. Een maker van kleine sportauto's zal zijn marketing moeten richten op een klein segment van liefhebbers, in plaats van een brede groep mensen. Zijn marketingplan zal zich sterk moeten richten op de behoeften van die doelgroep. De verkoop- en communicatiekanalen moeten daarop aansluiten.
Stap 3: Focus op je product of dienst
Positionering is de ruggengraat van je marketingplan. Welke plek neemt je product of dienst in de markt in? Heeft het een bijzondere eigenschap? Is het bijvoorbeeld innovatief, handig, alleen voor vrouwen, origineel Amersfoorts? Het gaat over de kernboodschap die je wil overbrengen in je uitingen. Dat bepaalt voor een groot deel hoe je praat over je product of dienst. Over verf heb je iets heel anders te vertellen dan over ijsjes.
Stap 4: Houd rekening met de levensfase van je product of dienst
De levensfase van je product bepaalt voor een groot deel hoe je marketing eruit ziet. Een nieuw product of nieuwe dienst breng je in veel gevallen anders aan de man ('nieuw!') dan een product dat al langer bestaat ('bewezen formule'). Je gebruikt andere verkoopkanalen en een andere prijsstelling.
Stap 5: Baken je doelgroep af
Mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Hippe vogels of voorzichtige middenklassers? Inwoners van Groningen of de hele wereld? Segmenteren naar doelgroep is een belangrijk deel van het marketingplan. Je kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond. Welke benadering past hierbij? Weet je bovendien waar het grootste deel van je doelgroep zich ongeveer bevindt?
Stap 6: Onderzoek het koopgedrag van uw klanten
Voor een lekker brood rijden mensen om. Dropjes kopen ze echter in een opwelling als ze bij de kassa staan. Door te weten waar en wanneer ze een koopbeslissing maken, kun je je verkoopinspanningen heel specifiek op je doelgroep toespitsen. De bakker met het lekkere brood heeft veel meer aan mond-tot-mondreclame in de buurt dan de maker van dropjes.
Stap 7: Stel je marketingbudget vast
Geld dat je besteedt aan marketing moet je later wel weer kunnen terugverdienen. Het heeft geen zin om meer uit te geven dan je aan winst opstrijkt. Je verdient echter geen geld als je niets uitgeeft aan marketing. Ga met een groot vel papier zitten en ga rekenen: hoe wegen je uitgaven op tegen de mogelijke extra inkomsten? Hoe zet je je marketingeuro het meest efficiënt in?