Een marketingplan in zeven stappen

Hoe breng je je product of dienst aan de man?
Je hebt een prachtproduct of -dienst gemaakt. Toch komen de klanten niet vanzelf. Succes bij je doelgroep vraagt om een creatief, doordacht en innovatief marketingplan. Maar hoe maak je dat? De zeven stappen naar succes op het gebied van marketing.
In vijf stappen een bedrijf starten?
Klik hier
Download het whitepaper!
Lees verder
Meer over marketing voor starters?
Klik hier
Download het whitepaper!
Lees verder

Stap 1: Verzamel informatie over klant en concurrent

Goede marketing begint met informatie over je doelgroep, de marktconcurrenten en uiteraard je product of dienst. Pak dit grondig aan. Dat hoeft echt niet moeilijk of duur te zijn. Met een simpele enquête onder je bestaande en/of potentiële klanten kom je al een heel eind. Haal ze zonodig over mee te werken met het aanbieden van een cadeautje of kortingsactie. Het verdient zich snel terug. Wat vindt je doelgroep van je product? En als je beoogde klanten het niet zouden kopen, waarom dan niet? Speur gespecialiseerde sites en vakbladen af op marktinformatie.
 

Stap 2: Bepaal welke markt je wilt gaan bedienen

Het afbakenen van je markt is van groot belang om je marketingbudget efficiënt in te zetten. Een maker van kleine sportauto's zal zijn marketing moeten richten op een klein segment van liefhebbers, in plaats van een brede groep mensen. Zijn marketingplan zal zich sterk moeten richten op de behoeften van die doelgroep. De verkoop- en communicatiekanalen moeten daarop aansluiten.
 

Stap 3: Focus op je product of dienst

Positionering is de ruggengraat van je marketingplan. Welke plek neemt je product of dienst in de markt in? Heeft het een bijzondere eigenschap? Is het bijvoorbeeld innovatief, handig, alleen voor vrouwen, origineel Amersfoorts? Het gaat over de kernboodschap die je wil overbrengen in je uitingen. Dat bepaalt voor een groot deel hoe je praat over je product of dienst. Over verf heb je iets heel anders te vertellen dan over ijsjes.
 

Stap 4: Houd rekening met de levensfase van je product of dienst

De levensfase van je product bepaalt voor een groot deel hoe je marketing eruit ziet. Een nieuw product of nieuwe dienst breng je in veel gevallen anders aan de man ('nieuw!') dan een product dat al langer bestaat ('bewezen formule'). Je gebruikt andere verkoopkanalen en een andere prijsstelling.
 

Stap 5: Baken je doelgroep af

Mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Hippe vogels of voorzichtige middenklassers? Inwoners van Groningen of de hele wereld? Segmenteren naar doelgroep is een belangrijk deel van het marketingplan. Je kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond. Welke benadering past hierbij? Weet je bovendien waar het grootste deel van je doelgroep zich ongeveer bevindt?
 

Stap 6: Onderzoek het koopgedrag van uw klanten

Voor een lekker brood rijden mensen om. Dropjes kopen ze echter in een opwelling als ze bij de kassa staan. Door te weten waar en wanneer ze een koopbeslissing maken, kun je je verkoopinspanningen heel specifiek op je doelgroep toespitsen. De bakker met het lekkere brood heeft veel meer aan mond-tot-mondreclame in de buurt dan de maker van dropjes.
 

Stap 7: Stel je marketingbudget vast

Geld dat je besteedt aan marketing moet je later wel weer kunnen terugverdienen. Het heeft geen zin om meer uit te geven dan je aan winst opstrijkt. Je verdient echter geen geld als je niets uitgeeft aan marketing. Ga met een groot vel papier zitten en ga rekenen: hoe wegen je uitgaven op tegen de mogelijke extra inkomsten? Hoe zet je je marketingeuro het meest efficiënt in? 
 
Bron: Ik Ga Starten

Hangout The Next Entrepeneur - Marketing

Zorg dat jouw bedrijf gevonden wordt en opvalt bij je doelgroep!
Als je eenmaal een bedrijf hebt opgezet, moet je ervoor zorgen dat potentiële klanten je leren kennen. Hoe zet je je startup goed in de markt? Welke instrumenten kun je allemaal gebruiken?
hangout-the-next-entrepeneur-marketing-2713140022.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten