Retailers, durf te veranderen! (om te overleven)

Column | Heb het lef kritisch naar je onderneming te kijken

19 april 2018

Het is naar mijn idee niet de crisis die er op dit moment voor zorgt dat er steeds meer winkels uit de winkelstraat verdwijnen. Ervoor zorgt dat consumenten niet meer massaal in de stadscentra of op de meubelboulevard te vinden zijn. Ik spreek veel ondernemers met een winkel die “wachten tot de crisis is overgewaaid”. Dat gaat niet gebeuren. De wereld is veranderd.

De Ondernemerskalender 2019

MKB in Beeld 2020

Ondernemers, retailers: iedereen moet leren omgaan met de nieuwe werkelijkheid. Allemaal moeten ze hun bedrijf veranderen om te kunnen overleven. Dus mijn oproep: heb het lef om kritisch naar je eigen onderneming te kijken en aanpassingen te doen in je verdienmodel, je marketingstrategie, je concept en misschien ook wel in bijvoorbeeld het aantal filialen of medewerkers. De consument verandert en dus is het aan jou als retailer om hierin mee te veranderen of ervoor te kiezen om te stoppen. Erken dat je voor deze uitdaging staat en pak hem met beide handen aan! Hoe, dat hoef je niet zelf te bedenken; gebruik deze handvatten.

1. Vraag het je klanten

Ga niet in je eentje achter een bureau “lekker creatief en innovatief” doen, maar betrek je klanten bij het optimaliseren van je concept, je producten en je service. Vraag hen naar behoeften en wensen. Laat ze meedenken, mee ontwikkelen. En heb je er weleens aan gedacht om een ex-klant te bellen? Iemand die besloten heeft om niet meer bij jou, maar bij de concurrent te kopen. Vraag hem of haar naar afwegingen.

2. Durf externen te betrekken

Als je al meerdere jaren (soms enkele decennia) met je onderneming bezig bent, kan het verstandig zijn om externe professionals te betrekken. Iemand die verstand heeft van deze processen kent de valkuilen, de kansen en de mogelijkheden en kan daardoor meer succes boeken. Huur zo'n expert gewoon eens voor een dag of drie. Dat hoef echt geen bakken met geld te kosten en levert je bovendien iets op: het helpt je anders naar je eigen onderneming te kijken. 

3. Werk samen

Kijk om je heen of je slimme en verassende combinaties kunt maken met andere winkels in de straat, met je leveranciers of misschien wel met je klanten. Werk samen. Bundel krachten en versterk daarmee je positie en de slagingskans van je ideeën. Daarnaast kan het ook leerzaam en inspirerend zijn om te kijken hoe ondernemers in andere branches het aanpakken. Wat kun jij als fashion retailer leren van een hoteleigenaar?

4. Ga snel over tot actie

Blijf niet te lang hangen in het bedenken van mooie, geweldige en grootse plannen; kom snel in actie! Ga gewoon dingen proberen. Het hoeft niet het meest perfecte product te zijn, of de meest briljante actie. Zet een eerste versie van je webshop online, doe een pilot met een actie en meet de resultaten. Scherp aan. Verbeter en probeer het nog een keer. Ik begrijp dat de nieuwe werkelijkheid veel zorgen met zich meebrengt, maar ik hoop dat ondernemers vooral gestimuleerd worden om aan de slag te gaan met nieuwe ideeën. Om creatief te zijn en (kleine) innovaties door te voeren. Dat de focus ligt op het verbeteren en optimaliseren van service in plaats van bezig zijn met schuilen voor “de storm”.Word (weer) gastheer/vrouw in je eigen winkel en integreer de online mogelijkheden in je onderneming. Maak van een winkelbezoek weer een beleving die indruk achterlaat bij je (potentiële) klanten. Succes! 

Auteur

Floris Venneman