Weekly hangout: Oplossingen voor winkelleegstand

Creatief in de crisis: Pop-up-stores

28 augustus 2013

Op dit moment staat 8 procent van de winkels leeg en dit straalt negatief af op het hele omringende winkelgebied. Een creatieve oplossing hiervoor is het inzetten van tijdelijke winkels, ook een interessante optie voor webshophouders.

Whitepaper Ondernemen in de wijk

Winkelleegstand is een groot probleem. Op 6 augustus stond de MKBuzz in Rotterdam om actie te voeren voor Harry Vlek, eigenaar van een copyshop aan de Nieuwe Buitenweg. Vlek gaat bijna failliet en dit komt mede doordat consumenten het verloederde winkelgebied mijden. 

Tijdelijke winkels

In de Weekly Hangout is Margreet Feenstra, die met haar zus Joke het bedrijf Zazone runt. Zazone bemiddelt tussen verhuurders van leegstaande winkelruimte en ondernemers die tijdelijk een winkel willen hebben.

Een interessante optie voor bijvoorbeeld webshopeigenaren, zoals Roland Wiechert. Hij verkoopt biologische katoenen kleding via zijn webshop en fysieke winkel in Haarlem: Infact Wear. Al twee keer heeft hij ook een pop-upstore gehuurd via Zazone en ook twee keer zelfstandig. Een goede manier om je naamsbekendheid te vergroten, vindt Wiechert.

In de Weekly Hangout vertelt hij over het verschil tussen webshop, winkel en pop-upstore en hoe je deze kanalen naast elkaar kunt laten werken.