Wij presenteren: dé trends voor ondernemers in 2014!

Waar moet jij je op voorbereiden voor volgend jaar?

22 september 2016

Ondernemen is vooruitzien. Daarom presenteren we dé trends voor 2014. Zodat jij weet wat je komend jaar te wachten staat. Deze trends, opgesteld met hulp van experts, trendwatchers en ondernemersdatabases, helpen jou verder!

Deze tien belangrijkste ondernemerstrends zijn afgeleid uit de omvangrijke ondernemersdatabases van MKB Servicedesk en De Zaak, aangevuld met zienswijzen van toonaangevende trendwatchers als Goos Eilander, Farid Tabarki, Adjied Bakas en Tony Bosma. En er is geput uit belangwekkende interviews met succesvolle ondernemers als Martijn Arets, Duncan Stutterheim, Jantine Vaartjes, Rahma el Mouden en Heleen Dura-Van Oord

Dé tien trends

De tien trends voor 2014, hier zijn ze! 

1.

Ondernemen doe je niet alleen. Je werkt samen: met collega’s, met concurrenten en zelfs met klanten. Want 2 kunnen meer dan 1. Zodat jij je kunt toeleggen op waar je echt goed in bent.

2. 

Ondernemen is meer dan 24/7. Het is ook de mogelijkheid om over de hele wereld en mét de hele wereld samen te kunnen werken. Je moet daar zijn waar je doelgroep is.

3. 

Horeca, retail en e-commerce: je klanten accepteren in 2014 niet meer dat ze niet met hun smartphone kunnen betalen. Net zoals ze niet accepteren dat u geen WIFI ‘serveert’.

4. 

Groei is meer dan omzet en rendement alleen. Misschien ga je in 2014 wel voor persoonlijke groei of het worden van een betere werkgever. 

5. 

Duurzaam rijden is doorgebroken. In aantallen die we niet hadden kunnen bevroeden. Met dank aan gulle regelingen in 2012 en 2013. Maar duurzame mobiliteit gaat veel verder. Dat gaat over total cost of ownership en verantwoord woon-werkverkeer.

6. 

Mensen en dus ook ondernemers organiseren zich niet langer om een ideaal, maar vanwege tijdelijke gezamenlijke doelen. Afhankelijk van de levensfase waarin een bedrijf verkeert zoeken ze medestanders en gelijkgestemden. Om die later weer om te ruilen voor anderen met eenzelfde doel.

7. 

De cloud is al overal. En niet alleen meer voor opslag van data maar vooral om die data te kunnen delen. Om overal te kunnen werken en te kunnen samenwerken.

8.

Alleen nog maar bij de bank aankloppen voor geld heeft geen zin meer. Ondernemers anno 2014 stapelen hun financiering: met crowdfunding, kredietunies en factoring. 

9. 

IQ wordt EQ. Het gaat er om dat je klant jou iets gunt. Om waar je bedrijf en jij als ondernemer voor staat, niet om wat je verkoopt.

10.

Vroeger zochten we iets op Google. Nu weet Google waar we zijn, wie we zijn en wat we zoeken. Dus moet je als ondernemer mee op de infrastructuur die er al ligt. Want anders word je niet gevonden. 

Auteur

Armand Landman