Ego versus onderbuik

Column Michel de Haan | Het plaatje en het verhaal

25 november 2014

Als mijn bedrijf niet lekker loopt, vind ik het lastig om een dure vakantie te boeken. Dat voelt niet goed, ondanks dat er feitelijk niet heel veel aan de hand is en er privé wel genoeg geld beschikbaar is. Misschien ben ik wel een zenuwpees of doemdenker, maar mindere maanden in mijn onderneming bederven mijn koopkracht in privé.

Onbeperkt advies!

Ik sprak laatst een ondernemer die net failliet was gegaan. In 2,5 jaar een behoorlijke terugval van omzet gehad en uiteindelijk strijdend ten onder. Niet een heel groot bedrijf. Het gesprek ging over de goede jaren, het succes, hoe goed hij ervan had geleefd en wat een prachtige auto’s hij altijd heeft gereden. Hij moest net onder ogen zien hoe zijn BMW 5 serie door de leasemaatschappij weer werd opgehaald. Wat er niet bij werd verteld is dat er een schuld van 450.000 euro werd achtergelaten. De meeste crediteuren en een kwart de bank. Het vermeende succes van de afgelopen jaren en de daaruit afgeleide luxe is dus eigenlijk gebaseerd geweest op geld van andere bedrijven.

Malaise

Ik heb moeite met dit soort verhalen. Een schuld van 450.000 euro bij een relatief klein bedrijf, bouw je niet van de één op de andere dag op. Dat moet de resultante zijn van een aantal jaren malaise. Waarom rijdt deze ondernemer dan tot het laatst die dure BMW? Wat vond zijn personeel daarvan en nog erger de nu gedupeerde crediteuren? Er zal ongetwijfeld een goed verhaal achter zitten met nog lopende leasecontracten etc. Maar feit blijft dat het ‘plaatje’ niet klopt met het ‘verhaal’.

Het plaatje en het verhaal 

Bovenstaande is helaas geen op zich zelf staand voorbeeld. Als ik bij ondernemingen in nood kom, zie ik dikwijls dat het ‘verhaal’ niet klopt met het ‘plaatje’. De gezondheid van de onderneming is geërodeerd, maar het ego van de betreffende ondernemer heeft daar geen last van. Goede ondernemers worden vroeg of laat hun ego de baas en luisteren naar hun ‘onderbuik’. Een grote auto of een luxe vakantie voelt niet goed als het slecht gaat met de onderneming. Uw omgeving zal het waarderen als het ‘plaatje’ wél klopt bij het ‘verhaal’. Bovendien zal het zeker helpen in het beperken van de jaarlijkse schade door faillissementen, die wordt ingeschat op 1 tot 1,7 miljard.

Auteur

Michel de Haan