Zakendoen in Polen

Economische Europese tijger biedt kansen: lees de nieuwe business guide

06 september 2018 4 minuten

Ondernemen in Polen is geen gekke gedachte als je op zoek bent naar een grote nieuwe afzetmarkt, goed opgeleid personeel en lage productiekosten. Bovendien is Polen de snelst groeiende economie van Europa. Het land kwam zonder recessie de economische malaise door. Groei jij mee met de economische tijger van Europa? Lees dan eerst onze business guide Polen vol tips, adviezen en interviews met collega-ondernemers.

Als we op de laatste berichten afgaan, lijkt het er niet op dat Polen snel de euro zal invoeren. Maar dat hoeft voor jou als Nederlandse ondernemer geen belemmering te vormen bij het zakendoen. De Poolse zloty is een vrij stabiele munt. En bovendien: als je je er gaat vestigen (in de vorm van een kantoor of fabriek), dan geef je de zloty’s die je binnenkrijgt ook weer als zloty uit. Vestigen in Polen? Ja, want volgens de ondernemers uit onze business guide is lokaal aanwezig zijn dé sleutel tot succesvol ondernemen in het land. Tenminste, als je je kantoor ook bemant met Pools personeel. Want de jonge generatie is goed opgeleid en bereid om hard te werken.

Meer tips voor ondernemen in Polen

Nu heb je al twee tips te pakken voor het geval je jouw bedrijf in Polen op de kaart wilt zetten. En we hebben er nog veel meer. Alle tips en adviezen over ondernemen in Polen lees je in onze nieuwste business guide. Een zakelijke reisgids vol praktische informatie over de Poolse economie, cultuur, manier van zakendoen en kansen voor de toekomst.

Welke kansen zijn er dan in Polen?

De Poolse middenklasse krijgt steeds meer te besteden. Mooie gelegenheid om jouw (luxe) consumentenproduct aan de man of vrouw te brengen. Ook moet Polen nog heel veel doen om het land aansluiting te laten vinden bij de EU. Daarvoor krijgt het land ruim 100 miljard aan EU-subsidies. Dat geld wordt onder andere besteed aan infrastructuur, het aanpakken van milieuproblemen en hervorming van de agrarische sector. Voor bedrijven die zich bezighouden met water, logistiek, land- en tuinbouw en energie liggen er met name kansen. Maar ga niet naar Polen met het idee dat je het er ‘wel even gaat maken’. “Polen is een snel ontwikkelend land, geen ontwikkelingsland”, aldus een ondernemer in de business guide.

Download de business guide

Marcel Kurpershoek, ambassadeur van het Koninkrijk der Nederlanden in Polen: “Polen is de ideale partner voor bedrijven die op zoek zijn naar uitbreidingsmogelijkheden. Het heeft een grote lokale markt en beschikt over een goed geschoolde en hardwerkende bevolking. Daarnaast is Polen een natuurlijke toegangspoort tot andere Centraal- en Oost-Europese landen.”

Hoe onderneem ik succesvol in Polen?

Nederland en Polen zijn belangrijke handelspartners van elkaar, helemaal sinds Polen in 2004 tot de Europese Unie (EU) is toegetreden. In 2011 exporteerden we voor 8,4 miljard euro naar Polen en voerden we voor ruim 5 miljard euro in. Belangrijke exportproducten zijn chemie en machines, maar ook land- en tuinbouwproducten en levensmiddelen. Uit Polen halen we computers, telecommunicatiemiddelen en auto’s.

Waarom als Nederlander naar Polen?

Door de snelle economische groei neemt de vraag naar (luxe) producten toe in Polen. Hier liggen natuurlijk kansen, maar er is meer waar je je als Nederlandse ondernemer mee kunt onderscheiden. Nu Polen bij de EU hoort, moet het land zich conformeren aan Europese richtlijnen op het gebied van onder andere infrastructuur, duurzaamheid, energie, afval- en watermanagement. Dit zijn zaken waar we in Nederland verstand van hebben. In Polen hebben ze veel aan deze kennis. Ook Agentschap NL benadrukt dat er kansen liggen door veranderende wetgeving in Polen.

Twee voorbeelden:

  • De overheid zal het aanleggen van infrastructurele werken, zoals wegen en vliegvelden, uitbesteden via tenders. Je kan je hierop inschrijven.

  • In 2012 en 2013 hervormt Polen de wetgeving over afvalverwerking, conform de Europese richtlijnen. Dit biedt kansen voor bedrijven op het gebied van afvalmanagement en recycling.

Meer over kansen door nieuwe wetgeving lees je in het rapport van Agentschap NL.

Offshoring en outsourcing

Outsourcing is het uitbesteden van bepaalde processen aan andere bedrijven in Nederland of in het buitenland. Het uitbesteden van productieprocessen aan het buitenland (en dan met name lagelonenlanden), heet offshoring. Voor het uitbesteden van bedrijfsprocessen is Polen een populair land. De loonkosten liggen laag, de productie ligt hoog, het opleidingsniveau van de werknemers is goed en het land is makkelijk bereikbaar.

Raamdecoratiefabrikant B&C produceert in het Poolse Srem. Algemeen directeur Johan Kramer: “Er werken daar zo’n honderd man. De lonen liggen in die regio op 35 procent van die in Nederland en de productiviteit is enorm. Dat is minstens net zo belangrijk, want je productie uitbesteden tegen lagere loonkosten levert je niks op als de productiviteit ook laag is. In Polen is dat dus niet het geval en ik verwacht dat deze situatie de komende tien, vijftien jaar nog wel rendabel blijft.”

De Poolse markt op

Wil je exporteren naar Polen of je daar gaan vestigen, dan is het zaak om betrouwbare zakenpartners te vinden. Agentschap NL, de Nederlandse ambassade in Warschau en diverse andere instanties zoals de Nederlands-Poolse KvK kunnen je aan adressen helpen. Ook handelsmissies en beurzen of congressen zijn goede manieren om in contact te komen met potentiële handelspartners. In het whitepaper Het diplomatieke postennetwerk voor ondernemers lees je er meer over.

Poolse mentaliteit

‘Vertrouwen winnen’ zijn de codewoorden voor succesvol zakendoen in Polen. Huib-Jan Krasenberg, commercieel directeur van graszaadproducten Barenbrug BV, zegt: “Nederlanders zijn veel te direct. Loop niet te hard van stapel bij je Poolse zakenpartner. Investeer in je relatie en bouw eerst stap voor stap een vriendschap op. Zakendoen in Polen heeft veel te maken met elkaar dingen gunnen.”

De manager van het Poolse filiaal van Barenbrug, Piotr Krzywicki, legt uit: “Wij Polen zijn wat terughoudend, want het zakendoen met West-Europa is nog vrij nieuw voor ons. Jullie hebben meer kennis, zijn veel verder met alles. Daardoor voelen we ons soms verlegen.” Toch begint de Poolse mentaliteit snel te veranderen, volgens hem. “De jongere generatie heeft meer van de wereld gezien. Ze hebben al gewerkt in Duitsland of Nederland en zijn gewend aan jullie manier van werken. Ze spreken ook goed Engels.”, aldus Krzywicki.

Auteur

Liesbeth Meenink