Ondernemen in Polen: uitbesteden van je productie

Fabory: ‘Een Poolse werknemer is hoog opgeleid en productief’

21 november 2016

In 1947 begon de familie Borstlap een groothandel in bevestigingsmateriaal: Familie Borstlap IJzerwaren. Nu, 65 jaar later, is Fabory een distributeur van internationale allure. Fabory heeft 1700 mensen in dienst, verspreid over 140 vestigingen in zestien landen. Achttien vestigingen staan in Polen. Johan Dewandeleer, directeur inkoop: “De Poolse werkmentaliteit is erg goed.”

Business guide Polen

Naam: Johan Dewandeleer, directeur inkoop & product management

Bedrijf: Fabory, sinds september 2011 onderdeel van het Amerikaanse Grainger International

Opgericht in: 1947

Product: Bevestigingsmaterialen, bouten en moeren

Aantal werknemers: 1700

Actief in Polen sinds: 10 jaar

Totale omzet in 2011: 241 miljoen euro

De belangrijkste doelgroep van Fabory is de industrie. Zowel onderhoudsafdelingen als productiebedrijven zijn afnemers van hun producten. Zo doet Fabory accountmanagement voor onder andere DAF en NS. Dewandeleer: “Tien jaar geleden zijn we uitgebreid naar Polen omdat veel industriële bedrijven daar gingen produceren. Dat zijn belangrijke klanten voor ons, dus we zijn ze als het ware achterna gegaan. Bovendien is de kwaliteit van het soort producten dat wij leveren in Polen een stuk lager. Dat creëerde voor ons kansen om deze kritische producten te leveren in Polen.”

Voordelen van ondernemen in Polen

Dewandeleer begrijpt heel goed waarom de industriële productiebedrijven destijds zijn verplaatst naar Polen. Vanuit Fabory heeft Dewandeleer inmiddels ook de nodige ervaring met zakendoen in het land, en die is vooral positief. Zo prijst hij de arbeidsmoraal van Poolse werknemers: “Ze hebben erg veel kennis, met name op technisch gebied. De jongere generatie spreekt over het algemeen goed Engels. Bovendien werken ze hard, dus de productiviteit is erg hoog. Tel daarbij op dat de loonkosten in vergelijking met Nederland en België laag zijn en je hebt een aantal goede redenen om in Polen te produceren.” Andersom is het voor Polen ook gunstig dat buitenlandse bedrijven zich in het land vestigen. Dewandeleer: “Zij kunnen onze kennis goed gebruiken. Nu veel internationale bedrijven in Polen produceren, gaan de kwaliteitseisen omhoog. Wij willen Polen leren hoe ze aan die eisen tegemoet kunnen komen. Polen zijn ook erg gemotiveerd om dat te leren. Daarom kiezen we er bewust voor om eigen filialen te starten met lokale mensen en geen expats.”

Logistieke uitdaging

Het assortiment van Fabory is behoorlijk groot, maar het bedrijf produceert niets zelf. Dewandeleer: “Wij concentreren ons alleen op distributie. Ons assortiment bestaat uit 50.000 soorten bevestigingsmaterialen, 25.000 soorten gereedschappen en 15.000 industriële hulpmiddelen.” Het vereist dus de nodige logistieke planning om deze producten op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen, helemaal omdat de producten overal ter wereld worden ingekocht én verkocht. “Grofweg 40 procent van ons volume komt uit Oost-Europa, de overige 60 procent uit Azië en Noord-Amerika”, aldus Dewandeleer. “Een snelle levertijd is ons onderscheidende kenmerk. Dat betekent dat onze logistieke keten zo efficiënt mogelijk moet zijn ingedeeld. Onze klanten in Polen worden daarom geleverd vanuit ons Major Warehouse in Brno in Tsjechië. Dit Major Warehouse was noodzakelijk om onze klanten te kunnen voorzien van een 24-uurs service in Oost-Europa. In tegenstelling tot de Benelux worden de vestigingen in Polen overdag beleverd. In de Benelux krijgen ze hun voorraad via TNT innightservice.”, legt hij uit.

Tip: Spotfreight

Dewandeleer: “Ga slim om met je logistieke kosten. Omdat vervoerders liever geen lege wagens terug willen laten rijden naar Polen, bieden ze hun diensten goedkoper aan (spotfreight). Doe daar je voordeel mee, zo kun je flink besparen op je transportkosten."

Webinar Ondernemen in Polen

Op 4 december is Johan Dewandeleer onze gast tijdens het webinar ‘Ondernemen in Polen’. Samen met Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland, gaat Dewandeleer in gesprek met Willem Overbosch. In een uur krijg je antwoord op vragen als ‘Waarom is Polen interessant voor mij als ondernemer?’, ‘Hoe is de zakencultuur in Polen?’ ‘Hoe regel ik de logistiek?’ en ‘Hoe vind ik betrouwbare handelspartners?’. Schrijf je in!