Economische groei in Polen biedt kansen voor ondernemers

Terugblik webinar 'Ondernemen in Polen' met Johan Dewandeleer en Hans Biesheuvel
Polen biedt volop kansen. Dat zien ook veel ondernemers, blijkt tijdens het webinar. 57 procent van de deelnemers wil naar Polen vanwege de goede economie. Ondernemer Johan Dewandeleer van Fabory en Hans Biesheuvel van MKB-Nederland delen hun ervaringen.
Meer weten over Polen?
Klik hier
Download het gratis whitepaper Ondernemen in Polen
Naar MijnMKB
Johan Dewandeleer is directeur inkoop en productmanager bij Fabory, groothandel in bevestigingsmaterialen zoals bouten en moeren. “Wij zijn destijds naar Polen gegaan omdat veel van onze klanten vanuit West-Europa naar Oost-Europa gingen voor de lage lonen. Die zijn wij achterna gegaan, omdat zij in Polen nog niet de kwaliteit konden vinden die ze wel van ons gewend waren.”
 
Economische groei
Ook Hans Biesheuvel ziet kansen op de Poolse markt dankzij de bloeiende economie. “Terwijl de rest van Europa al vier jaar lang in de eurocrisis zit, is er één ster in het veld: Polen. De economie groeit zelfs in het lastige jaar 2012 en de verwachting voor de komende jaren is dat ze boven de 3 procent groei blijven. Dat is niet zomaar. De mensen werken hard en zijn productief.” Dewandeleer: “Je ziet dat veel bedrijven uit Europa, maar ook uit Amerika daar al op inspringen.” Hans Biesheuvel vult aan: “Tien jaar geleden ging iedereen naar China of Vietnam, maar die zakken in populariteit. Azië ligt verder weg, de productiviteit is een stuk lager, je moet je voorraad ver van tevoren bestellen én betalen. Bedrijven hebben daar het geld niet voor op dit moment.”
 
Infrastructuur
Dankzij het EK Voetbal in 2012 is er veel geïnvesteerd in infrastructuur en vliegvelden. En nog steeds wordt geld vrijgemaakt om belangrijke handelssteden als Gdansk, Krakow, Warschau en Poznan met elkaar te verbinden. Dewandeleer: “De verbindingen tussen noord en zuid zullen de komende jaren verbeteren, al zijn de verbindingen buiten de stedelijke gebieden nog steeds van slechte kwaliteit.” Transport van en naar Polen gebeurt met name over de weg, zo blijkt ook uit de poll tijdens het webinar (80 procent zegt voor wegtransport te gaan). Er zijn mogelijkheden om te besparen op je logistieke kosten. Lees hier in het interview met Johan Dewandeleer meer over.
 
Zakelijke cultuur
De Poolse zakenpartner staat bekend als betrouwbaar. Dewandeleer: “Er zijn geen verborgen agenda’s en werk en privé worden strikt gescheiden houden. Wat lastig kan zijn, is de taal. Pools is lastig te leren en Engels wordt alleen door de jonge generatie goed gesproken.” Hans Biesheuvel: “Het is ook erg bureaucratisch georganiseerd en nog weinig geautomatiseerd. Veel papierwerk en veel loketten.” Biesheuvel gaat verder: “Een relatie opbouwen met een Poolse zakenpartner kost tijd. Ze zijn gesloten en wij Nederlanders zijn soms te direct voor ze. Nog een verschil is de hiërarchische organisatie binnen Poolse bedrijven. Je zit niet meteen bij de eerste afspraak met de directeur aan tafel. Respecteer die hiërarchie.”
 
Zakenpartners vinden
De meeste deelnemers van het webinar zien het vinden van een betrouwbare handelspartner als een belangrijk opstakel bij het ondernemen in Polen. Wat kan helpen, is zoeken via beurzen of via instanties als Agentschap NL of de Nederlandse ambassade in Warschau. Download het whitepaper Het diplomatieke postennetwerk voor ondernemers, hierin staat wat ambassades voor jou kunnen doen. Biesheuvel: “Er staat ook een handelsmissie naar Polen in de planning voor 2013.” Houd de website van MKB Servicedesk in de gaten voor updates hierover.
 
De kansen op een rij
  • Door de economische groei is er in Polen meer vraag naar (luxe) producten.
  • Polen is in 2004 bij de EU gekomen en moet zich dus ook conformeren aan de Europese wetgeving. Er wordt de komende jaren veel geïnvesteerd in infrastructuur, milieu en afvalverwerking. Lees het rapport van Agentschap NL hierover.
  • Polen is een productieland, maar op het gebied van detailhandel liggen er ook kansen.
  • De Poolse werknemers zijn gemotiveerd en productief. Het zijn vakmensen en ze hebben goede kennis. De loonkosten zijn bovendien laag. Uitbesteden van je productie in Polen is dus zeker aantrekkelijk.
  • In Polen wordt nog weinig online gewinkeld. “Maar”, zegt Biesheuvel, “er liggen zeker kansen voor online verkopen en de organisatie daaromheen. Denk aan een goede webshop, goede logistiek en goede betaalmodules.” 
  •  

Dowload hiernaast het Risico Rapport over ondernemen in Polen.


Vraag niet beantwoord of nog een vraag?

MKB Servicedesk helpt je graag verder!

Webinar 'Ondernemen in Polen'

Bekijk het volledige webinar terug
Plannen om te ondernemen in Polen? Laat je in een uur bijpraten. In dit webinar gaan Hans Biesheuvel (voorzitter MKB-Nederland) en Johan Dewandeleer (inkoopmanager bij Fabory) in gesprek met Willem Overbosch.
webinar-verover-nieuwe-markten-polen-41212163524.png

Dossiers

Ondernemen in Polen: uitbesteden van je productie

Fabory: ‘Een Poolse werknemer is hoog opgeleid en productief’
In 1947 begon de familie Borstlap een groothandel in bevestigingsmateriaal: Familie Borstlap IJzerwaren. Nu, 65 jaar later, is Fabory een distributeur...

Ondernemen in Polen: op zoek naar goed personeel

Frank van Gool, OTTO Workforce: ‘Ga voor de jongere generatie Polen’
In Polen is veel goed opgeleid personeel te vinden, dat weet ook uitzendorganisatie OTTO Workforce. Oprichter Frank van Gool: “Met name de vrouwen...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten