Zzp’ers in 2025 minder positief over toekomst

KVK-onderzoek wijst uit dat zzp’ers minder positief zijn over hun bedrijf dan mkb’ers

Ondernemers geven hun huidige bedrijfssituatie in 2025 gemiddeld een 7,2 als rapportcijfer. Dat was in 2024 nog een 7,5. Daarmee is het niveau terug op dat van 2021 en 2022. Ondernemers in het mkb geven hun bedrijfssituatie gemiddeld een 7,5. Dat blijkt uit het KVK-onderzoek ‘Ondernemen in 2025’.

ondernemer-zzp-mkb-vermogen-laptop-denken-toekomst

De drie belangrijkste redenen

De belangrijkste redenen voor dit cijfer, zijn volgens de deelnemende zzp’ers: klantenverlies, impact van wet- en regelgeving zoals Wet DBA en tegenvallende omzet. Aan het onderzoek van de KVK deden 2.070 ondernemers uit hun ondernemerspanel mee. Alleen ondernemingen tot en met 49 werkzame personen zijn meegenomen. In het onderzoek is gekeken naar hoe het gaat met de ondernemer in Nederland.

Beoordeling bedrijfssituatie van zzp’ers en mkb’ers

53% van de ondernemers geeft zijn of haar bedrijfssituatie een 8 of hoger, dit is een daling vergeleken met 2024. Toen was dat 58%. Dit komt vooral doordat zzp’ers minder positief zijn over hun bedrijfssituatie. Daarbij geeft 13% van de ondernemers aan dat hun situatie onvoldoende is. Dit was in 2024 9%.

Sectoren en de cijfers van ondernemers

Zakelijke diensten, gezondheid en land- en tuinbouw hadden de beste score: gemiddeld een 7,5. De sectoren detailhandel en cultuur kregen de laagste cijfers: een 6,7.

Eigen welbevinden van ondernemers

Ondernemers gaven hun eigen welbevinden dit jaar een 7,4. Dat is iets lager dan vorig jaar, toen was dat een 7,5. Het welbevinden en de bedrijfssituatie zijn sterk aan elkaar gekoppeld. Wanneer ondernemers stress ervaren, komt dat vooral door toename in de wet- en regelgeving en de financiële situatie van de onderneming.

Tip: lees meer over stress op het werk en hoe je daarmee omgaat

Groei van ondernemingen in 2025?

Uit het onderzoek blijkt dat een op de vijf bedrijven groeit, wat minder is dan in 2024. In 2024 was dat namelijk nog een kwart. Vier op de tien ondernemingen blijft stabiel. 8% van de ondernemers geeft aan dat hun situatie het meeste lijkt op overleven. Daarbij is 13% actief bezig om te stoppen. Een kwart geeft aan het weleens te overwegen.

Redenen om te stoppen voor ondernemers

Persoonlijke omstandigheden, afname van werkplezier, financiële druk, snelle innovaties en wet- en regelgeving zijn de belangrijkste redenen voor ondernemers om te stoppen.

Financiële situatie van ondernemers in 2025

Voor bijna negen op de tien ondernemers is het mogelijk om de rekeningen en belastingen te betalen. 6% van de deelnemers geeft aan dat ze niet of nauwelijks aan die verplichting kunnen voldoen. Nog eens 6% deelt dat ze schulden of betalingsachterstanden niet of niet volledig kunnen betalen.

Lees ook: Schuldbedragen bij Belastingdienst zzp’ers hoger geworden

Vooruitblik komend half jaar: financiën zzp’ers

Het overgrote deel van de ondernemers verwacht in het komend half jaar geen financiële problemen. Er is een gezonde cashflow door lage kosten en een stabiel inkomen. Ook is er een financiële buffer om tegenslagen op te vangen.

De ondernemers die in het komende half jaar wel financiële problemen verwachten, geven aan dat dit te maken heeft met hoge kosten én met het niet makkelijk aantrekken van nieuwe klanten. Ook is een schuld uit het verleden of een grote investering een veelgenoemde reden. Zeker één op de tien ondernemers verwacht in de komende zes maanden financiering nodig te hebben. Meer dan de helft denkt dat dit moeilijk wordt, omdat banken strenge eisen stellen en risicomijdend zijn.

Alternatieve financiering als kans

Toch zijn er kansen voor ondernemers die financiering nodig hebben. Alternatieve financieringsvormen komen er steeds meer, waardoor meer flexibiliteit ontstaat. Denk aan crowdfunding, leasing, factoring of microfinanciering.

Afhankelijk van wat je wilt financieren, biedt de alternatieve route vaak genoeg kansen.

Wat vind je van dit artikel?

Simone Vos

Auteur

Simone Vos

Een ondernemend type, zo kun je mij wel noemen. Als freelance journalist en schrijver houd ik ervan om op pad te gaan en ieder detail te begrijpen. Ik schrijf mijn bevindingen op een begrijpelijke en toegankelijke manier op, zodat het voor veel mensen te volgen is. Ondernemers op de hoogte houden van het laatste nieuws en mooie bedrijfsverhalen voorschotelen, vind ik dan ook mooi om te doen.