Regelingen voor elektrisch rijden in 2024

Zo wordt elektrisch rijden nog aantrekkelijker

elektrisch-rijden-auto-stroom-ev-volkswagen

Ook in 2024 zijn er regelingen voor elektrisch rijden. De bekendste regeling om elektrische auto’s aantrekkelijk te maken, is het lage bijtellingspercentage. Dit wordt langzaam afgebouwd en verdwijnt in 2026. Maar ook met minder voordeel uit dat lage bijtellingspercentage blijven er veel aantrekkelijke regelingen voor elektrisch rijden bestaan in 2024.

Overzicht regelingen voor elektrische auto’s in 2024

  • Laag bijtellingspercentage 

  • Fiscale aftrek met de MIA en Vamil

  • Elektrische auto’s vrijgesteld van BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen)

  • Voor een volledig elektrische auto betaal je geen wegenbelasting

  • Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

  • Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZet) 

  • Verlaagd stroomtarief voor laadpalen

  • Lokale subsidies en voordelen, zoals gratis parkeervergunningen en gebruik van de busstrook. 

Laag bijtellingspercentage voor elektrische auto’s

In 2024 is het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s 16%, tot een cataloguswaarde van €30.000. Voor een benzine- of dieselauto met dezelfde cataloguswaarde betaal je 22% bijtelling. In het artikel ‘Elektrische auto: bijtelling in 2024’ vind je meer informatie en handige rekenvoorbeelden. 

Fiscale aftrek met MIA en Vamil

De overheid biedt twee mogelijkheden voor fiscale investeringsaftrek bij de aanschaf van elektrische (bedrijfs)auto’s: de MIA (Milieuinvesteringsaftrek) en de Vamil (Willekeurige afschrijving milieu-investeringen). En je kunt deze mogelijkheden met elkaar combineren. 

  • Met de  Milieu Investeringsaftrek (MIA mag je eenmalig maximaal 45% van de investeringskosten in een elektrische bedrijfsauto aftrekken van de winst, inclusief investeringen in accessoires en infrastructuur zoals een laadpaal en laadkabel.

  • De Vamil maakt het mogelijk om 75% van milieuvriendelijke en duurzame investeringskosten willekeurig af te schrijven. 

Of je de MIA en Vamil mag combineren, is afhankelijk van de code die een bedrijfsmiddel heeft op de Milieulijst. Combineren mag voor bedrijfsmiddelen met code A en B. Staat jouw investering op de lijst, dan moet je dat binnen drie maanden na aankoop aanmelden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hier kun je de infographic mobiliteit van de RVO bekijken voor meer informatie over de voertuigen die in aanmerkingen komen voor de Mia\Vamil. 

Geen BPM met elektrische auto

Volledig elektrische auto’s zijn in 2024 nog vrijgesteld van de autobelastingen BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen). De BPM wordt voornamelijk bepaald aan de hand van CO2-uitstoot: hoe hoger die is, des te hoger het BPM-tarief. Vanaf 2025 betaal je voor de aanschaf van een elektrische auto €360. Na 2025 stijgt het bedrag elk jaar mee met de inflatie. 

Geen wegenbelasting bij een volledig elektrische auto

Tot en met 31 december 2024 betaal je geen wegenbelasting, of motorrijtuigenbelasting, voor je elektrische auto. Daarna veranderen de regelingen. In 2025 krijg je met een elektrische auto nog 75% korting op de wegenbelasting. Die korting vervalt in 2026.  Lees meer over autobelastingen.

Klasse2021-202420252026
EmissievrijGeen MRB75% kortingVoltarief
CO2 1-50g/km50% korting25% kortingVoltarief
CO2 > 50g/kmVoltariefVoltariefVoltarief

Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

De SEBA is een subsidie die ondernemers of non-profitorganisaties kunnen gebruiken voor de aanschaf of financial lease van een emissieloze bedrijfsauto. Hoe hoog het subsidiebedrag is, hangt af van de netto cataloguswaarde en de grootte van je bedrijf. Ook is er een maximumbedrag van €5.000 per bedrijfsauto vastgesteld.

Subsidiepercentages SEBA 2024

BedrijfsgrootteSubsidiepercentage SEBA 2024
Grote ondernemingen7%
Middelgrote ondernemingen10%
Kleine ondernemingen12%

Je kunt de SEBA combineren met de MIA, zolang je de SEBA aanvraagt vóór de MIA. Je kunt de SEBA aanvragen op het moment dat je een niet-bindende overeenkomst hebt. Meer informatie over de SEBA is te vinden op de website van de RVO.

Verlaagd stroomtarief voor laadpalen

Deze regeling bestaat uit een verlaging van het basistarief energiebelasting van de eerste naar de tweede schijf over de eerste 10.000 kWh die een openbare laadpaal levert aan elektrische voertuigen. Deze regeling geldt in ieder geval tot 31 december 2024.

AanZET: aanschafsubsidieregeling voor emissieloze vrachtauto

De AanZet (Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks) is voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, emissieloze vrachtauto willen kopen of financial-leasen. Het subsidiebedrag is een percentage van de verkoopprijs van de vrachtauto. Hoe hoog dat percentage is, hangt af van de voertuigcategorie en de grootte van je onderneming. 

Grote en middelgrote onderneming

VoertuigcategoriePercentageMax. bedrag
N2 bakwagen chassis groter dan 4.250 kg6,1%€ 7.500
N3 bakwagen chassis tot en met 18.000 kg10,3%€ 31.100
N3 bakwagen chassis groter dan 18.000 kg11,1%€ 43.900
N3 Trekker11,1%€ 43.900

Kleine onderneming

VoertuigcategoriePercentageMax. bedrag
N2 bakwagen chassis groter dan 4.250 kg12%€ 14.700
N3 bakwagen chassis tot en met 18.000 kg20%€ 60.500
N3 bakwagen chassis groter dan 18.000 kg21%€ 83.200
N3 Trekker21%€ 83.200

Lokale subsidies en voordelen voor elektrisch rijden

Veel gemeenten en provincies hebben eigen lokale regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Subsidie voor laadpalen

  • Gratis parkeervergunning voor elektrische auto’s

  • Vrijstelling van milieuzones

  • Gebruik van busstroken

Alle actuele subsidies en voordelen voor elektrisch rijden zijn te vinden op de website Nederland Elektrisch.

Elektrische bedrijfswagen leasen

Subsidieregeling voor elektrisch rijden, zoals SEBA of MIA, staan open voor zowel koop als lease. Een goede leasemaatschappij zal deze regelingen voor je kunnen aanvragen en de subsidie verwerken in de prijs. Daarom kiezen steeds meer ondernemers ervoor om hun (elektrische) bedrijfswagens te leasen.

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.