Regelingen voor elektrisch rijden in 2021 en 2022

14 juni 2021

De overheid stimuleert elektrisch rijden op verschillende manieren. Een hele bekende regeling is de aantrekkelijke bijtelling voor elektrische auto's. Maar dit voordeel wordt echter steeds verder afgebouwd, totdat in 2026 het bijtellingsvoordeel helemaal is verdwenen.

Vanaf 2026 is de bijtelling elektrisch rijden gelijkgesteld met de rest van het Nederlandse wagenpark: 22%.

Desondanks kan het nog steeds interessant zijn om te investeren in een zakelijke elektrische auto of bestelbus, want er zijn nog enkele regelingen en subsidies over waarmee de overheid ondernemers wil overhalen om tóch elektrisch te gaan rijden.

1. Fiscale aftrek: MIA en Vamil

De overheid biedt twee mogelijkheden voor fiscale investeringsaftrek bij de aanschaf van elektrische (bedrijfs)auto’s. De eerste is de Milieu Investeringsaftrek (MIA). Via deze regeling mag de ondernemer eenmalig 36% van de investeringskosten in een elektrische bedrijfsauto aftrekken van de winst, inclusief investeringen in accessoires en infrastructuur zoals een laadpaal en laadkabel.

De andere nog bestaande regeling is de Vamil, die het mogelijk maakt om 75% van milieuvriendelijke en duurzame investeringskosten willekeurig af te schrijven. Hiervoor moeten de betreffende investeringen wel binnen drie maanden na aankoop worden aangemeld bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hier kun je de lijst van de RVO bekijken met voertuigen die in aanmerking komen voor de Vamil-regeling.

2. Geen BPM en wegenbelasting tot 2025

Elektrische auto’s zijn in elk geval tot 2025 vrijgesteld van de autobelastingen BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen) en Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). De BPM wordt voornamelijk bepaald aan de hand van CO2-uitstoot: hoe hoger die is, des te hoger het BPM-tarief. Omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten, of althans niet tijdens het rijden, is het tarief op 0% gezet.

De kans is groot dat dit ook na 2025 zo blijft. Of de wegenbelasting ook na 2025 met rust wordt gelaten is de vraag. Elektrische auto’s zijn relatief zwaar en  zorgen voor meer slijtage aan het wegdek. Het is niet ondenkbaar dat de politiek besluit om het nultarief voor Motorrijtuigenbelasting los te laten.

3. Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

Deze subsidie is bedoeld voor ondernemers en non-profitorganisaties en bestaat uit een tegemoetkoming van 10% van de netto catalogusprijs voor elektrisch voertuigen, exclusief BTW maar inclusief BPM. Meer informatie over de SEBA is te vinden op de website van de RVO.

4. Verlaagd stroomtarief voor laadpalen

Deze regeling bestaat uit een verlaging van het basistarief energiebelasting van de eerste naar de tweede schijf over de eerste 10.000 kWh die een openbare laadpaal levert aan elektrische voertuigen. Deze regeling geldt ten minste tot 2023 en is bedoeld om bedrijven en instellingen te stimuleren om te investeren in infrastructuur voor elektrische auto’s.

5. Lokale subsidies elektrisch rijden

Veel gemeenten en provincies hebben eigen lokale regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Alle actuele subsidies zijn te vinden op de website Nederland Elektrisch.

Auteur

Michiel van de Peppel

Michiel is een veelzijdige tekstschrijver met ervaring in de journalistiek, marketingcommunicatie en PR. Hij schrijft graag over ondernemerschap, ook vanuit zijn eigen ervaring. Sinds 2011 runt hij zijn eigen communicatiebureau: WYZYN COMMUNICATIE in Amersfoort. In 2021 kwam daar Consortius bij, een gespecialiseerde service voor wetenschapscommunicatie. Kortom: Michiel is een ondernemende duizendpoot, net zoals de meeste MKB-ondernemers. Zijn doel: lekker leesbaar en onderscheidend informeren, waar mogelijk met enige diepgang.