Regelingen voor elektrisch rijden in 2021 en 2022

Regelingen die elektrisch rijden nog aantrekkelijker maken

14 juni 2021 02 november 2021

De overheid stimuleert elektrisch rijden op verschillende manieren. Een bekende regeling is het aantrekkelijke bijtellingspercentage voor elektrische auto's. Maar dit voordeel wordt afgebouwd, totdat in 2026 het bijtellingsvoordeel helemaal is verdwenen. Welke regelingen zijn er nog meer? En hoe zit het met elektrische bedrijfswagens leasen?

Kopen of leasen

Vanaf 2026 is de bijtelling voor elektrisch rijden gelijkgesteld met de rest van het Nederlandse wagenpark: 22%. Desondanks kan het nog steeds interessant zijn om te investeren in een zakelijke elektrische auto of bestelbus, want er zijn nog enkele regelingen en subsidies over waarmee de overheid ondernemers wil overhalen om tóch elektrisch te gaan rijden. En natuurlijk: met elektrisch rijden draag je jouw steentje bij aan een beter milieu.

1. Fiscale aftrek: MIA en Vamil

De overheid biedt twee mogelijkheden voor fiscale investeringsaftrek bij de aanschaf van elektrische (bedrijfs)auto’s. De eerste is de Milieu Investeringsaftrek (MIA). Via deze regeling mag de ondernemer eenmalig 36% van de investeringskosten in een elektrische bedrijfsauto aftrekken van de winst, inclusief investeringen in accessoires en infrastructuur zoals een laadpaal en laadkabel.

De andere nog bestaande regeling is de Vamil, die het mogelijk maakt om 75% van milieuvriendelijke en duurzame investeringskosten willekeurig af te schrijven. Maar let op: Vamil geldt op dit moment alleen voor waterstofvoertuigen. Hiervoor moeten de betreffende investeringen wel binnen drie maanden na aankoop worden aangemeld bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hier kun je de lijst van de RVO bekijken met voertuigen die in aanmerking komen voor de Vamil-regeling.

2. Geen BPM en wegenbelasting tot 2025

Elektrische auto’s zijn in elk geval tot en met 2024 vrijgesteld van de autobelastingen BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijtuigen) en Motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). De BPM wordt voornamelijk bepaald aan de hand van CO2-uitstoot: hoe hoger die is, des te hoger het BPM-tarief. Volledig emissievrije auto’s, zoals volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM. De kans is groot dat dit ook na 2025 zo blijft.

Voor de wegenbelasting geldt: Vanaf 2025 gaan ook emissievrije auto’s wegenbelasting betalen, ook al geldt er in 2025 nog een kortingstarief van 75%. In 2026 krijgen emissievrije auto’s geen korting meer en betaal je met een volledig elektrische auto het normale tarief. Lees meer over autobelastingen.

Tabel Motorrijtuigenbelasting

Klasse2021-202420252026
EmissievrijGeen MRB75% kortingVoltarief
CO2 1-50g/km50% korting25% kortingVoltarief
CO2 > 50g/kmVoltariefVoltariefVoltarief

3. Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)

Deze subsidie is bedoeld voor ondernemers en non-profitorganisaties die willen investeren in emissieloze bedrijfsauto's. De subsidie bestaat uit een tegemoetkoming van 10% van de netto catalogusprijs voor elektrisch voertuigen, exclusief BTW maar inclusief BPM. De SEBA is te combineren met de MIA, zolang de SEBA maar aangevraagd is vóór de MIA. Je kunt de SEBA aanvragen op het moment dat je een niet-bindende overeenkomst hebt. Meer informatie over de SEBA is te vinden op de website van de RVO.

4. Verlaagd stroomtarief voor laadpalen

Deze regeling bestaat uit een verlaging van het basistarief energiebelasting van de eerste naar de tweede schijf over de eerste 10.000 kWh die een openbare laadpaal levert aan elektrische voertuigen. Deze regeling geldt ten minste tot 2023 en is bedoeld om bedrijven en instellingen te stimuleren om te investeren in infrastructuur voor elektrische auto’s.

5. Lokale subsidies elektrisch rijden

Veel gemeenten en provincies hebben eigen lokale regelingen om elektrisch rijden te stimuleren. Alle actuele subsidies zijn te vinden op de website Nederland Elektrisch.

Elektrische bedrijfswagen leasen

Subsidieregeling voor elektrisch rijden, zoals SEBA of MIA, staan open voor zowel koop als lease. Een goede leasemaatschappij zal deze regelingen voor je kunnen aanvragen en de subsidie verwerken in de prijs. Daarom kiezen steeds meer ondernemers ervoor om hun (elektrische) bedrijfswagens te leasen.

Auteur

Michiel van de Peppel

Michiel is een veelzijdige tekstschrijver met ervaring in de journalistiek, marketingcommunicatie en PR. Hij schrijft graag over ondernemerschap, ook vanuit zijn eigen ervaring. Sinds 2011 runt hij zijn eigen communicatiebureau: WYZYN COMMUNICATIE in Amersfoort. In 2021 kwam daar Consortius bij, een gespecialiseerde service voor wetenschapscommunicatie. Kortom: Michiel is een ondernemende duizendpoot, net zoals de meeste MKB-ondernemers. Zijn doel: lekker leesbaar en onderscheidend informeren, waar mogelijk met enige diepgang.