Bakjes vullen gaat niet zonder stroom

Sjoerd van Essent denkt mee met grootverbruiker Looman Salades
Elk jaar miljoenen bakjes vullen met schepsalade, dat kost elektriciteit. De gebroeders Looman van Looman Salades laten zich daarom graag goed adviseren over hun energieverbruik. Sjoerd van Essent staat met raad en daad voor ze klaar.
Waar liggen jouw energiebesparende kansen?
Klik hier
Bekijk het whitepaper
Download gratis

Miljoenen bakjes, dat is niet niks. Maar als je het Hans en Anton Looman zelf vraagt, gaat kwaliteit absoluut boven kwantiteit. De broers zijn de trotse eigenaars van het bedrijf. “We maken ambachtelijke schepsalades, rijkelijk gevuld met verse ingrediënten”, zegt Hans Looman, de jongste broer. “Zo zijn onze kipsalades gevuld met puur kipfilet. En we gebruiken geen gepureerde zalm, maar verse moten. Die ontdoen we handmatig van huid en graten, voor we ze verwerken.”

De focus op kwaliteit kregen de broers van hun vader mee, die het bedrijf in 1982 vanuit zijn eigen woning in Oss begon. Hans blikt met zichtbaar plezier terug. “Ik zie hem nog zo staan, samen met mijn moeder, in de keuken die niet groter was dan twee bij twee. Alle salades werden bereid in afwasbakken, waarin ze vijftien kilo konden maken. Met de hand werd alles doorgeroerd. Over grote aantallen wilde mijn vader toen nog niet eens nadenken.”

Eén aanspreekpunt en een vast contract voor de lange termijn

Dan ziet de praktijk er nu toch anders uit. In de jaren negentig namen de broers het bedrijf over. Ze lieten een modern pand bouwen, waarin een groot deel van het proces helemaal werd geautomatiseerd. Zo wordt het mengen, afvullen, sealen, dekselen en etiketteren van de bakjes volledig door machines gedaan.

Al die machines moeten wel draaien. Daarom hebben de Looman-broers een vijfjarig contract bij Essent afgesloten voor een vast bedrag. “Dat heeft tot nu toe goed uitgepakt, want de prijzen liggen nu hoger”, zegt Hans. “Maar eerlijk gezegd weet ik verder vrij weinig van energie. Daarvoor hebben we Sjoerd van Essent. Als we Essent nodig hebben, krijg ik hem negen van de tien keer aan de lijn. Of ik stuur een mailtje, en dan belt hij altijd terug. Dat is heel prettig. Laatst had ik een paar gegevens nodig voor de milieucontrole. Die kon ik zelf niet zo snel vinden, maar Sjoerd zei: ‘Geen probleem’. Hij maakte een uitdraai, stuurde ons een mail en klaar.”

Maak kennis met jouw Sjoerd

Hans Looman houdt zich ondertussen bezig het duurzamer maken van zijn pand. “Dat is goed voor het milieu en de portemonnee. We hebben nu een deel van de lampen vervangen door led. Nou, dat levert veel op, heb ik al gemerkt. De energierekening is meteen naar beneden gegaan. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als we álle tl-balken vervangen. We hebben ook net een nieuwe ketel hangen. Dit zijn investeringen voor de toekomst. Maar het belangrijkste is, dat die machines blijven draaien. Want bakjes vullen, dat gaat niet zonder stroom.”

Ook zorgeloos je energiezaken regelen? Regel het online zelf, 24 uur per dag, 7 dagen in de week of via je vaste aanspreekpunt. Je regiomanager maakt graag kennis met je. Plan hier een afspraak.


Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten