Bedrijfsauto’s. Wat moet je weten over je wagenpark?

De belangrijkste ontwikkelingen even voor je onder elkaar.
Grijs kenteken? Of misschien wel meer dan één? Lees dan even mee. Want de mobiliteitsmarkt is constant in beweging. Bestelauto’s worden steeds zuiniger en de reductie van C02 staat hoog op de politiek-maatschappelijke agenda. Deze ontwikkelingen zijn van directe invloed op de toekomstbestendigheid, de kosten en de baten van jouw bedrijfswagenpark. Weet je waar je op moet letten? De MKB Servicedesk zet de belangrijkste ontwikkelingen even voor je onder elkaar.
Is jouw bedrijfswagenpark toekomst bestendig?
Klik hier
Lees er alles over in het whitepaper
Lees verder

Kopen of leasen?

Er gaat veel bedrijfskapitaal zitten in aanschaf, gebruik, reparatie en onderhoud van bedrijfsauto’s. Daar zijn betere en minder risicovolle alternatieven voor. Want waarom zou je een bestelwagen in bezit willen hebben? Tenzij je een koeriersdienst hebt is rijden geen expliciete bedrijfsactiviteit. Je wagens helpen je alleen maar om mensen, materieel en gereedschap op de plek te krijgen waar je het echte werk gaat doen.

In plaats van lenen of investeren, kiezen meer en meer bedrijven ervoor om hun bestelwagens te leasen. Daarmee kun je de kosten begroten en kom je niet zo snel voor vervelende verrassingen te staan. Het geld dat je overhoudt kun je bovendien investeren in innovatie of bijvoorbeeld een opleiding.

Total Cost of Ownership, wat kost jouw wagenpark nu echt?

De totale kosten van een wagenpark in eigen bezit kunnen je mobiliteit onder druk zetten. Aanschaf, afschrijving, gebruik, reparatie, onderhoud enzovoort brengen flinke kosten met zich mee. Wie daar uit noodzaak of vanuit verkeerde doelstellingen op bezuinigt, loopt risico op pech of andere ongemakken. Als jouw mensen en materieel straks langs de kant van de weg staan, kost je dat uiteindelijk veel meer.

Wie kiest voor gebruik in plaats van bezit – operational lease – loopt dat risico niet. De investering en de risico’s zijn voor de leasemaatschappij. Die zorgt ervoor dat de auto in goede conditie blijft en het onderhoud grondig en op tijd wordt uitgevoerd. Bovendien koopt een leasemaatschappij groot in. Dat drukt de prijs voor aanschaf en onderhoud en dat scheelt jou dus weer in de maandelijkse kosten.

Schonere technologie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker. In bijvoorbeeld aanbestedingstrajecten wordt daar echt op gelet. Het is dus zinvol om andere keuzes te maken dat je misschien tien jaar geleden zou hebben gedaan. Op dit moment is nog 40% van de fijnstofuitstoot afkomstig van bestelwagens. Daarnaast beschikken wagens van vóór 2011 nog niet over een roetfilter. Moderne edities van bedrijfswagens zijn een stuk schoner en bovendien bedrijfszekerder. Doordat ze zuiniger rijden brengen ze minder brandstofkosten met zich mee. En heb je weleens aan elektrisch rijden gedacht? Dat kan zomaar een mooi alternatief zijn voor je ouwe trouwe diesel.

“Onze bestelauto’s waren verantwoordelijk voor 95 procent van de totale CO2-uitstoot van ons bedrijf. Daarom zijn we gaan leasen en hebben daarmee ons wagenpark verjongd. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen: de reductie bedraagt zeven procent per gereden kilometer. En dat voel je ook in de portemonnee.”
Rinke Timmermans – Wagenparkbeheerder Sialtech

Uitbesteden is risico mijden

De liquiditeit van je onderneming staat bovenaan je prioriteitenlijst. Als je denkt dat het goed is voor je onderneming, wil je best een risico nemen, maar met je bedrijfskapitaal doe je geen gekke dingen. Waarom zou je dan geld steken in de aanschaf van een wagenpark?

Uitbesteding is één van de trends die direct het gevolg zijn van afgewogen risicomanagement. Als een activiteit niet direct gerelateerd is aan de core business van een bedrijf schakelen ondernemers steeds vaker de specialist in. Overweeg je de aanschaf en dus het beheer en onderhoud van een eigen wagenpark, weeg die risico’s dan goed af tegen dienstverlening door derden. 

Telematica. Gebruik je data

Auto’s zitten tegenwoordig vol met telematica. Deze informatie- en communicatietechnologie, gecombineerd met de nieuwste autotechniek geeft je een goed beeld van alles wat zich onder de motorkap afspeelt. Dat kun je gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe de kosten en het onderhoud van een wagen zich verhouden tot andere wagens. Je weet hoe de berijder ervan zich gedraagt en hoe hij met de wagen omgaat in vergelijking met zijn collega’s.

Daarop kun je medewerkers aansturen. Niet om ze op de vingers te tikken, maar wel om ze er meer bewust te maken dat ander rijgedrag voordelen met zich meebrengt: minder bekeuringen, minder brandstofverbruik, minder onderhoudskosten en daardoor ook weer voordeel bij de leasemaatschappij. Wie op de goede manier omgaat met al die gegevens, kan er flink zijn voordeel mee doen.

Mobiliteit. Altijd een bedrijfswagen paraat

Je eigen markt ken je als geen ander. Je bent flexibel en innovatief en speelt altijd in op veranderingen. Maar dat vraagt ook om flexibele ondersteuning op het gebied van mobiliteit. Laat dat nou net een markt zijn waar je niet thuis bent. Mobiliteitsspecialisten zoals leasemaatschappijen houden de ontwikkelingen voor je in de gaten en zitten er bovenop. Zo verzekeren ze jou ervan altijd mobiel te zijn. Bijkomend voordeel: Directeuren of facilitair managers die hun zaakjes voor elkaar hebben, hebben een streepje voor bij klanten die aandringen op betrouwbaarheid van hun partners.

Bestelwagens naar behoefte

Laadvermogen, aantal passagiersplaatsen, hoogte, lengte… Er zijn nogal wat uiteenlopende specificaties waaraan een bedrijfswagen zou moeten voldoen. Niet iedere onderneming is immers hetzelfde en niet iedere business heeft behoefte aan eenzelfde soort wagenpark.

Voor het kiezen van de beste wagens op de juiste plek is het verstandig de gebruikers te betrekken bij de keuze. Zij weten het best waar behoefte aan is. Jij kunt op jouw beurt aangeven waarom bepaalde wensen juist wel of niet in te willigen zijn. Zo vermijd je kosten, onnodige voorzieningen en ontevreden gebruikers.

Wil je ook meer rendement halen uit je grijskenteken wagenpark? Download het ebook en vergroot je commerciele kansen.

 


Dossiers

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten