Tips & trics over zakendoen in India

Wees niet te direct en wiebel met je hoofd.
India is na China de grootste opkomende markt. Een interessante mogelijkheid om jouw business uit te breiden dus. India is echter niet het makkelijkste land om succesvol zaken te doen, maar met een goede voorbereiding kun je er voet aan de grond krijgen.

Met 1,2 miljard inwoners is de kans groot dat je nieuwe klanten vindt in India. Zakendoen is hier - ondanks het feit dat Engels de voertaal is -  wel een uitdaging. Niet alleen is het uitgestrekt en divers, ook is het er chaotisch, vuil en arm. Wist je dat zo’n 95% van de detailhandel er niet georganiseerd is? Verdiep je goed in India voor je er zaken gaat doen.

Cultuurverschillen

Net zoals je een Spanjaard niet met een Brit kunt vergelijken, kun je een inwoner van de deelstaat Bissam niet vergelijken met iemand die in Kerala woont. Het heeft dus geen zin om het hele land in een keer te willen veroveren, net zoals je dat ook niet met Europa zou doen. Wat Indiërs over het algemeen wel met elkaar gemeen hebben is dat ze trots zijn, een sterk nationaal gevoel hebben en in meer of mindere mate religieus zijn. Ook is de doorsnee Indiër flexibel, ondernemend, makkelijk om mee samen te werken en meestal actief in meerdere branches.

Communicatie

Communiceren is overal ter wereld het begin van zakendoen, zo ook in India. Gelukkig is Engels hier de lingua franca. De meeste Indiase zakenmannen en -vrouwen spreken het goed. Je hoeft dus geen Indiase talen te leren voor je aan je gesprek begint, zolang je Engels maar goed is.

Indiërs wiebelen of schudden veel met hun hoofd. Dit betekent niet dat ze het niet met je eens zijn. Het is hier een teken van begrip. Het schudden met het hoofd is vaak een teken dat ze horen en begrijpen wat je zegt. Stel controlevragen om te kijken of je goed begrepen wordt en herhaal de afspraak nog een keer met andere woorden.

Gedrag

Privacy ligt in India net even anders van in Nederland. Een gesprek over koetjes en kalfjes hoort bij het Indiase leven. Ook zal een Indiër minder fysieke afstand houden. Schrik niet als iemand je kleding aanraakt om de stof en de kwaliteit te voelen. Dit is een manier om interesse te tonen. Ga je eten met een gezelschap? Eet dan met je rechterhand en wissel  niet halverwege - dat vinden Indische mensen niet zo fris.

Do’s bij het zakendoen in India

  1. Leer India kennen. Ervaar de cultuur en het land voor je zaken wilt gaan doen.

  2. Wees flexibel. Indiërs zijn flexibeler dan wij met tijd. Bevestig je afspraken kort van tevoren en houdt er rekening mee dat een geplande afspraak vaak zo’n 30 minuten later begint.

  3. Onderhandel over prijzen. In India verwacht men dat je onderhandelt, bouw dus een marge in bij je openingsbod en wees scherp op prijs en voorwaarden.

  4. Ga mee eten. Als een relatie je thuis uitnodigt, is dit een goed teken. Doe dit dus altijd! Zorg jij voor het eten? Houdt er dan rekening mee dat veel Indiërs om religieuze reden geen (rund)vlees eten.

  5. Investeer in de relatie! Begin bijeenkomsten met een vriendelijke praatje. Gastvrijheid en een vertrouwensrelatie zijn heel belangrijk bij het zakendoen in India. Laat je echter niet verleiden tot een te snelle deal.

  6. Voor het reizen naar India is een visum India verplicht. Lees hier de voorwaarden van het visum India.

Don’ts bij het zakendoen in India

  1. Nederlandse directheid. Dit wordt als niet prettig ervaren. Pak bijvoorbeeld een relatiegeschenk niet direct uit.

  2. Ongepaste kleding. Bij belangrijke gebeurtenissen is kleding heel belangrijk. Vraag bij een officiële gelegenheid dus altijd even naar de kledingvoorschriften.

  3. Wachten op een beslissing. Duurt het erg lang voor je contact een beslissing neemt? Dan heeft hij/zij waarschijnlijk geen bevoegdheid. Vraag naar een hoger geplaatst iemand.

  4. Verkeerd gespreksonderwerp. Onderwerpen als Pakistan, geloofskwesties, Kasjmir zijn taboe. Hier kun je bijna geen objectief gesprek over voeren.

  5. Gearmd over straat. In India zie je eigenlijk nooit mannen en vrouwen genegenheid tonen in het openbaar, dit is ongepast.


Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten