Het verkennen van landen en markten

De aandachtspunten op een rij

11 december 2015 25 augustus 2020

Het verkennen van een buitenlandse markt is een van de lastigste onderdelen van het opzetten van een goed exportplan. Het hangt heel sterk van je product of dienst af. Daarom geven we je nuttige tips!

E-book 'Eerste hulp bij Internationaal ondernemen'

Jaarlijks komen honderden particulieren en ondernemers terug van vakantie met geniale import- of exportideeën. Om vervolgens te sneuvelen bijna allemaal wegens gebrek aan land- en marktverkenning. Zonde, want via het internet is er veel informatie beschikbaar, waarmee je in ieder geval een vooronderzoek kan doen.

Verkennen van landen

Waar moet je in ieder geval op letten?

  • Is de economische groei (bruto binnenlands product) de laatste vijf jaar positief geweest?

  • Is de koopkracht op peil gebleven of gegroeid?

  • Is de inflatie redelijk (kleiner dan 2 procent)?

  • Is het politieke klimaat stabiel?

  • Is het land sociaal stabiel of zijn er geregeld stakingen of onlusten?

  • Is er werkloosheid?

  • Import- en exportcijfers geven een aardig idee over de internationale positie van het land

Verkennen van markten in de praktijk

Het verkennen van een markt is iets eenvoudiger dan het vinden van een geschikt exportland. Wie even zoekt, struikelt over de marktinformatie. Grofweg kun je op twee manieren te werk gaan: via internet zelf achter informatie aangaan of alles uitbesteden.

Informatie inkopen via internet

Er zijn veel marktonderzoekbureaus die min of meer zijn gespecialiseerd in het verstrekken van marktgegevens. Grote internationale bureaus hebben vaak websites waar een stukje van de informatie wordt vrijgegeven, maar voor gedetailleerde informatie moet worden betaald. De kosten lopen uiteen van € 500 tot € 5000 per rapport.

Ook de Nederlandse Kamers van Koophandel en hun buitenlandse partners beschikken over veel informatie. Zo zijn er verschillende Nederlandse Kamers van Koophandel in het buitenland, zoals bijvoorbeeld in Belgie (NKVK) en Duitsland (DNHK). Ook de site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt veel informatie.

Geheel uitbesteden

Er zijn nog veel meer marktonderzoekbureaus die je al het werk uit handen kunnen nemen. Zij gebruiken verschillende methoden om informatie te verzamelen: statistisch onderzoek, boekenonderzoek, maar ook telefonische enquêtes, (straat-)interviews en dergelijke worden gebruikt om je een goed beeld te kunnen geven van het land of de streek of de branche waar je aan de slag wilt. De kosten variëren enorm: een dossieronderzoek komt al snel tussen de € 5000 en € 10.000, aangevuld met unieke informatie door interviews zit je al snel op het tienvoudige.

Zelf de locatie scannen

Aandachtspunten bij het bezoek aan het land van je keuze:

  • Een klein familiehotel vormt een bron van streekinformatie.

  • Huur een auto en verken industrieterreinen. Let op de staat waarin gebouwen, machines en voertuigen verkeren.

  • Bezoek zakelijke evenementen als vakbeurzen of bedrijvencontactdagen. Daar lopen lokale ondernemers rond.

  • Advertenties in lokale kranten voor personeel en onroerend goed zeggen veel over de plaatselijke economie.

  • Regel een bedrijfsbezoek bij een bedrijf in je sector.

  • Nodig jezelf uit bij de lokale Rotary of Lions of andere serviceclub. Er is daar een schat aan informatie te vinden.