Wanneer kies ik voor een cursus, training of opleiding?

Bepaal de opleidingsbehoefte van je medewerker

27 mei 2013

Omdat je onderneming steeds in ontwikkeling is, moet je voortdurend investeren in de kennis en vaardigheden van je medewerkers. Wanneer kies je voor een cursus, training of opleiding? En doe je dat in- of extern?

Je hebt geconstateerd dat een medewerker kennis mist om zijn huidige of toekomstige werk goed te kunnen doen. Jullie willen daar samen wat wat aan doen. Voor welke vorm van opleiden kies je? En als het gaat om een groep medewerkers, wat zijn dan de mogelijkheden?

Wat is de opleidingsbehoefte?

De keuze voor een cursus, training of opleiding begint met de vraag naar de opleidingsbehoefte. Vaak komt die naar voren tijdens het functionerings- of loopbaangesprek. Gaat het om specifieke vaardigheden die verbeterd moeten worden? Moet er kennis worden opgefrist? Denk dan aan een training. Die is kort, duurt hooguit een of enkele dagen en behandelt een afgerond onderwerp. De medewerker ontvangt na afloop een getuigschrift. Voorbeelden zijn: Klantgericht denken en handelen, Onderhandelen, Succesvol presenteren.

Cursus: uitbreiden van kennis of vaardigheden

Een cursus duurt eveneens kort, hooguit enkele dagen. Maar anders dan de training gaat het meer om het uitbreiden van kennis of vaardigheden. De medewerker leert nieuwe materie die hij mist of in de toekomst nodig heeft. Het gaat om een afgerond onderwerp. Voorbeelden zijn: Omgaan met sociale media, Timemanagement, Effectief Leiderschap. 

Opleiding: kennis nieuw vakgebied

Heb je een medewerker die dolgraag wil doorgroeien naar een andere of hogere functie dan ligt een opleiding meer voor de hand. Het gaat dan om het opdoen van kennis over een nieuw functioneel vakgebied. Hij moet nieuwe  competenties ontwikkelen. Voorbeelden zijn: Managementvaardigheden, Algemene automatisering, Controlling.

Misschien heeft je medewerker door de jaren heen zelf kennis opgedaan waardoor hij vrijstellingen krijgt voor de te volgen opleiding. Het is dan zinvol om een Ervaringscertificaat-procedure te doorlopen.

In- of extern opleiden?

Heb je meer medewerkers die gezamenlijk voor een cursus, training of opleiding in aanmerking komen dan kan dat vaak ‘incompany’.

Wat zijn de voordelen van een incompany-opleiding?

  • De kosten liggen lager.

  • De lesstof kan op je onderneming worden afgestemd. Een echte op maat-opleiding of training dus.

  • Geen verlies aan reiskosten en – tijd.

  • Het geeft een teambuilding-gevoel. Veel bedrijven gebruiken een gezamenlijke training om de teamspirit te verbeteren.

  • Juist omdat er geen derden van andere bedrijven zijn, kunnen je mensen vrij over hun problematiek spreken.

Nadelen van een interne opleiding

  • Het met elkaar volgen van een training of opleiding ‘inhouse’ kan tot bedrijfsblindheid leiden. Er is geen input van andere bedrijven, hetgeen soms juist verfrissend kan werken. 

Maak een studiekostenregeling

Als werkgever betaal je het grootste deel van de opleidingskosten van werknemers. Maar vaak zijn de kosten fiscaal aftrekbaar. Ook heb je misschien recht op een subsidie van de overheid. Misschien ben je bang dat je mensen kort na de opleiding, vertrekken naar de concurrent. Bedenk dat het voor werknemers buitengewoon motiverend is dat ze zich mogen ontplooien. Ze blijven juist langer. Je kunt natuurlijk een studiekostenregeling maken, waarmee je vastlegt dat de werknemer een deel van de opleiding terugbetaalt als hij kort daarop zijn baan opzegt. 

Auteur

redactie - Ellis Emeis