Voorbeeld marketingplan

Alle relevante zaken op een rij

09 oktober 2019

Wat is goede marketing? Hoe kun jij dat doen? Op deze vraag zijn veel verschillende antwoorden mogelijk, want het moet bij jouw bedrijf passen. Toch is het handig om een voorbeeld te hebben. Kijk hier naar een voorbeeld marketingplan.

Marketing nieuwe stijl

Wat is het doel van je product of dienst?

Mensen willen graag bezig gehouden worden, entertainment is populair. Xia BV is een bedrijf dat entertainment biedt en mensen altijd wil prikkelen met nieuwe producten. Xia BV wil zich onderscheiden van de concurrenten door kwalitatieve, originele en betrouwbare pc-games aan te bieden. Zo ook met de nieuwste pc-game ‘The War’. In dit marketingplan wordt beschreven hoe Xia BV met behulp van de nieuwe game ‘The War’ de nummer één aanbieder wil worden van pc-games.

SWOT-analyse

Sterke punten

  • een breed assortiment van producten en diensten

  • sterke Research & Developmentafdeling

  • de moedermaatschappijen van Xia BV (Nintendo) is een belangrijke leverancier van informatie en entertainment

  • veel distributiepunten

Zwakke punten

  • onderscheid met concurrentie is niet duidelijk bij de doelgroep

  • kleine naamsbekendheid

  • hoge productiekosten ten opzichte van de concurrent

Kansen

  • steeds uitgebreidere technologie

  • prognose groeiende markt

Bedreigingen

  • bereidheid bij de consument om een pc-game te spelen is erg laag door de hoge kosten

  • samenwerkingsverbanden van concurrenten die als doel hebben hun technologische positie te versterken

Wat is je

  • Algemene kenmerken

    Vooral mannen, studerend of werkend, tussen 15 en 30 jaar.

  • Bestaande klanten

    Mannen tussen de 15 en 25 jaar zorgen voor 75% van de omzet. De rest komt van mannen ouder dan 25 jaar en vrouwen tussen de 20 en 30 jaar.

  • Potentiële klanten

    Steeds meer vrouwen tussen de 20 en 30 jaar zijn geïnteresseerd in pc-games. In deze groep zitten dus veel potentiële klanten.

  • Behoeften

    Uit ons doelgroeponderzoek blijkt dat de doelgroep is geïnteresseerd in originele, nieuwe games waarin de nieuwste technologieën zijn verwerkt.

Wat is je doelstelling?

De marketingdoelstelling van Xia BV luidt als volgt: het marktaandeel binnen 1 jaar tijd vergroten tot 35%, zodat Xia BV de grootste aanbieder van pc-games in Nederland is.

Wat zijn de marketingstrategiën?

Strategieën om deze doelstellingen te bereiken zijn de volgende:

  • een uitgebreide reclamecampagne voeren voor ‘The War’, waar ook vrouwen zich door aangesproken voelen

  • een lage introductieprijs voeren

Wat is het marketingbudget?

Xia BV maakt bij het bepalen van het budget gebruik van de taakstellende methode. Door middel van deze methode wordt de grootte van het budget bepaald dat nodig is om de doelstellingen te behalen. Xia BV wil een grootschalige reclamecampagne voeren. Het budget dat daarvoor nodig is, bestaat uit de volgende onderdelen:

Radio

Er wordt zes keer per dag gedurende twee weken een commercial uitgezonden:

  • Productie: € 1.000,-

  • Radio 3FM: € 90.000

  • Radio 538: € 90.000

Tijdschriften

  • Productie: € 500,-

  • Veronica Magazine (2 maal fullcolour A4): € 50.000

  • Fancy (eenmalig fullcolour A4): € 16.000

Affiches op stations

  • Productie: € 500,-

  • Op 100 stations worden er affiches opgehangen. Het gemiddelde aantal posters per station is drie. De kosten per poster zijn € 250. Totaal: € 75.000.

Het totale marketingbudget is dus: € 323.000

Marketinginstrumenten

  • Product

    De nieuwe, originele en technologisch hoogwaardige pc-game ‘The War’.

  • Prijs

    De game wordt de eerste maand aangeboden voor € 39,99, daarna voor € 49,99. Dit is een gemiddelde prijs vergeleken met de producten van de concurrenten.

  • Plaats

    Het product wordt op veel distributiepunten aangeboden, zodat de doelgroep makkelijk aan het product kan komen. Te denken valt aan winkels als Free Record Shop, Bart Smit en Mediamarkt. Daarnaast is de game ook makkelijk via internet te bestellen, bijvoorbeeld bij bol.com.

  • Promotie

    De doelgroep wordt bereikt via radio, tijdschriften en billboards op stations.

  • Tegenwoordig is er nog veel meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan bannering, affiliate-marketing of influencers.