Voorbeeld marketingplan

Alle relevante zaken op een rij
Hoe doe je aan goede marketing? Op deze vraag zijn tal van goede antwoorden mogelijk. Een voorbeeld van een marketingplan waarin alle relevante zaken genoemd worden is handig om bij de hand te hebben.
Handvaten nodig voor je marketingplan?
Klik hier
Download het whitepaper Marketing nieuwe sijl
Download
Ook een businessplan maken?
Klik hier
Gebruik ons sjabloon ondernemingsplan!
Download
Wat is het doel van je product of dienst?
Mensen willen graag bezig gehouden worden. Entertainment wordt daarom steeds belangrijker. Xia BV is een bedrijf dat entertainment biedt en mensen altijd wil prikkelen met nieuwe producten. Xia BV wil zich onderscheiden van de concurrenten door kwalitatieve, originele en betrouwbare pc-games aan te bieden. Zo ook met de nieuwste pc-game ‘The War’. In dit marketingplan wordt beschreven hoe Xia BV met behulp van de nieuwe game ‘The War’ de nummer één aanbieder wil worden van pc-games.
 
SWOT-analyse
 
Sterke punten
  • een breed assortiment van producten en diensten
  • sterke Research & Developmentafdeling
  • de moedermaatschappijen van Xia BV (Nintendo) is een belangrijke leverancier van informatie en entertainment
  • veel distributiepunten
Zwakke punten
  • onderscheid met concurrentie is niet duidelijk bij de doelgroep
  • kleine naamsbekendheid
  • hoge productiekosten ten opzichte van de concurrent
Kansen
  • steeds uitgebreidere technologie
  • prognose groeiende markt
Bedreigingen
  • bereidheid bij de consument om een pc-game te spelen is erg laag door de hoge kosten
  • samenwerkingsverbanden van concurrenten die als doel hebben hun technologische positie te versterken
Wat is je doelgroep?
  • Algemene kenmerken
    Vooral mannen, studerend of werkend, tussen 15 en 30 jaar.
  • Bestaande klanten
    Mannen tussen de 15 en 25 jaar zorgen voor 75% van de omzet. De rest komt van mannen ouder dan 25 jaar en vrouwen tussen de 20 en 30 jaar.
  • Potentiële klanten
    Steeds meer vrouwen tussen de 20 en 30 jaar zijn geïnteresseerd in pc-games. In deze groep zitten dus veel potentiële klanten.
  • Behoeften
    Uit ons doelgroeponderzoek blijkt dat de doelgroep is geïnteresseerd in originele, nieuwe games waarin de nieuwste technologieën zijn verwerkt.
Wat is je doelstelling?
De marketingdoelstelling van Xia BV luidt als volgt: het marktaandeel binnen 1 jaar tijd vergroten tot 35%, zodat Xia BV de grootste aanbieder van pc-games in Nederland is.
 
Wat zijn de marketingstrategiën?
Strategieën om deze doelstellingen te bereiken zijn de volgende:
  • een uitgebreide reclamecampagne voeren voor ‘The War’, waar ook vrouwen zich door aangesproken voelen
  • een lage introductieprijs voeren
Wat is het marketingbudget?
Xia BV maakt bij het bepalen van het budget gebruik van de taakstellende methode. Door middel van deze methode wordt de grootte van het budget bepaald dat nodig is om de doelstellingen te behalen. Xia BV wil een grootschalige reclamecampagne voeren. Het budget dat daarvoor nodig is, bestaat uit de volgende onderdelen:
 
Radio
Er wordt zes keer per dag gedurende twee weken een commercial uitgezonden:
  • Productie: € 1.000,-
  • Radio 3FM: € 90.000
  • Radio 538: € 90.000
Tijdschriften
  • Productie: € 500,-
  • Veronica Magazine (2 maal fullcolour A4): € 50.000
  • Fancy (eenmalig fullcolour A4): € 16.000
Affiches op stations
  • Productie: € 500,-
  • Op 100 stations worden er affiches opgehangen. Het gemiddelde aantal posters per station is drie. De kosten per poster zijn € 250. Totaal: € 75.000.
Het totale marketingbudget is dus: € 323.000
Marketinginstrumenten
  • Product
    De nieuwe, originele en technologisch hoogwaardige pc-game ‘The War’.
  • Prijs
    De game wordt de eerste maand aangeboden voor € 39,99, daarna voor € 49,99. Dit is een gemiddelde prijs vergeleken met de producten van de concurrenten.
  • Plaats
    Het product wordt op veel distributiepunten aangeboden, zodat de doelgroep makkelijk aan het product kan komen. Te denken valt aan winkels als Free Record Shop, Bart Smit en Mediamarkt. Daarnaast is de game ook makkelijk via internet te bestellen, bijvoorbeeld bij bol.com.
  • Promotie
    De doelgroep wordt bereikt via radio, tijdschriften en billboards op stations.
  • Tegenwoordig is er nog veel meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan bannering, affiliate-marketing of influencers.

     

 

Leen Zevenbergen over de zin en onzin van marketingplannen

Waar is de klant in je verhaal?
Serie-ondernemer Leen Zevenbergen deelt zijn visie over het nut van marketingplannen met je.
leen-zevenbergen-over-zin-onzin-marketingplannen-21113132349.png

Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten