Zussen willen kozijnenmarkt veroveren

Sabina Mehinovic begint dochteronderneming van familiebedrijf

27 juni 2017

Als twee zussen de kozijnenmarkt in de Benelux veroveren; het is niet het minste doel dat Sabina en Aldmira Mehinovic zichzelf hebben gesteld. De zusjes runnen sinds eind 2012 een dochtertak van het familiebedrijf dat hun vader in Bosnië is begonnen.

Wie: Sabina Mehinovic

Wat: San Kozijnen (eenmanszaak)

Sinds: oktober 2012

Met: zus Aldmira Mehinovic

En: 0 man personeel

Begon als: krantenbezorgster op haar 13e

San, het is de Bosnische vertaling van het woord 'droom', en dat is wat het bedrijf San Kozijnen is voor ondernemer Sabina Mehinovic: de verwezelijking van haar droom om een eigen bedrijf te beginnen. "Ik heb altijd meegekeken bij mijn vader, die vanuit Bosnië het bedrijf AGM Fenstertechnik runt: een productiebedrijf voor kozijnen. Het ondernemerschap is voor mij en mijn zus een tweede natuur geworden, dus ik wilde graag een eigen bedrijf beginnen."

Oorspronkelijk leek een groothandel of winkel haar wel wat, maar het idee om deel te gaan uitmaken van het familiebedrijf, sprak Mehinovic steeds meer aan. "Mijn vader richt zich vanuit Bosnië op de Duitse markt. Ik besloot een dochtervestiging in Nederland te openen; mijn zus en ik willen Nederland en uiteindelijk de hele Benelux veroveren."

Hoge hakken in mannenwereld

Makkelijk is dat niet, zeker als twee vrouwen op hoge hakken in een mannenwereld. "We moeten ons extra hard bewijzen," beaamt Mehinovic. "We worden af en toe niet serieus genomen. Bij het voeren van koude acquisitie stappen we bij bedrijven naar binnen om te vertellen over onze kunststof kozijnen. Dan zie ik mannen soms denken: 'Jij gaat míj iets vertellen over kozijnen?' Anderszijds is het ook onze kracht; mensen hebben er bewondering voor dat we als twee vrouwen in een mannenwereld opereren, ze vinden het stoer." 

En na acht maanden ondernemen, kan Mehinovic constateren dat dat aardig lukt. "De eerst vijf maanden hadden we wat opstartproblemen. We kregen wel aanvragen voor offertes, maar die werden niet omgezet in orders. We hebben gewerkt aan onze naamsbekendheid, begonnen met het plaatsen van voor- en nafoto's en filmpjes via social media. Sinds de lente beginnen de aanvragen te lopen en hebben we al verschillende projecten uitgevoerd."

Koude acquisitie

Koude acquisitie vormt voor de zussen een van de manieren waarop ze klanten binnenhalen. Toch is het niet de saleswijze die hen het meest oplevert. "Dat is mond-tot-mondreclame," weet Mehinovic. "Als je nieuw bent op de markt, vragen mensen zich tóch af of je wel betrouwbaar bent en of je de korte levertijd die je belooft, waarmaakt. Goede referenties helpen dan enorm."

Op dit moment richten de zussen zich op b2b en b2c, maar uiteindelijk willen ze zich volledig focussen op b2b. "Welke uitdaging ik graag zou willen aanpakken? Een hele woonwijk voorzien van nieuwe kozijnen. Dat lijkt me een mooie manier om mensen kennis te laten maken met de zussen van San Kozijnen."

Auteur

Lenneke Arts