Auto van de zaak blijft favoriet

Ook om privé mee te rijden

25 maart 2014

De auto van de zaak is nog altijd verreweg het favoriete vervoermiddel. 94 procent van de zakelijke rijders gebruikt hem dagelijks, ook voor privéritten. Andere vormen van vervoer komen amper aan bod, blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek.

Zo'n 20 procent reist 'enkele keren per jaar' met het openbaar vervoer, blijkt uit het onderzoek. Bij kleinere bedrijven stapt men ook wel eens op de fiets.

De gemiddelde zakenauto is tweeënhalf jaar oud, kost 34.500 euro en is geleast voor een gemiddeld bedrag van 820 euro per maand. De jongste auto's zie je vooral bij grotere bedrijven en hebben een bijtelling van 0 procent. De duurdere modellen rijden rond bij bedrijven tot tien medewerkers, waarschijnlijk vanwege het relatief grote aantal directeuren/dga's in die groep.

Aantal gereden kilometers

Een kwart van de zakelijke rijders werkt voornamelijk op een vast adres, terwijl voor meer dan de helft het werkgebied een groot deel van Nederland of zelfs het buitenland is. Gemiddeld wordt bijna 38 duizend kilometer per jaar afgelegd met de auto van de zaak, zo'n 17 duizend kilometer daarvan is woon-werkverkeer. 

Voor negen op de tien werknemers is de lease-auto ook favoriet om privé in te rijden, ongeacht of de auto in een hoge of een lage bijtellingsklasse valt. Gemiddeld maken ze er jaarlijks zo'n 8,5 duizend privékilometers mee.

De privé-auto

Bijna 70 procent heeft, naast de zakenauto, een andere auto voor privéritten. Van degenen die alleen zakelijk rijden, heeft bijna een derde een privé-auto gekocht om de bijtelling te voorkomen.  Die privé-auto is aanmerkelijk ouder dan de zakenauto, namelijk gemiddeld acht jaar oud.

Alternatieven

Andere vormen van vervoer, eventueel in combinatie met een kleinere, goedkopere zakenauto, zijn voor 30 procent van de ondervraagden een serieus alternatief. Daarvoor moet echter wel aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan. De belangrijkste: het moet substantieel voordeel opleveren, het moet voor langere tijd duidelijk zijn wat de fiscale consequenties zijn en het openbaar vervoer moet verbeteren.

Bron: Nationaal Zakenauto Onderzoek 2013

Auteur

Martin Krüger