Hoe kies ik een bedrijfsauto?

Auto van de zaak kiezen: combinatie van emotie en fiscale aspecten
Een auto is emotie. Dat geldt voor privéauto’s, maar net zo goed voor zakenauto's. Ondernemers die een auto kiezen om zakelijk in te rijden, laten zich in eerste instantie leiden door de auto zelf. Kosten en fiscale aspecten zijn van ondergeschikt belang.
Ontdek welk budget bij jouw autokeuze past
Klik hier
Doe de scan!
Naar de scan
Meer over de keuzes in zakelijk rijden?
Klik hier
Lees het whitepaper!
Naar MijnMKB
Eigenlijk is het simpel: veel mensen worden verliefd op een auto. Voor de vorm kijken ze naar nog wat andere modellen. Misschien maken ze nog een paar proefritten. Maar alle alternatieven verbleken in vergelijking met Die Ene Auto. Die staat een paar weken later dan meestal ook op de stoep.
 

Kiezen met het hart

Ondernemers zijn net mensen. Binnen het mkb wordt de keuze voor een zakenauto dan ook eerder gemaakt met het hart dan met de calculator. Uit een onderzoek van ANWB en Businesscompleet blijkt dat slechts 10 procent van de 1.596 respondenten zich in de eerste plaats laat leiden door energielabel en fiscale bijtellingspercentages.
 

Budget

De grootste groep, 27 procent, noemt prijs de belangrijkste factor. Dus toch calculerende ondernemers? Nee, want in de meeste gevallen is het budget voor de aanschaf van een auto begrensd. De eerste selectie wordt gemaakt op prijs. Daarna kan de emotie toeslaan.
 

Restwaarde

Voor 21 procent van de bevraagde ondernemers is kwaliteit leidend. Financieel gezien is dat een goed criterium: goede kwaliteit betekent lage kosten voor reparatie en onderhoud. Bovendien is de restwaarde hoger, dus hoef je minder af te schrijven.
 

Slim

Het genoemde onderzoek gaat niet erg diep. Zo is bijvoorbeeld niet duidelijk wat de ondernemers die prijs het belangrijkst noemen, als tweede criterium hanteren. Maar eigenlijk doet dat er ook niet toe: belangrijker dan te weten wat de meeste mensen doen, is te weten wat slim is. En voor een ondernemer die een zakelijke auto wil kopen, is het slim om eerst eens een rekensom te maken.
 

Bijtelling

Die rekensom bevat alle bovengenoemde factoren: prijs, kwaliteit (ofwel verwachte kosten voor onderhoud en reparatie), afschrijving, aantal kilometers per jaar, verbruik en, als je de auto ook privé wilt gaan gebruiken, de bijtelling. Die berekening pakt voor iedere ondernemer anders uit.
 

Tweede auto

Stel dat je een grote, comfortabele auto wilt. Dan zit je al snel in de hoogste bijtellingscategorie. Dan kan het interessant zijn om je auto uit de bijtelling te houden, en voor privéritten een tweede auto aan te schaffen. Een hoge bijtellingscategorie betekent ook een hoog brandstofverbruik. Door een dieselauto te kiezen, druk je die kosten. Je zult dan echter meer geld kwijt zijn aan BPM en MRB.
 

Actieradius

Je kunt ook kiezen voor energiezuinige auto's. Daarmee beperk je de uitgaven aan brandstof. Als je een elektrische auto of plug-in hybrid aanschaft, krijg je bovendien milieu-investeringsaftrek. Je betaalt geen BPM of MRB. Wel moet je rekening houden met hoge afschrijvingskosten. Bovendien is de actieradius van elektrische auto's beperkt.
 

Middenweg

Een belangrijke factor in de berekening is, wááar de auto gebruikt gaat worden. In de stad ligt het verbruik van brandstofmotoren veel hoger; elektrische en hybride auto's presteren juist op de snelweg slecht. Wie veel snelwegkilometers maakt, is qua brandstofkosten veel beter af met een diesel. Die is wel duur in de aanschaf en de MRB. Een benzineauto kan daarom een mooie middenweg vormen.
 

Modellen

Al met al komt er heel wat kijken bij de keuze voor een zakenauto. Want zelfs met een goed beeld van wat financieel haalbaar en aantrekkelijk is voor jouw onderneming ben je er nog niet. Welk profiel je ook samenstelt met je calculatie, er zijn heel veel modellen om uit te kiezen.
 

Pijn

Een hoop werk dus, en heel veel informatie. Maar al dat rekenen en onderzoeken heeft een groot voordeel: je komt niet voor verrassingen te staan. Het zou immers zonde zijn als je nieuwe liefde je pijn in je portemonnee bezorgt.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten