5 tips voor een goed sollicitatiegesprek

Haal via een sollicitatiegesprek de geschikte kandidaat binnen

04 februari 2020

Een sollicitatiegesprek is niet alleen spannend voor de sollicitant, maar ook voor jou als werkgever. Als je de plank mis slaat, kan dat immers vergaande consequenties hebben. Je bent extra tijd kwijt omdat je weer helemaal opnieuw moet beginnen – om nog maar te zwijgen over de kosten van een nieuwe sollicitatieprocedure. Daarom: 5 tips voor een goed sollicitatiegesprek.

Voorbeeldvragen sollicitatiegesprek

Een nieuwe medewerker aannemen

Tip 1: weet wat je wilt

Je maakt het jezelf een stuk gemakkelijker als je precies weet wat je wilt. Dat betekent om te beginnen dat je helder voor ogen hebt wat de functie inhoudt. Zet voor jezelf op een rijtje wat je in elk geval te weten wilt komen over de kandidaat. Vaak roept lezing van diens sollicitatiebrief en cv al heel wat vragen op. Noteer deze; ze zijn een mooi houvast tijdens het gesprek.

Kijk verder dan de functie. Een sollicitant is ook een mens. Het gaat erom dat je iemand vindt die past in jouw bedrijf. Als je iemand aanneemt met wie je niet kunt samenwerken, span je het paard achter de wagen. Als een sollicitant de doelstellingen van jouw onderneming niet onderschrijft, kun je beter nog even verder zoeken.

Tip 2: zorg voor structuur

Het is handig om het sollicitatiegesprek volgens een vaste structuur te laten verlopen. Meestal gaat het om vijf stappen. Je opent het gesprek met wat opmerkingen om het ijs te breken. Daarna vertel je iets over je bedrijf en over de functie. Houd dit deel van het gesprek kort; een goede kandidaat heeft zich immers al verdiept in jouw onderneming. Dan volgt het belangrijkste deel van het gesprek: informatie vragen aan de sollicitant. Vraag dan niet naar de bekende weg, maar richt je juist op zaken die je niet in iemands cv kunt terugvinden. Een handige vraag is: waarom? Met het antwoord krijg je inzicht in de beweegredenen van de persoon. Bij de vierde stap beantwoord je de vragen die de sollicitant heeft. En ten slotte sluit je het gesprek af; vertel daarbij helder wat de vervolgstappen in de procedure zijn.

Tip 3: een gesprek werkt beter dan een overhoring

Maak van het sollicitatiegesprek een echt gesprek. Een open, prettige sfeer levert meer informatie op dan een strenge overhoring. Wees oprecht geïnteresseerd: wat beweegt de sollicitant? Wat wil hij bereiken? Hoe wil hij jouw bedrijf verder helpen? Zorg dat je open vragen stelt; daarmee stimuleer je je gesprekspartner om meer over zichzelf te vertellen. Wil je weten of iemand kan plannen? Vraag dan hoe hij zijn werk organiseert. Voel je vrij om door te vragen, bijvoorbeeld ‘waarom vind je dat?’ en ‘geef daar eens een voorbeeld van?’

Tip 4: denk aan de taboes

Ook een sollicitatiegesprek kent taboes. Volgens de wet mag je sollicitanten niet vragen naar privézaken. Met de eventuele kinderwens, de gezinssituatie of de gezondheid van de sollicitant heb jij als werkgever niets te maken. Wat je wél mag, is proberen vast te stellen of iemand geschikt is voor de functie die je biedt. Een callcenter-medewerker moet een groot deel van de dag teksten kunnen lezen op een beeldscherm. Een vrachtwagenchauffeur moet uren achtereen geconcentreerd kunnen blijven. Een horeca- of winkelmedewerker moet juist de hele dag lopen en staan.

Tip 5: lees tussen de regels door

Kijk verder dan de voor de hand liggende zaken. De informatie op het cv van de sollicitant en diens antwoorden tijdens het gesprek zijn uiteraard belangrijk. Maar let ook op hoe de sollicitant zich gedraagt. Heeft hij moeite gedaan om netjes voor de dag te komen? Kijkt hij je aan tijdens het gesprek? Kan hij spontaan reageren, of houdt hij zich strikt aan tevoren ingestudeerde antwoorden? Wees niet té streng: het is logisch als een sollicitant wat zenuwachtig is.