Stilstaan is vooruitgang

Spar over je bedrijfsvoering | Column Robert Arnoldy

06 september 2018

Je werkt met volle kracht aan je onderneming. De dagelijkse werkzaamheden vragen alle aandacht en je hebt geen tijd om even stil te staan bij deze rijdende trein. Herkenbaar? Mijn ervaring is dat het goed is om eens in de zoveel tijd even aan de noodrem te trekken. In de vaart der volkeren doorgaan met wat je al deed omdat dat nu eenmaal zo gegroeid is, kan nooit een optimale bedrijfsvoering zijn.

MKB in Beeld 2020

E-book Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Scherp kijken naar je doelstellingen en huidige aanpak kan leiden tot een effectieve koerswijziging.

Laat nieuw elan toe

Er zijn nu eenmaal momenten dat je onderneming behoefte heeft aan een frisse wind. Met inbreng van expertise, nieuwe invalshoeken en activerend enthousiasme. Dan is het de hoogste tijd om eens stevig te sparren.

Herken signalen

Je hebt wellicht al gemerkt dat zaken niet vloeiend lopen. De omzet loopt stelselmatig terug of je doet niet meer de dingen waar je energie van kreeg. Maar het kan ook in de vorm van een kleiner signaal; een klacht van een klant of bezoekers die je on- of offline wel ziet kijken, maar niet kopen. Of je kunt eenvoudigweg niet leveren wat men wenst. Het komt ook voor dat vanuit nieuwe sitecontent om de vindbaarheid van je site te optimaliseren lastige vragen voortvloeien over de gewenste positionering.

Onderneem bewust

Ondernemen en je bedrijfsstrategie moeten voort vloeien uit een bewust gekozen missie en visie. Een positionering die past bij jou als ondernemer en blijft inspelen op de behoefte van een bewegende markt met de klant als uitgangspunt. Wensen, doelgroepen, marktbewerking, samenwerking… alles is aan verandering onderhevig. Jazeker, open deuren maar je moet ze wel open zetten en houden!

Beginnen is winnen

Met wie je dan moet sparren? Kies iemand uit je netwerk, een branchegenoot, een externe adviseur of een mix van deze personen. Maar zorg wel dat men met een open, analytische blik naar de situatie kijkt en bekend is met de mogelijkheden van de markt. Zo bestaan er ook vaste methodieken om met een paar brainstormsessies een scherpe bedrijfsscan te maken. Door goed te luisteren, door te vragen en te sparren, dringt een ‘gespreksleider’ door tot de essentie van de onderneming.

Mijn ervaring is dat het helpt om te starten met een schone lei, alsof je een nieuwe onderneming bedenkt. Alles mag en alles kan en de realiteitszin komt pas daarna. Dat is heerlijk hoor!

Sparren doe je zo

Misschien gaat een scan van de bedrijfskansen wat snel en ver voor je gevoel. Bedenk dan dat je ook in delen kunt sparren. Sparren kan je ook over:

  • de (marketing)communicatie in het algemeen

  • klantwensen en aanverwant onderzoek

  • de juiste inzet van campagnes

  • gebruik van (social) media en middelen

  • of een specifieke actie, introductie, een event of training

Maar de ervaring leert dat ook brainstormen over een onderdeel al snel leidt tot de grotere bedrijfsvragen ‘why, what en how’…  

Frisse lucht

Ik hoop dat je nu nog meer openstaat voor verrassende en effectieve oplossingen. Maar vooral dat het ondernemershart al meer gaat bruisen bij de gedachte aan een frisse sparsessie. Mijn credo: ga voor een effectieve focus op meer loyale connecties! Bij mij begint dat tijdens een frisse strandwandeling; dan heb je het vast ook eerder over je eigen passies als vertrekpunt. Lijkt je dat leuk of heb je ander ideeën over sparren? Laat het maar weten! (via @RArnoldy@MKBServicedesk, of redactie@mkbservicedesk.nl)

Auteur

Robert Arnoldy