Sustainable Development Goals: wat kun je als ondernemer nu doen?

Operationaliseer jouw visie op de toekomst

Oxfam Novib Ondernemers voor Ondernemers

Wil jij meer weten over duurzaam ondernemen?

‘Zomaar aan de slag gaan’ is er niet bij. Tijd om de Global Goals (of: Sustainable Development Goals) bewust in je bedrijfsvoering toe te passen. Over twee jaar kom je er echt niet meer mee weg om met je bedrijf geen steentje aan de Global Goals bij te dragen.

71% van de bedrijven is van plan aan de slag te gaan met de SDG's, ook wel Global Goals genoemd. Dat klinkt wellicht vrij positief, maar de #nofilter-versie is dat dit onderzoek verricht is onder: Leden van de United Nations Global Compact (UNGC), Leden van de Global Reporting Initiative (GRI) en klanten van PwC. Slechts 13% geeft aan over de tools hiervoor te beschikken. Een brug van jewelste. Maar dat is ook niet zo gek: natuurlijk kun je niet met een praktische tool opeens de Global Goals goed in je bedrijfsvoering toepassen. Dat is net zoiets als om een praktische tool vragen, waarmee je morgen een afgetraind lichaam hebt. Of vragen om een whitepaper waarmee je morgen de omzet van je detailhandel hebt verdubbeld. Natuurlijk zouden we dat wel willen, maar het is simpelweg niet realistisch. Als het te mooi klinkt om waar te zijn…

Het gaat veel dieper dan dat. Je moet even de tijd nemen, stilstaan bij wat de Global Goals zijn en deze vervolgens letterlijk en weloverwogen in je visie implementeren. Alleen op die manier kun je er uiteindelijk voor zorgen dat alles dat je met je onderneming (en je personeel!) op dagelijkse basis doet, bijdraagt aan het behalen van de Global Goals.

Zonder actieve inzet van het mkb, dat 99% van het bedrijfsleven vertegenwoordigt, is de realisatie van deze Global Goals hoe dan ook een kansloze missie. Alleen als ondernemers in het mkb collectief de zeventien Global Goals structureel in de bedrijfsvoering toepassen, zullen deze doelen ook daadwerkelijk behaald kunnen worden.

Wat zijn de Sustainable Development Goals?

Eind 2015 presenteerden de Verenigde Naties zeventien Global Goals (ter opvolging van de 8 oude ‘Millennium Goals’ uit 1999). Door de wijziging zouden de doelen beter implementeerbaar zijn voor ondernemers. Dit vonden de Verenigde Naties belangrijk omdat ze zich besefte dat ondernemers een belangrijke rol spelen bij het realiseren van de doelen. In tegenstelling tot de vorige doelen is rekening gehouden met de rol die het bedrijfsleven kan spelen bij het verbeteren van de wereld. Zo was onder andere Unilever-topman Paul Polman nauw betrokken bij het opstellen van de duurzaamheidsdoelen. 193 landen stemden in 2015 in met de implementatie van deze Global Goals. Het is uniek dat 193 landen samenwerken aan een gemeenschappelijk doel en zo een einde willen maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Niet alleen deze 193 landen ondersteunen de goals, ook Paus Fransiscus spreekt zijn urgentie uit. Zelfs beroemdheden als Bill Gates, Daniel Craig, Kate Winslet, Matt Demon, Michelle Yeoh en Richard Branson onderstrepen in de '‘We the people’ for the global goals’ video het belang dat de goals voor hen hebben. Wie de Global Goals als eendagsvlieg beschouwt die wel weer voorbij zal vliegen, zou wel eens bedrogen uit kunnen komen. De goals zijn hier om te blijven en zullen een steeds grotere impact maken op het bedrijfsleven. Over 2 jaar kom je er echt niet meer mee weg om als bedrijf niet je steentje bij te dragen aan deze goals.

Wat is er sinds de implementatie van deze zeventien goals gebeurd?

Sinds de VN-duurzaamheidstop in september 2015 bekijken veel bedrijven hoe zij alle zeventien doelstellingen in hun bedrijf kunnen integreren. Vanuit initiatief van PWC nemen meerdere grote multinationals - zoals NS en Heineken - nu standaard de Global Goals in hun jaarverslagen op. Deze bedrijven zien namelijk in dat zij op termijn op deze goals afgerekend worden. Voor aandeelhouders kan dit een reden worden wel/niet in hun bedrijf te investeren. En voor (potentiële) klanten kan dit een reden zijn wel/niet zaken met hen te doen. Echter, slechts één procent geeft aan te verwachten op alle 17 de doelen impact te gaan maken. Wil je je nog verder verdiepen in de historie van de Global Goals? Lees dan eens het miniwhitepaper "Een historische context van de Global Goals" dat hier dieper op ingaat.

SDG's: status van het MKB

Zoals aangegeven is volgens onderzoek van PWC 71 procent van de ondervraagde bedrijven van plan aan de slag te gaan met de Global Goals. En geeft 41% van de bedrijven aan de Global Goals binnen vijf jaar in hun strategie te willen implementeren. Sla de stap over om ‘met de Global Goals aan de slag te gaan’ en implementeer ze direct in je strategie. Wacht er geen vijf jaar mee, want als je het over vijf jaar nog niet hebt gedaan, dan heeft je concurrent het in ieder geval wel. Zie dan de achterstand nog maar eens in te halen. Download het gratis Dromenvanger Canvas van Iedereen Ondernemen waarin jij in handige stappen de Global Goals in jouw visie en strategie toepast!

Rol van het MKB

Dat ondernemers uit het MKB een belangrijke rol spelen bij het realiseren van de doelstellingen is een behoorlijke understatement. In Nederland bestaat ten slotte 99% van het bedrijfsleven uit het MKB. De impact die het mkb collectief kan maken is dan ook enorm. Maar hoe kan jij hier als ondernemer nu direct mee aan de slag? Zeventien doelen integreren lijkt tenslotte best een karwei omdat veel doelen buiten je directe bedrijfsvoering (lijken te) vallen. Zoals (wellicht) ‘duurzame steden’ en ‘geen honger’. Als je bloemist of stucadoor bent, klinkt dit mogelijk al snel als een ‘ver van je bed show’.

Maar ... welkom in de wereld van de mogelijkheden! Veel van de Global Goals hangen met elkaar samen en sommige leveren meer waarde op dan anderen. Het filmpje waarvan ik vind dat het de samenhang tussen de 17 goals het beste illustreert vind je hieronder. Er zijn meerdere, logische redenen om als ondernemer met de Global Goals aan de slag te gaan:

Business case voor ondernemers op met de Global Goals aan de slag te gaan

a) Anticipeer op veranderend consumentengedragUit onderzoek van PricewaterhouseCoopers blijkt dat zelfs 90% van de ondervraagde burgers vindt dat bedrijven bij moeten dragen aan het behalen van de Global Goals. 78% van de burgers vermeldde daarbij dat zij meer geneigd zijn om producten en diensten van bedrijven af te nemen die de Global Goals implementeren. Naarmate dit aantal verder toeneemt, kun je maar beter goed voorbereid zijn. b) Anticipeer op veranderende wetgevingMeerdere overheden spreken uit ‘bedrijven te willen aanmoedigen aan de slag te gaan met de Global Goals’. Anticipeer dus nu alvast op aanstaande regelgevingen, waarin je hier verplicht aan moet voldoen. c) Duurzaam ondernemen verbetert je prestatiesOnderzoek toont aan dat bedrijven met sterke duurzame bedrijfsvoering (1) minder kosten hebben op schulden en bezit en (2) veelal de markt verslaan op de middellange termijn (3 jaar) en lange termijn (5-10 jaar). d) Verminderd operationele, reputatie en regelgevende kostenUit onderzoek blijkt dat een maatschappelijk verantwoord business model leidt tot kostenreductie.

Starten met het implementeren van de Global Goals in je visie en missie

Zoals gezegd kun je alleen een positieve impact op de Global Goals maken als je deze in je visie implementeert. Hoe je dat doet is precies wat we je leren met de gratis Dromenvanger Toolkit. In stap drie leren we je hoe je de Global Goals in je visie implementeert. In stap stap vijf en zes leer je hoe je via mijlpalen tot actie komt. Zo zorg je ervoor dat alles wat je op dagelijkse basis doet bijdraagt aan de Global Goals!

Meer lezen over de Global Goals?

Wil je nog meer lezen van mij of van andere Global Goals experts? Lees dan bijvoorbeeld ook eens de blog van Floris van der Sman over Global Goal 12 of de blog over Global Goal 16 van Rik Reuvekamp.

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Raoul Wijnberg