Werknemer verandert minder vaak van baan

Economische onzekerheid leidt ertoe dat werknemers minder vaak van baan wisselen

Kandidaat met cv in gesprek op kantoor

Nieuwe cijfers van Randstad Nederland laten zien dat er ondanks de teruglopende inflatie en de grote arbeidsmarktkrapte toch minder werknemers zijn die willen switchen van baan. Het ‘job hoppen’ wordt door een groeiende economische onzekerheid minder interessant. Voor werkgevers zorgt dit voor een extra uitdaging bij het vinden van nieuwe werknemers.

Kwart werknemers staat open voor andere baan

Eerder dit jaar bleek dat werknemers vaker van baan wisselden door de inflatie en krapte op de arbeidsmarkt. Nieuw onderzoek van Randstad laat zien dat het percentage van werknemers dat openstaat voor een nieuwe baan inmiddels lager is dan de jaren hiervoor. Als oorzaak voor deze afname noemt Randstad de huidige recessie en toenemende economische uitdagingen.

Switchen naar sectoren met krapte

In totaal overweegt ongeveer 23,5% van de ondervraagde werknemers een overstap naar een sector met veel krapte. Denk hierbij aan sectoren die met veel maatschappelijke opgaven te maken hebben. Zo is het arbeidstekort in onder andere de bouw, de zorg, het onderwijs of techniek problematisch.

Werknemers behouden

Een belangrijke reden om bij dezelfde werkgever te blijven is het loon, zeker in deze tijden van economische onzekerheid. Om een stuk onzekerheid bij jouw werknemers weg te nemen kun je de hoogte van de financiële compensatie heroverwegen. Is er bijvoorbeeld ruimte voor loonsverhoging of een bonus? Zo kan je je werknemers aan je blijven binden. Maar loon is niet de enige reden voor werknemers om bij het bedrijf te blijven. Denk bijvoorbeeld ook aan de secundaire of tertiaire voorwaarden om jouw werknemers tevreden te houden.

Nieuwe werknemers werven

Met minder mensen die van baan willen wisselen wordt de uitdaging om personeel te vinden groter. Ben jij opzoek naar nieuwe werknemers in deze toch al krappe arbeidsmarkt? Zorg dat je zichtbaar bent op verschillende wervingskanalen. Probeer daarbij verder te kijken dan het cv en richt je aandacht op talenten van potentiële werknemers.

Wat vind je van dit artikel?

Mariëlle van den Bogaard

Auteur

Mariëlle van den Bogaard

Met een achtergrond in marketing en communicatie weet ik hoe waardevol een goed geschreven tekst is. Ik ondersteun ondernemers graag door complexe onderwerpen helder uit te leggen en kennis te delen waar je écht wat aan hebt.