9 tips voor zakelijk succes in China

Houd rekening met verschillen in cultuur
Wil je zaken gaan doen in China? Gaat een van je werknemers in China aan de slag? Om de expeditie tot een succes te maken, is het goed je te verdiepen in de cultuur van het land. Deze 9 tips helpen je op weg.
Ondernemen over de grens?
Klik hier
Maak het jezelf makkelijk en leer de taal
Lees verder
Creëer een voorsprong met taal
Klik hier
Beter samenwerken met buitenlandse partners?
Lees verder

Creëer een voorsprong met een zakelijke taaltraining Chinees.

 

Tip 1: Guanxi

Voor zakendoen in China is het van groot belang goede relaties op te bouwen en te onderhouden. Als je zaken wilt doen in China, moet je eerst vrienden maken. Blijf je een vreemdeling, dan zijn er geen gezamenlijke belangen en hoeft niemand rekening met elkaar te houden. Ontstaat er een vriendschap, guanxi, dan kun je iets voor elkaar betekenen.

Tip 2: Lokale overheden

Denk bij het opbouwen van relaties niet alleen aan mogelijke handelspartners, maar ook aan (lokale) overheden en aan instanties als de Chinese Kamers van Koophandel en brancheorganisaties.

 Tip 3: Begroeting

Handen schudden is een algemeen geaccepteerde begroeting. Na de begroeting wissel je direct visitekaartjes uit. Cadeautjes worden bij een eerste bezoek niet verwacht, maar wil je ze toch geven, verdiep je er dan in wat passend is en op prijs wordt gesteld.

Tip 4: Chinees visitekaartje

Visitekaartjes uitwisselen is in China een belangrijk ritueel. Zorg ervoor dat je altijd een visitekaartje met een Chinese vertaling meeneemt. Doe je dit niet, dan is de kans op succes meteen al verkeken. Het wordt als zeer onbeleefd ervaren als je een visitekaartje in het Nederlands geeft aan je potentiele Chinese zakenpartner. Als teken van respect overhandig je je kaartje met twee handen. Ook een kaartje in ontvangst nemen doe je met twee handen. Je wordt geacht het even te bestuderen voordat je het opbergt of voor je op tafel legt.  

Tip 5: Familienaam

In China gebruikt men eerst de familienaam, dan de voornaam. Spreek de mensen aan met hun familienaam, niet hun voornaam. Titels zijn belangrijk. Heb je ze? Vermeld ze op je kaartje. Schrijf je Chinese relaties aan? Gebruik hun titel. 

Tip 6: Entertainment

Entertainment vormt een deel van de Chinese zakencultuur. Bereid je voor op lang tafelen, drinken en karaoke zingen. Dergelijke bijeenkomsten zijn bedoeld om relaties op te bouwen of in stand te houden. Je wordt geacht het gesprek luchtig te houden. Praat niet over zaken en vermijd politiek gevoelige kwesties als de situatie in Tibet.

Tip 7: Rekening delen? Not done! 

De rekening delen in een restaurant? Dat is not done. De uitnodigende partij bestelt het eten en betaalt de rekening. 

Tip 8: Gezichtsverlies

Beleefdheid gaat voor alles in China. Voor een Chinees is de waarheid niet absoluut, maar relatief. Chinezen willen niet dat jij gezichtsverlies lijdt. Daarom vertelt hij uit beleefdheid liever wat jij wilt horen, dan de waarheid. Andersom lijdt een Chinees zelf ook niet graag gezichtsverlies. Corrigeer dus nooit iemand in het bijzijn van anderen. 

Tip 9: Tolk

Communicatie is vaak een probleem door de taal. Chinezen spreken vaak geen Engels. Je kunt het best een tolk meenemen naar besprekingen. Zorg voor een tolk die jouw positie begrijpt en steunt, maar die ook de lokale gebruiken kent. En weid hem in in het belangrijkste jargon uit jouw branche. Dat vergemakkelijkt de communicatie en leidt sneller tot daadwerkelijk zakendoen.

Ondernemen over de grens gaat makkelijker als je de taal van de ander spreekt en de zakelijke cultuur begrijpt. Zet die extra stap en investeer tijd en energie om een voorsprong op te bouwen bij internationaal zakendoen. Leer hier meer over de mogelijkheden. 


Vraag niet beantwoord of nog een vraag?

MKB Servicedesk helpt je graag verder!

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten