Verkoopmethode inzameling bedrijfsafval erg agressief

Ondernemers vaak de dupe
Juridisch dienstverlener DAS ziet veel ondernemers overstappen van inzamelaar om zo goedkoper uit te zijn, maar dit voordeel verdwijnt door de onverwachte kosten die aan het overstappen kleven.
Weet jij wat je moet doen bij een conflict?
Klik hier
Download ons e-book!
Lees verder

Opzeggen kost geld

Vooral kleine ondernemers laten zich snel overhalen om over te stappen naar een andere inzamelaar. Ze worden verleid door mooie praatjes over veel lagere kosten om het afval af te voeren. Ze vertellen dat het opzeggen van het lopende contract in de regel geen probleem is. Uit de kleine lettertjes van het oude contract blijkt toch vaak dat tussentijds opzeggen niet gratis is. Als vervolgens blijkt dat ook het contract met de nieuwe aanbieder niet kosteloos kan worden opgezegd, is de financiële besparing omgeslagen in een financiële strop.
 

Contract is contract

Inmiddels hebben tientallen ondernemers bij DAS aangeklopt die onjuist zijn voorgelicht bij het aangaan van het nieuwe contract. Zij willen van de nieuwe inzamelaar af, maar dat blijkt bijna onmogelijk. ‘Veel van deze ondernemers zijn kleine zelfstandigen zoals winkeliers en onderhoudsbedrijven. Consumenten worden wettelijk beschermd tegen colportage. Voor hen geldt een bedenktijd van 14 dagen. Ondernemers hebben deze wettelijke bescherming niet. Contract is contract, tenzij de ondernemer kan aantonen dat hij op valse voorwendselen akkoord is gegaan’, vertelt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS.
 

Opzegtermijn

"Onlangs is geregeld dat zakelijke telecomcontracten kunnen worden opgezegd met een opzegtermijn van een maand. Dat geldt voor telecomcontracten die langer dan een jaar lopen. Deze regel zou voor bedrijfsafvalinzamelaars ook moeten gaan gelden", stelt Sjaak. "Tegenwoordig zie ik zelfs afvalinzamelaars contracten hanteren met een looptijd van zeven jaar. Die termijn past niet meer in deze tijd waarin ook op het gebied van afvalscheiding en recycling grote stappen worden gemaakt. Ik heb al tientallen ondernemers bijgestaan die bij het sluiten van de overeenkomst niet op die, veel langere, contractduur zijn gewezen. De afvalinzamelaar verschuilt zich vervolgens achter de kleine lettertjes waar een duur van 84 maanden in staat vermeld en blijkt onverbiddelijk."
 

Advies

Sjaak Drinkenburg adviseert iedere ondernemer niet blindelings een contract te tekenen. '"Lees eerst de voorwaarden goed door. Kijk goed naar de ingangsdatum, de looptijd, de verhouding vaste kosten en variabele kosten en de mogelijkheid van tussentijds opzeggen."

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten