MKB-ondernemers: businessplan zwakste plek

Persbericht
Starters in het midden- en kleinbedrijf hebben meer advies en begeleiding nodig bij het maken van een goed doordacht businessplan. Dat blijkt uit de maandelijkse MKB Monitor van MKB Servicedesk.
Goed van start?
Klik hier
Lees ons ebook!
Lees verder
Bijna 1000 ondernemers gaven in een online enquête aan waar ze, achteraf gezien, veel meer over hadden willen of moeten weten toen ze hun ondernemersavontuur begonnen.
 

Ondernemingsplan

Met 44 procent van de stemmen werd het maken van een goed ondernemingsplan het vaakst genoemd. Ook het werven van klanten (20 procent) werd vaak genoemd, gevolgd door kennis over financiering en het kiezen van de juiste rechtsvorm (allebei ca. 10 procent).
 
 
Volgens Frank van Rutten van MKB Servicedesk onderstrepen de resultaten dat het belangrijk blijft starters voor te lichten hoe ze een goed businessplan schrijven. “Vrijwel niks is zó bepalend voor je overlevingskansen. Maar wat we nog steeds vaak zien, is dat een beginnende ondernemer genoegen neemt met een idee waar hij zelf enthousiast van wordt, waardoor hij niet grondig genoeg vérder onderzoekt. Dat is een blinde vlek die veel ondernemers achteraf betreuren.”
 
In de MKB Monitor verschilden de antwoorden sterk per bedrijfsgrootte. Ondernemers met een eenmansbedrijf noemden acquisitie bijna een derde keer vaker dan gemiddeld als onderwerp waar ze als starter liever meer over hadden geleerd.
 
Bij ondernemingen met 2 tot 10 medewerkers werd boekhouden de helft vaker genoemd dan gemiddeld. MKB-ondernemers met 26 tot en met 50 medewerkers noemden het ondernemingsplan anderhalf keer zo vaak als gemiddeld, terwijl acquisitie vier keer minder vaak werd geantwoord.
 
Per sector zijn er eveneens verschillen te zien. Ondernemers in de reclame en communicatie gaven ruim twee keer vaker dan gemiddeld aan dat boekhouden hun zwakke plek was. In de financiële sector werd juist het ondernemersplan anderhalf keer vaker genoemd. Voor zakelijke dienstverleners was boekhouding ruim de helft minder vaak hun ‘zwakke gebied’.

 

Over het onderzoek

De resultaten zijn verzameld in de laatste twee weken van september via een digitale enquête op MKBServicedesk.nl. Hieraan is meegewerkt door 978 ondernemers met tussen de 1 en 250 werknemers.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten