Wat is afschrijven?

En hoe werkt het?
Om te zorgen dat je in de balans niet opeens een grote kostenpost krijgt vanwege de aanschaf van bedrijfsmiddelen, zijn er afschrijvingen. Hoeveel mag je afschrijven en wat komt er allemaal bij kijken? Meer over dit onderdeel van het boekhouden in dit artikel.
Meer over afschrijven?
Klik hier
Download het whitepaper over belastingzaken!
Naar MijnMKB
Hoe sterk ben jij op financieel gebied?
Klik hier
Doe de scan
Ga
Kosten verdelen
Bedrijfsmiddelen (zoals machines, auto’s, computers en dergelijke) gaan langer dan één jaar mee. De kosten kun je dan ook verdelen over de jaren waarin je dit product gebruikt. In elk jaar kun je daardoor een deel van de kosten van de opbrengsten aftrekken. Zo ontstaat er een regelmatigere vorm in de balans. Om te kunnen afschrijven op een bedrijfsmiddel, moet je het bedrag bepalen dat je jaarlijks mag afschrijven.
 
Lineaire methode
De meest gebruikte methode om de afschrijving te berekenen is de zogenoemde lineaire methode. Dit betekent dat je elk jaar een zelfde bedrag afschrijft van het product. De officiële berekening gaat dan als volgt:
 
afschrijving per jaar = (aanschafkosten – restwaarde) : vermoedelijke gebruiksduur
 
Aanschafkosten
De aanschafkosten bestaat uit meer dan alleen de aanschafprijs. Ook alle bijkomende kosten (zoals aankoop- en installatiekosten) moet je erbij optellen. Daar haal je dan weer subsidies of kortingen vanaf (ook als je de subsidie pas op een later moment ontvangt).
 
De vermoedelijke gebruiksduur
Hoe lang gaat je bedrijfsmiddel mee? Wanneer is het helemaal versleten? In principe kun je van dat laatste uitgaan, dat heet de technische levensduur. Je kunt ook kiezen voor de economische levensduur. Wanneer verliest het product zijn nut voor je onderneming? Let op: je mag maar maximaal twintig procent per jaar afschrijven van een product. Dus de vermoedelijke gebruiksduur is altijd minimaal vijf jaar. Lees daar meer over in dit artikel.
 
De restwaarde
Hoeveel is je product nog waard als je het niet meer kunt gebruiken voor je bedrijf? Raadpleeg hier een expert over, de leverancier bijvoorbeeld.
 
Voorbeeld
Een voorbeeld. Je koopt een heel goede computer van 3000 euro die zeven jaar meegaat en dan nog maar 200 euro waard is. Dus dat is 3000 -200 = 2800 : 7 jaar. Dat maakt 400 euro afschrijving per jaar.

 


Hoogtepunten webinar Fiscale Trends 2013

Bekijk de hoogtepunten uit het webinar met Sylvester Schenk (Flynth)
Op 18 december 2012 vond in de Malietoren in Den Haag het webinar plaats over Fiscale Trends 2013. Sylvester Schenk noemt de belangrijkste veranderingen voor ondernemers.
hoogtepunten-webinar-fiscale-trends-211212135355.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten