Hoe maak ik online mijn ondernemersplan?

Vier tips voor een goed businessplan

07 augustus 2014

Je kan veel informatie vinden over ondernemingsplannen, ook wel businessplan genoemd. Het is duidelijk dat het schrijven van een goed businessplan belangrijk is. Toch is het niet altijd makkelijk om een begin te vinden en om te weten wat je precies moet doen. Als je niet zoveel budget hebt, is het daarom interessant om de mogelijkheden van een online businessplan te verkennen. Het is een bijzonder handig hulpmiddel.

Welke opties zijn er om een businessplan te maken?

Je kan op meerdere manieren hulp krijgen bij het schrijven van een businessplan/ondernemingsplan. Een goed businessplan vergroot de kansen op financiering. Je hebt bovendien een gedegen document om jezelf te presenteren bij mogelijk partners of investeerders.

Je kan daarom je businessplan:

Als je niet zoveel budget hebt, is je ondernemingsplan online schrijven een erg aantrekkelijke optie.

Een businessplan is voor ondernemers die:

  • Hun ondernemingsplannen, concepten en ideeën goed en professioneel op een rijtje willen hebben.

  • Direct willen weten of hun ondernemingsplan haalbaar is.

  • Financiering willen aanvragen voor hun bedrijf.

  • Zelf controle willen hebben over de toekomst van hun bedrijf.

  • Verder willen groeien naar een professionele kantooromgeving.

Ondernemingsplan maken

Hoe maak je een ondernemingsplan? Waar moet je beginnen? Hieronder 3 nuttige verwijzingen die je op weg helpen.

  1. Download het gratis whitepaper: Hoe maak ik een ondernemingsplan?

  2. Gebruik het Sjabloon ondernemingsplan.

  3. Laat je ondernemingsplan controleren door een een specialist. Doe de ondernemingsplancheck.

Stappenplan voor ondernemingsplannen

Met de checklist kun je nagaan of je overal aan hebt gedacht. Een goed businessplan bevat altijd de volgende stappen:

1. Bedrijfssamenvatting: Hoe is de (financiële) huidige situatie nu? 

2. Producten en diensten: Wat wil je gaan verkopen? 

3. Doelgroepbepaling: Aan wie wil je gaan verkopen? (marktsegmentatie, marktgroei, trends, distributiepatronen etc.) 

4. Marketing/Verkoopstrategie: Hoe wil je producten/diensten gaan verkopen? 

5. Welke invloed heeft de wijze van verkoop op de huidige situatie? (inschatting waar extra managementcapaciteit nodig is, personeelsuitgaven en groei, etc.) 

6. Welke consequenties hebben stap 1 t/m 5 op de

  • Overige vaste lasten en uitgaven

  • Inningen van facturen

  • Voorraadplanning (indien nodig)

  • Betalingen aan leveranciers

  • Eventuele investeringen

  • Cash schatting

7. Eventuele aanpassingen maken in uw schatting door

  • Extra financiering door te berekenen

  • Kosten te verlagen

8. Rapportages opstellen

9. Samenvatting maken

10. Opmaak aanpassen en printen